Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: Bästa allround kärran för FPV?

  1. #21
    jesse78
    Guest

    Standard

    var köper man fatsharks till ett bra pris inom EU så att man slipper tull, detta trots att dollarn är låg..

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jag kör med KISS metoden

    Keep It Simple Stupid!!!

    MVH / Kajaken

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    va alla tjatar om tull.. jag handlar minst en gång i månaden från hongkong o får aldrig tull...

  4. #24
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    va alla tjatar om tull.. jag handlar minst en gång i månaden från hongkong o får aldrig tull...
    då har du haft tur. Jag har då råkat ut för det.. Well var köper man fatsharks?

  5. #25

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Var det inte någon som testade twinstar? (Var det inte doktorn?)
    Inga motorer i vägen men väl synbara snyggt ut åt sidorna. Dessutom så blir det nog tystare och trevligare med två stora dragande propellrar. TS är också ett kul plan om man vill busflyga.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #26

    Standard

    Fatsharks i EU, http://www.electronicarc.com

    Twinstaren tycker jag är den mest lämpliga för FPV, dock inte den bästa för den har lite egenskaper för sig. Den är bla kort i "momentarmen" vilket medför att den är fladdrig, tycker det är svårt att få en mjuk jämn flygning med den. Med ett par E-flite Park 370 1360kv och en 5000 3s ack flyger man lätt 40min. Det är relativt enkelt att få in alla saker på ett bra sätt. VTX i bak, RX för servon i mitten, GoPro i nosen, OSD med GPS i nosen allt bra separerat.

    Easystaren tycker jag är för komplicerad, det är trångt och svårt att separera alla saker. Inte nått som är enkelt när man bygger första kärran, men å andra sidan lyckas med få ihop en utan att få en enda störning så bådar det gott inför kommande byggen.

    HK FPV 1.8M är stor och rymmer allt bra, dock tycker jag den är för dålig kvalitet. Flyger man 3-4 flygning om dagen a 30min så tar maskinen stryk. Den är enligt mig inte gjord för att användas så mycket.

    Bixlern är trevlig med allt klart, en maskin för 600:- inkl radio är ok men inte för FPV. Lasta på den med allehanda saker och som många här älskar "billiga sändare med mycket effekt" tja borgat för trubbel...

    Cularisen verkar vara trevlig, håller på ett med projekt se bilder Dock har jag inte hittat en bra motor kombination så det labbar jag med just nu.

    En första flygtest inge bra bara stoppade in kameran för jag ville se hur det funkade.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cularis_1.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	44,3 KB 
Id:	22380   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cularis_2.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	38,9 KB 
Id:	22381   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cularis_3.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	50,0 KB 
Id:	22382   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cularis_4.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	58,3 KB 
Id:	22383   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cularis_5.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	22384  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cularis_6.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	70,6 KB 
Id:	22385  
    Senast redigerat av DrHanke den 2011-08-11 klockan 20:56.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #27
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Fatsharks i EU, http://www.electronicarc.com

    Twinstaren tycker jag är den mest lämpliga för FPV, dock inte den bästa för den har lite egenskaper för sig. Den är bla kort i "momentarmen" vilket medför att den är fladdrig, tycker det är svårt att få en mjuk jämn flygning med den. Med ett par E-flite Park 370 1360kv och en 5000 3s ack flyger man lätt 40min. Det är relativt enkelt att få in alla saker på ett bra sätt. VTX i bak, RX för servon i mitten, GoPro i nosen, OSD med GPS i nosen allt bra separerat.

    Easystaren tycker jag är för komplicerad, det är trångt och svårt att separera alla saker. Inte nått som är enkelt när man bygger första kärran, men å andra sidan lyckas med få ihop en utan att få en enda störning så bådar det gott inför kommande byggen.

    HK FPV 1.8M är stor och rymmer allt bra, dock tycker jag den är för dålig kvalitet. Flyger man 3-4 flygning om dagen a 30min så tar maskinen stryk. Den är enligt mig inte gjord för att användas så mycket.

    Bixlern är trevlig med allt klart, en maskin för 600:- inkl radio är ok men inte för FPV. Lasta på den med allehanda saker och som många här älskar "billiga sändare med mycket effekt" tja borgat för trubbel...

    Cularisen verkar vara trevlig, håller på ett med projekt se bilder Dock har jag inte hittat en bra motor kombination så det labbar jag med just nu.

    En första flygtest inge bra bara stoppade in kameran för jag ville se hur det funkade.

    kudos för ditt svar och info om bla. Bixlern, låter vettigt det du säger dock så väntar jag nyfiket på ditt "självklara val" för fpv Någon erfarenhet av skywalkern?

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    kudos för ditt svar och info om bla. Bixlern, låter vettigt det du säger dock så väntar jag nyfiket på ditt "självklara val" för fpv Någon erfarenhet av skywalkern?
    Det finns inget självklart val så enkelt är det inte. Jag tycker och flyger på mitt sätt, du får helt enkelt gå genom livets hårda skola och hitta ditt eget favo plan Du kan få en vägvisning men valet och erfarenheten är något du måste jobba på själv, det är svar på frågor som bara du själv vet.

    Skywalkern har jag ingen egen erfarenhet av flygmässigt jag har bara iaktagit andras.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #29
    jesse78
    Guest

    Standard

    äsch.... klart det finns ett plan som inte är allt för stort, har bra utrymme, tar två 2200mAh accar+gopro och är bra allround dvs. inte avsedd för att främst flyga högt och långt...

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jag har haft en skywalker. Riktigt bra kvalitet och mycket utrymme. Flyger riktigt bra.



    Dock är den stor och tar plats vid transport.

    MVH / Kajaken
    Senast redigerat av administrator den 2011-08-12 klockan 08:35.

  11. #31

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Att kunna ha med modellen i bilen på semester eller på landet över helgen även om familjen är med ser jag stort värde i. Annars bir det knappt någon flygning. Vinge och kropp måste kunna ligga i bakluckan ovanpå allt annat. Min fru har ingen känsla för att grejer kan så sönder så man får alltid springa ut och öppna luckan innan hon gör det annars blir det ingen flygning

    Det är därför mina stora modeller står på vinden samlar damm.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    va alla tjatar om tull.. jag handlar minst en gång i månaden från hongkong o får aldrig tull...
    Hej,
    Tull är nog inte problemet för det brukar inte förekomma på våra grejor men däremot moms (25 %) och Postens (som agerar Tull) administrativa avgifter. Så den som väntar på nåt "gott" får snart ett litet brev från Tullen...
    Hälsningar
    Roger

  13. #33

    Standard

    En hopvikbar Tricopter modell Dadde:s är nog det mest ultimata. Liten å tar ingen plats i bilen, enkel och flygbar i princip överallt. Skulle gissa på att mer än hälften av gångerna så flyger man med Tricoptern, just för att den är enkel å snabb att få upp jämnfört med ett flyg.

    Det gör ju att förmodligvis så är Tri:n den ultimata?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    håller med henke om att multicopter är bland det smidigaste för fpv.. kanske inte om du vill glida runt på 600m höjd men defenitivt då du glider omkring på låg höjd och kan filma o flyga betydligt mer kontrollerat med en multi.. Fick hem min EPP FPV idag o monterar just nu i vild förtvivlan ska ut o testa ikväll eller imorrn. HK har överträffat sig själv denna gång.. den har inte utgått ur varuhuset än enligt statusen på sidan men den damp ned här i tisdags enligt kassörskan på ica där vi hämtar ut våra paket.. rätt fränt då jag beställt en mkt enklare order 2 veckor innan som skulle varit här för länge sen men den är fortfarande in transit hur som helst så blev tullen/postavgift o.s.v 159kr.. ungefär som alltid då jag beställer..

  15. #35

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Som nybörjare med FPV (Inte flugit med glasögonen på ännu etc) så kör jag den billiga varianten enligt henke, dock inte billiga högeffekts sändarna etc etc ännu. Det kommer väl med tiden ... .

    I alla fall, har flugit Bixlern ett par gånger vid det här laget, både lastad och icke lastad och måste säga att jag är klart imponerad när jag väl tagit mig förbi de en del kvalitetsproblem, bland annat lyckades jag knäcka vingen första flygningen i luften. Hade bara satt dual rate till 90% och råkade göra en lite väl häftig upptagning. Det i kombination med att man satt fast EPO biten som håller fast kolfiberstaven genom vingen med 3 knappnålshuvuden lim gjorde att plötsligt hördes det ett *krack* genom motorljudet och vingen var nästan i 100 graders vinkel mot varandra. Det enda som höll ihop vingen var ett kardborreband jag satt dit enligt förslag från rcgroups tråden för skysurfer/bixlern. I alla fall, lång story, drog av gasen, och sen glidflög ner den på marken. Rejält med epoxy för att verkligen fästa EPO biten i vingen där vingbalken sitter, och inspektera andra vinghalvan, 1 timme senare var man i luften igen.

    Det största problemet enligt min uppfattning är:

    1. Liten propeller med högt varv ger dålig acceleration och dåligt grepp i luften vid start. Duger alldeles utmärkt olastad, men fullastad och utan motvind är den lite på gränsen att inte komma upp alls. Kanske blir bättre med en annan propeller, vi får se.
    2. Glidflyger som en tok vid landning, kräver ett rejält landningsfält även om den är lastad .
    3. Kvaliteten. Gå igenom allt noga noga innan du flyger och kolla rcgroups för modifikationer etc som definitivt kommer rädda modellen.

    I övrigt, bra plan för pengarna i min mening. Har postat första flygningen med full FPV utrustning på forumen här.

  16. #36
    jesse78
    Guest

    Standard

    Well nu har jag bestämt mig efter att ha läst på en del, och det blev en Easystar och ett par Fatsharks.
    Jag vill flyga högt och långt med denna kärra och har en Futaba 2,4gHz sändare redo för användning.

    Min fråga är var man kan köpa bra och prisvärda video sändare och mottagare? Det verkar ju i stort sett vara samma produkter på ex. Dealextreme (för 100usd) som det är på andra sidor med ett högre pris?

    Har ni några tips på just sändare och mottagare för video?

  17. #37

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    24
    Klubb
    Uppsala Segelflygklubb

    Standard

    Har en Skywalker som jag lastat full med LIPO-ackar, Ardupilot, OSD, osv. Flyger riktigt bra. Kul att bygga. Stabil och glider rätt bra faktiskt. Svårt att svara vilken kärra som är *bäst* men jag är toknöjd med Skywalkern.

    Köpte 1.3GHz RX/TX på rangevideo.com och de fungerade bra. Standardantennerna dåliga men det var känt sedan tidigare. Har precis uppgraderat saw-filter i RX. Dock inte hunnit testa om räckvidden blivit bättre ännu.

    Fatsharks köpte jag på dronesvision.com. Något dyrare än hobbyking men grymt snabb leverans och deras support fungerar faktiskt riktigt bra.

  18. #38
    jesse78
    Guest

    Standard

    låter ju trevligt. Hur många mW är det på rx/tx?

  19. #39

    Standard

    Var köpte du SAW-filtret?

    /Johan

  20. #40
    jesse78
    Guest

    Standard

    nu har jag köpt en easystar och denna motor Power HD 2835-08 1038kv 68g och ett 30a esc, vad tror ni om det som flygit easystar-fpv...? har jag gjort ett bra köp?

Liknande ämnen

  1. Den perfekta FPV-kärran
    Av radioactive i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 22:44
  2. Första kärran..
    Av Jocke BB22 i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 22:26
  3. Första 3D kärran
    Av Lakrits i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 21:26
  4. Nya FPV-kärran
    Av peter_larsen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •