Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

mne: Bsta allround krran fr FPV?

jesse78
    Guest

Standard

var kper man fatsharks till ett bra pris inom EU s att man slipper tull, detta trots att dollarn r lg..

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef fr teknikgrupp p Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlnge

Standard

Jag kr med KISS metoden

Keep It Simple Stupid!!!

MVH / Kajaken

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

va alla tjatar om tull.. jag handlar minst en gng i mnaden frn hongkong o fr aldrig tull...

jesse78
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlgg
    va alla tjatar om tull.. jag handlar minst en gng i mnaden frn hongkong o fr aldrig tull...
    d har du haft tur. Jag har d rkat ut fr det.. Well var kper man fatsharks?

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 637
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Var det inte ngon som testade twinstar? (Var det inte doktorn?)
    Inga motorer i vgen men vl synbara snyggt ut t sidorna. Dessutom s blir det nog tystare och trevligare med tv stora dragande propellrar. TS r ocks ett kul plan om man vill busflyga.

Standard

Fatsharks i EU, http://www.electronicarc.com

Twinstaren tycker jag r den mest lmpliga fr FPV, dock inte den bsta fr den har lite egenskaper fr sig. Den r bla kort i "momentarmen" vilket medfr att den r fladdrig, tycker det r svrt att f en mjuk jmn flygning med den. Med ett par E-flite Park 370 1360kv och en 5000 3s ack flyger man ltt 40min. Det r relativt enkelt att f in alla saker p ett bra stt. VTX i bak, RX fr servon i mitten, GoPro i nosen, OSD med GPS i nosen allt bra separerat.

Easystaren tycker jag r fr komplicerad, det r trngt och svrt att separera alla saker. Inte ntt som r enkelt nr man bygger frsta krran, men andra sidan lyckas med f ihop en utan att f en enda strning s bdar det gott infr kommande byggen.

HK FPV 1.8M r stor och rymmer allt bra, dock tycker jag den r fr dlig kvalitet. Flyger man 3-4 flygning om dagen a 30min s tar maskinen stryk. Den r enligt mig inte gjord fr att anvndas s mycket.

Bixlern r trevlig med allt klart, en maskin fr 600:- inkl radio r ok men inte fr FPV. Lasta p den med allehanda saker och som mnga hr lskar "billiga sndare med mycket effekt" tja borgat fr trubbel...

Cularisen verkar vara trevlig, hller p ett med projekt se bilder Dock har jag inte hittat en bra motor kombination s det labbar jag med just nu.

En frsta flygtest inge bra bara stoppade in kameran fr jag ville se hur det funkade.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	cularis_1.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	44,3 KB 
Id:	22380   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	cularis_2.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	38,9 KB 
Id:	22381   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	cularis_3.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	50,0 KB 
Id:	22382   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	cularis_4.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	58,3 KB 
Id:	22383   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	cularis_5.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	22384  

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	cularis_6.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	70,6 KB 
Id:	22385  
    Senast redigerat av DrHanke den 2011-08-11 klockan 20:56.
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

jesse78
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlgg
    Fatsharks i EU, http://www.electronicarc.com

Twinstaren tycker jag r den mest lmpliga fr FPV, dock inte den bsta fr den har lite egenskaper fr sig. Den r bla kort i "momentarmen" vilket medfr att den r fladdrig, tycker det r svrt att f en mjuk jmn flygning med den. Med ett par E-flite Park 370 1360kv och en 5000 3s ack flyger man ltt 40min. Det r relativt enkelt att f in alla saker p ett bra stt. VTX i bak, RX fr servon i mitten, GoPro i nosen, OSD med GPS i nosen allt bra separerat.

Easystaren tycker jag r fr komplicerad, det r trngt och svrt att separera alla saker. Inte ntt som r enkelt nr man bygger frsta krran, men andra sidan lyckas med f ihop en utan att f en enda strning s bdar det gott infr kommande byggen.

HK FPV 1.8M r stor och rymmer allt bra, dock tycker jag den r fr dlig kvalitet. Flyger man 3-4 flygning om dagen a 30min s tar maskinen stryk. Den r enligt mig inte gjord fr att anvndas s mycket.

Bixlern r trevlig med allt klart, en maskin fr 600:- inkl radio r ok men inte fr FPV. Lasta p den med allehanda saker och som mnga hr lskar "billiga sndare med mycket effekt" tja borgat fr trubbel...

Cularisen verkar vara trevlig, hller p ett med projekt se bilder Dock har jag inte hittat en bra motor kombination s det labbar jag med just nu.

En frsta flygtest inge bra bara stoppade in kameran fr jag ville se hur det funkade.

kudos fr ditt svar och info om bla. Bixlern, lter vettigt det du sger dock s vntar jag nyfiket p ditt "sjlvklara val" fr fpv Ngon erfarenhet av skywalkern?

Standard

Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlgg
    kudos fr ditt svar och info om bla. Bixlern, lter vettigt det du sger dock s vntar jag nyfiket p ditt "sjlvklara val" fr fpv Ngon erfarenhet av skywalkern?
    Det finns inget sjlvklart val s enkelt r det inte. Jag tycker och flyger p mitt stt, du fr helt enkelt g genom livets hrda skola och hitta ditt eget favo plan Du kan f en vgvisning men valet och erfarenheten r ngot du mste jobba p sjlv, det r svar p frgor som bara du sjlv vet.

Skywalkern har jag ingen egen erfarenhet av flygmssigt jag har bara iaktagit andras.
    //DrHanke

jesse78
    Guest

Standard

sch.... klart det finns ett plan som inte r allt fr stort, har bra utrymme, tar tv 2200mAh accar+gopro och r bra allround dvs. inte avsedd fr att frmst flyga hgt och lngt...

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef fr teknikgrupp p Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlnge

Standard

Jag har haft en skywalker. Riktigt bra kvalitet och mycket utrymme. Flyger riktigt bra.

Dock r den stor och tar plats vid transport.

MVH / Kajaken
    Senast redigerat av administrator den 2011-08-12 klockan 08:35.

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard

Att kunna ha med modellen i bilen p semester eller p landet ver helgen ven om familjen r med ser jag stort vrde i. Annars bir det knappt ngon flygning. Vinge och kropp mste kunna ligga i bakluckan ovanp allt annat. Min fru har ingen knsla fr att grejer kan s snder s man fr alltid springa ut och ppna luckan innan hon gr det annars blir det ingen flygning

Det r drfr mina stora modeller str p vinden samlar damm.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlgg
    Hej,
    Tull r nog inte problemet fr det brukar inte frekomma p vra grejor men dremot moms (25 %) och Postens (som agerar Tull) administrativa avgifter. S den som vntar p nt "gott" fr snart ett litet brev frn Tullen...
    Hlsningar
    Roger

Standard

En hopvikbar Tricopter modell Dadde:s r nog det mest ultimata. Liten tar ingen plats i bilen, enkel och flygbar i princip verallt. Skulle gissa p att mer n hlften av gngerna s flyger man med Tricoptern, just fr att den r enkel snabb att f upp jmnfrt med ett flyg.

Det gr ju att frmodligvis s r Tri:n den ultimata?
    //DrHanke

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

hller med henke om att multicopter r bland det smidigaste fr fpv.. kanske inte om du vill glida runt p 600m hjd men defenitivt d du glider omkring p lg hjd och kan filma o flyga betydligt mer kontrollerat med en multi.. Fick hem min EPP FPV idag o monterar just nu i vild frtvivlan ska ut o testa ikvll eller imorrn. HK har vertrffat sig sjlv denna gng.. den har inte utgtt ur varuhuset n enligt statusen p sidan men den damp ned hr i tisdags enligt kassrskan p ica dr vi hmtar ut vra paket.. rtt frnt d jag bestllt en mkt enklare order 2 veckor innan som skulle varit hr fr lnge sen men den r fortfarande in transit hur som helst s blev tullen/postavgift o.s.v 159kr.. ungefr som alltid d jag bestller..

Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    143
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

Standard

Som nybrjare med FPV (Inte flugit med glasgonen p nnu etc) s kr jag den billiga varianten enligt henke, dock inte billiga hgeffekts sndarna etc etc nnu. Det kommer vl med tiden ... .

I alla fall, har flugit Bixlern ett par gnger vid det hr laget, bde lastad och icke lastad och mste sga att jag r klart imponerad nr jag vl tagit mig frbi de en del kvalitetsproblem, bland annat lyckades jag kncka vingen frsta flygningen i luften. Hade bara satt dual rate till 90% och rkade gra en lite vl hftig upptagning. Det i kombination med att man satt fast EPO biten som hller fast kolfiberstaven genom vingen med 3 knappnlshuvuden lim gjorde att pltsligt hrdes det ett *krack* genom motorljudet och vingen var nstan i 100 graders vinkel mot varandra. Det enda som hll ihop vingen var ett kardborreband jag satt dit enligt frslag frn rcgroups trden fr skysurfer/bixlern. I alla fall, lng story, drog av gasen, och sen glidflg ner den p marken. Rejlt med epoxy fr att verkligen fsta EPO biten i vingen dr vingbalken sitter, och inspektera andra vinghalvan, 1 timme senare var man i luften igen.

Det strsta problemet enligt min uppfattning r:

1. Liten propeller med hgt varv ger dlig acceleration och dligt grepp i luften vid start. Duger alldeles utmrkt olastad, men fullastad och utan motvind r den lite p grnsen att inte komma upp alls. Kanske blir bttre med en annan propeller, vi fr se.
    2. Glidflyger som en tok vid landning, krver ett rejlt landningsflt ven om den r lastad .
    3. Kvaliteten. G igenom allt noga noga innan du flyger och kolla rcgroups fr modifikationer etc som definitivt kommer rdda modellen.

I vrigt, bra plan fr pengarna i min mening. Har postat frsta flygningen med full FPV utrustning p forumen hr.

jesse78
    Guest

Standard

Well nu har jag bestmt mig efter att ha lst p en del, och det blev en Easystar och ett par Fatsharks.
    Jag vill flyga hgt och lngt med denna krra och har en Futaba 2,4gHz sndare redo fr anvndning.

Min frga r var man kan kpa bra och prisvrda video sndare och mottagare? Det verkar ju i stort sett vara samma produkter p ex. Dealextreme (fr 100usd) som det r p andra sidor med ett hgre pris?

Har ni ngra tips p just sndare och mottagare fr video?

Reg.datum
    Apr 2011
    Inlgg
    24
    Klubb
    Uppsala Segelflygklubb

Standard

Har en Skywalker som jag lastat full med LIPO-ackar, Ardupilot, OSD, osv. Flyger riktigt bra. Kul att bygga. Stabil och glider rtt bra faktiskt. Svrt att svara vilken krra som r *bst* men jag r toknjd med Skywalkern.

Kpte 1.3GHz RX/TX p rangevideo.com och de fungerade bra. Standardantennerna dliga men det var knt sedan tidigare. Har precis uppgraderat saw-filter i RX. Dock inte hunnit testa om rckvidden blivit bttre nnu.

Fatsharks kpte jag p dronesvision.com. Ngot dyrare n hobbyking men grymt snabb leverans och deras support fungerar faktiskt riktigt bra.

jesse78
    Guest

Standard

lter ju trevligt. Hur mnga mW r det p rx/tx?

Standard

Var kpte du SAW-filtret?

/Johan

jesse78
    Guest

Standard

nu har jag kpt en easystar och denna motor Power HD 2835-08 1038kv 68g och ett 30a esc, vad tror ni om det som flygit easystar-fpv...? har jag gjort ett bra kp?

Liknande mnen

1. Den perfekta FPV-krran
    Av radioactive i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlgg: 2011-10-09, 22:44
  2. Frsta krran..
    Av Jocke BB22 i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2011-03-27, 22:26
  3. Frsta 3D krran
    Av Lakrits i forum Elmodeller
    Svar: 11