Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trevligt FPVflygbesök

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Trevligt FPVflygbesök

    I förra veckan hade jag trevligt FPVbesök. Dadde kom och stannade i 3 dagar (söndag-onsdag) samt Per Rådeström stannade från måndag-onsdag. Ritkigt trevligt och mycket FPVsnack, bygge och flygning runt Älvkarleby. Dadde gjorde riktigt snygga flygningar runt dammarna och kraftverket i Älvkarleby. Jag flög min FPV Quad med MK clone styrkort på. Dock strulade det en hel del vilket jag nu vet orsaken till. Tydligen så måste man binda om Scherrer mottagarna om man byter plan då mottagaren sparar en massa data från det förra planet som antal servon, pulshastighet, etc. Avancerat värre.

    För att råda bot på mina multirotorproblem så byggde Dadde och jag ihop en ny tricopter (a'la dadde) till mig (samt Dadde justerade in Pers tricopter).

    Vi uppdaterade till senaste KaptenKuK mjukvaran och jag måste säga att daddes konstruktionsdesign samt nya mjukvaran blev tillsammans en riktigt bra tricopter. Konstruktionen med de fällbara armarna fungerar riktigt bra och allt sitter monterat med buntband vilket gör att buntbanden går av vid en "hård landning".

    Jag har tidigare byggt tricopter helt i kolfiber och som varit riktigt styva och tighta men denna nya slår mina med hästlängder.

    Skall lägga upp lite bilder inom kort på bygget.


    GoPron har fått ett lättat case utan lins (då linsen försämrar bilden en hel del).

    Vi byggde även en klöverantenn och en helical antenn till mig för 2.4 GHz bandet. Mätte upp dom och fick bra värden och flygning med dom visar att de fungerar riktigt bra.


    Hmm synd att det skulle ta 2 år av FPVande innan man börjar få koll på vad man gör .) men det är väl så att man lär så länge man lever.

    Dadde han med att köra lite Robot också


    MVH / Kajaken

  2. #2

    Standard

    Nu blev jag inte ett dugg avundsjuk :P

    Kolfiber och robotar i samma inlägg...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Kajakmannen: Hmm..det är nog därför det inte funkat nått bra för mig att få igång tricopter med KK-kortet. Har haft alldeles för dålig trottelrespons på ena motorn. Provade binda om mottagaren och nu svara den betydligt bättre, behöver dock trim för att få den att lyfta lika på båda sidor men jag antar att det är normalt.

    Får nog köpa på sig fler mottagare så man slipper flytta mellan dom.

    //Matte

  4. #4

    Standard

    Jag har också kört skalet utan främre lins ett tag - ända tils jag bestämde mig för att dumpa skalet helt och hållet

    En ram helt i kolfiber tror jag kan bli för styvt om man har otur - eller mer känsligt för vibrationerna.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    Då får det bli olje och gummidämpad kolfiber..

  6. #6

    Standard

    hm.. använde ni en SWR mätare för att mäta upp antennerna eller vad använder man för att göra det?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jupp en SWRmätare. Dadde hade inhandlat en. Var tydligen dyr men en riktigt bra hjälpmedel då man skall bygga antenner.

    MVH / Kajaken

  8. #8

    Standard

    hm.. undrar om man kan använda en spektrumanalysator (modell dyr) för att kolla antenn också, och hur man går tillväga då?

  9. #9

    Standard

    Trist att man var invalidiserad, hade varit kul att flyga lite. Du får hojta till nästa gång det blir något liknande. Har precis börjat tina upp min trikopter som legat i ide sedan förra sommaren. En kompis har börjat flyga trikopter en hel del och det får ju upp intresset.

    Om du ska bli av med trikoptern i kolfiber tror jag att jag vet en som är intresserad. Han har nu byggt en trikopter enligt mina ritningar (dvs liknande daddes) men vill gå från trä till kolfiber.

  10. #10
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Vill se bilder och filmer! Och vad är det för robot?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    En ABB IRB6400 med frässpindel på (DIY expensive CNCCfräs)

    MVH / kajaken

Liknande ämnen

  1. Fullskala, men trevligt ändå...
    Av jocke1963 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 07:31
  2. Trevligt besök i dag....Tänk Nyroth kunde ju flyga...nästan!
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 15:21
  3. Trevligt
    Av Vismund i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 10:02
  4. Så här trevligt kan man bo!!
    Av Jakob i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 23:52
  5. Detta verkar vara ett trevligt meeting.
    Av Hang i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •