Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tricopterfråga :(

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Tricopterfråga :(

    Hej

    Har en tricopter med KKboard på.

    Hade TUrnigy PLush 25 A på de två främre motorerna och ett TUrnigy PLush 30 A på den bakre motorn. DÅ jag hade detta så dippade alltid tailen då jag gjrorde en "Pounch out" snabb stigning. Den verkade inte jhänga emd och jag antog att det var sämre svarsmöjlighet på 30 A reglaget. Bytte till TUrnigy Plush 18 A runt om och problemet kvarstod

    Några tips om vad som kan vara orsaken?

    MVH / Kajakmannen.

  2. #2

    Standard

    Har du kalibrerat endpoints på alla reglage individuellt?

    Är alla programmerade på samma sätt?
    cutoff, nimh osv...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Skall koll aprogrammeringen av cutoff etc Hur kalibrerar man endpointsen?

    MVH / Kajaken

  4. #4

    Standard

    Endpoints är max och min throttle
    koppla in ett reglage i taget till mottagaren
    ge full gas - kolla in strömmen
    fartreglaget piper
    dra ner till min gas
    fartreglaget piper igen

    kan vara lite olika på olika märken...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    Såhär beskriver Dadde i sin setupguide, gör du så ska du inte behöva koppla ur reglagen.:

    2. Calibrating the throttle range on the ESC’s
    This is to ensure that all the ESC’s have the same throttle range end points. This step only needs to be performed once. Fail to do this calibration can result in an uncontrollable platform. If you ever install new ESC’s this step needs to be performed again.
    Never perform this step with the props mounted!

    - Make sure that the flight-controller is turned off
    - Turn the Yaw pot to the MIN position
    - Turn on the transmitter
    - Move the throttle stick to top (full)
    - Turn on the flight-controller
    - Wait until the ESC's beeps twice after the initial beeps. (Plush and SS ESC's)
    - Swiftly move the throttle stick fully down (closed). The ESC’s beeps
    - Power off the flight-controller
    - Restore the yaw pot to around 50%

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Det är inte hela sanningen. Det du beskriver ovan är för att tala om för KK-kortet hur stort frekvensomfång som levereras av trottelkanalen men fortfarande måste du börja med att programera varje ESC för sig, alternativt löder du ihop en servokabel 1 till 4 så att du kan koppla in alla Esc kretsar samtidigt till trottelkanalen för att säkerställa att alla blir exakt lina programmerade.
    /Christian

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christian Visa inlägg
    Det är inte hela sanningen. Det du beskriver ovan är för att tala om för KK-kortet hur stort frekvensomfång som levereras av trottelkanalen men fortfarande måste du börja med att programera varje ESC för sig, alternativt löder du ihop en servokabel 1 till 4 så att du kan koppla in alla Esc kretsar samtidigt till trottelkanalen för att säkerställa att alla blir exakt lina programmerade.
    Njae, både och isf. ESC'erna svarar ju med de signaler som meddelar att throttlerange-programmeringen är utförd. Och i t.ex instruktionerna för KK_kr kontrollern så har han noterat att man även kan programmera batteri-typen i det läget, vilket man också gör mha throttlen om man inte har ett programmeringskort...

    ...

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Hej

    Har en tricopter med KKboard på.

    Hade TUrnigy PLush 25 A på de två främre motorerna och ett TUrnigy PLush 30 A på den bakre motorn. DÅ jag hade detta så dippade alltid tailen då jag gjrorde en "Pounch out" snabb stigning. Den verkade inte jhänga emd och jag antog att det var sämre svarsmöjlighet på 30 A reglaget. Bytte till TUrnigy Plush 18 A runt om och problemet kvarstod

    Några tips om vad som kan vara orsaken?

    MVH / Kajakmannen.
    Hej,

    Fick du någon ordning på detta? Jag har nämligen samma problem och är intresserad av hur du löste det isf.. Problemet visar sig ibland även vid mer "normal" flygning, t.ex när jag flyger fort framåt och gör en upptagning för att bromsa, då dippar bakänden rejält ibland.

    Kör med en tricopter modell Dadde med KK kort.

    Mvh Andreas

  9. #9

    Standard

    Okej, kan tipsa om att jag provade att installera den senaste firmwaren (1.6) på kk-kortet och jag tycker att det blev en klar förbättring! Upplever det som att den flyger mycket stabilare nu överlag, även när jag provocerar den ganska hårt. Enda gången som den fortfarande dippar bakänden lite är vid "punch out" från stillastående hovring, men mindre nu än förut.

    Om det är någon som vill prova så kolla sidan 8 i denna tråden på RCG, där finns firmwaren att ladda ner. Observera att pottarna fungerar lite annorlunda i den nya, så jag rekommenderar att läsa tråden.

    /Andreas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •