Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorn lever sitt eget liv!

  1. #1

    Question Motorn lever sitt eget liv!

    Hej!
    Jag har köpt en tw cessna 747.
    Har flugit 6 gånger med den varav den har börjat krångla de 2 senaste flygningarna.
    Rätt vad det är gasar planet till av sig själv, utan att jag rör trottelspaken.

    Jag börjar bli orolig för att det hela ska försämras under en flygning och undrar om någon av er har några funderingar över vad det kan vara som spökar. (Använder 2.4 ghz radio o mottagare)

    Tacksam för svar!
    Hlsn Gufon :))

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om det är en rtf-modell t.ex. av denna typ
    http://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&cat_id=73&product_id=624
    Så brukar allt vara av dålig kvalitet. Men det låter som sändare eller mottagare som spökar. Du har något problem med antigen sändare eller mottagare, kanske potentiometern är dålig i sändarspaken. Kan du prova att stoppa in annan motor / fartreglage i den kanal där motorn ska sitta för att utesluta motor och fartreglage?

    Om du tror att du ska fortsätta med modellflyg så skulle jag slänga sändare och mottagare och köpa nytt. T.ex. Spektrum DX6i eller Futaba 6EXA.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Tror inte att potentiometern är dålig, för när jag använder en annan kanal, så som skevroder slutar motorn spöka. Det är inga stora uppvarvningar av motorn, men de stör.
    Har ingen annan motor tillgänglig för tillfället då detta är min första modell.

    Är orlolig för att det är fartreglaget som spökar ?

    Tack för svaret freddan!

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gufon Visa inlägg
    Tror inte att potentiometern är dålig, för när jag använder en annan kanal, så som skevroder slutar motorn spöka. Det är inga stora uppvarvningar av motorn, men de stör.
    Har ingen annan motor tillgänglig för tillfället då detta är min första modell.

    Är orlolig för att det är fartreglaget som spökar ?

    Tack för svaret freddan!
    Om du använder annan spak på sändaren och det inte spökar så är det väl ändå sändarspaken som spökar. Det är inte ovanligt att detta händer. Speciellt inte på lite billigare sändare.
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Tack, då antar jag att jag vet vad jag skall göra ifall att den gasar till när jag håller på att landa eller liknande, värst blir det väl om man ska ta ut batteriet och den gasar till ...
    Men tack, då antar jag att detta är löst!

Liknande ämnen

  1. Kasta sitt första plan.. Hur gör man lämpligast?
    Av SebastianW i forum Nybörjare
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 20:09
  2. Tänk om alla skötte sitt jobb lika bra som dessa piloter..
    Av hakank i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 21:14
  3. Fokker f-28 lever vidare hos Swesim.
    Av jugg i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 11:23
  4. Bokis ZERO i sitt rätta element
    Av ivve i forum Skalamodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 10:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •