Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Styra via satellit

  1. #21

    Standard

    Vingen i skumplast är ett utmärkt drivmedel till den brandfarliga LIPON som kan skadas och börja brinna vid eventuell krash. Risken finns även om den är liten...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #22

    Standard

    Dock otroligt mycket mindre än när bränsledrivna modellplan kraschar, en fulltankad skalamodell som tappar RC-kontakten efter start kan flyga bra många km innan den landar. Landningen kan bli rätt så brutal (metallklump/motor i nosen) med brand som följd. För att inte tala om turbinkärror. Jag tror den största faran mot FPV är de risker som beskrivs utan koppling till andra RC-grenar. Visst, jag förespråkar inte toklånga flygningar men tycker att överdrivna risker hotar FPV-hobbyn långt mer än någon som då och då flyger utanför regelverket. Hur många flyger inte stora segelkärror högre än vad som är tillåtet?

    Jag hoppas att man kommer fram till en lösning som blir liknande den man har i segelflyget. Dvs att man kan ringa in till LFV och söka tillstånd att flyga i vissa förutbestämda sektorer. Då finns informationen tillgänglig för övriga flyget och man kan fortfarande flyga relativt långt om man vill. Då skulle det även finnas bättre kontroll på vilka som flyger.

    Om allt görs olagligt kommer knappast FPV att minska. Tekniken finns och ökar i omfattning. Det är, enligt mig, bättre att hitta lösningar än att leta efter risker. Särskilt när riskerna knappast är bland de allvarligare inom hobbyn.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2011-08-24 klockan 12:31.

  3. #23

    Standard

    Problemet är att vi har att göra med tunga organisationer. PTS som jag har pratat en hel del med ärhelt insnöade och de går inte att påverka - då är det bara för oss att följa de regler som finns.

    Har du UAV/UAS licens så vet du att det är massor med regler att följa, samt att du måste ha en speciell försäkring som täcker eventuella skador på tredje part.

    Nu har tråden spårat ur tillräckligt - tillbaks till topic.

    Undrar hur mycket lagg man får via en satellitlänk. Jag antar att ex militären flyger betydligt högre än de flesta av oss gör och då behöver inte besluten komma så snabbt, då kan det funka. Buskflygning skulle tex aldrig funka om du har mer än .5 sekunders lagg.

    Flyger du ett par hundra meter upp i luften spelar .5 sekund ingen roll.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #24

    Standard

    Sant. Militära system flyger mig veterligen aldrig enbart via direktlänk. Det finns ju många olika system men de som jag känner till har automatik som utför den mesta flygningen och som "väntar" på ny indata av användaren/operatören. Om ingen indata kommer följer de en förutbestämd rutt. På så vis måste inte ny indata/justering göras på samma vis som när vi flyger via direktlänk och "lagg" på några sekunder spelar inte lika stor roll även om det nog är sällan som lagget är så stort. Sedan utförs ju indata ofta med att ange ny kurs och höjd snarare än att "ta över rodren" så att säga.

    Har själv bara kollat närmare på Ugglan (Sperwer), Falken (Skylark) och Desert Hawk. Inget av dessa använde satellitlänk för styrning så min erfarenhet kanske inte är så relevant...

  5. #25

    Standard

    Exakt - då är det programmerad flygning - ett mål jag har med en *Copter för framtiden.
    Programmera GPS /höjd för varje punkt - ungefär som att man programmerar en CNCfräs
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #26

    Standard

    Rvosd5 klarar ju helautomatisk stabiliserad flygning via brytpunkter i 3d. Har dock inte testat detta ännu.

  7. #27

    Standard

    Det gör Eagletree också - tyvärr bara tre st av någon anledning
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Rvosd5 klarar ju helautomatisk stabiliserad flygning via brytpunkter i 3d. Har dock inte testat detta ännu.
    Bara den som sälj i US va? Är det inte en begränsning i nån export lag som gör att det inte funkar utanför USA... Vet att det pratas en del om det på RCG.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #29

    Standard

    ET flyger mig veterligen inte med autopilot mellan brytpunkterna. Har både RVOSD5 och ET OSD Pro + Guardian men har inte hunnit testa båda fullt ut ännu. Känner till exportstoppet.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2011-08-24 klockan 22:23.

  10. #30
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    ET flyger mig veterligen inte med autopilot mellan brytpunkterna.
    Det stämmer. Det är bara navigerings hjälp för att hitta till platser man själv programerat. styra får man göra själv än så länge men med den nya Guardian kanske det blir möjligt!

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Exportstoppet på RVOSD5 är nog till för att försöka undvika att det där "gör-din-egen-kryssnings-missil-kitet" säljs till konstiga typer som inte bor i USA. För bor man där så är det ju uppenbart ok.
    ;-)
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  12. #32

    Standard

    Jag fick för mig att det var det man kunde göra med waypoints med ET men det var tydligen fel

    FY32 klarar väl av det annars.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #33

    Standard

    Det intressanta är att det sk exportstoppet ofta är inprogrammerat i koden, dvs om man flyger med koordinater inom USAs gränser så fungerar det och är man utanför fungerar det inte. Det är alltså inte två olika firmware-versioner och det spelar ingen roll om man köper kortet i USA eller hemma i Svedala. Däremot spelar det roll var man använder det.

    Men kineserna kan det väl redan eller så kommer det snart. En intressant aspekt gällande RVOSD är att Alex som designat och programmerat hårdvaran är en kuban som bor på Dominikanska rep. och själva hårdvaran är väl tillverkad i Kina som allt annat.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2011-08-25 klockan 08:47.

  14. #34

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Angående lag/roundtrip time på styrningen så har jag hört att den är 1,2 sekunder på amerikanarnas system (MQ-1 Predator), konstant över satellit länk, jag kan dock inte hitta någon info som bestyrker det påståendet. Hittar dock följande info på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_Internet_access:

    "For geostationary satellites, there is no way to eliminate latency, but the problem can be somewhat mitigated in Internet communications with TCP acceleration features that shorten the round trip time (RTT) per packet by splitting the feedback loop between the sender and the receiver. Such acceleration features are usually present in recent technology developments embedded in new satellite Internet services.

    Medium Earth orbit (MEO) and low Earth orbit (LEO) satellites do not have such great delays. The current LEO constellations of Globalstar and Iridium satellites have delays of less than 40 ms round trip, but their throughput is less than broadband at 64 kbit/s per channel. "

    Gissningsvis så bygger split feedback systemet på att du har en markkontakt också, vilket du inte kan vara säker på med ett flygplan som rör på sig etc så... funkar troligen inte. Data throughputen är ju väldigt låg på globalstar/iridium om det där stämmer, ... vad är lägsta möjliga upplösning etc som man kan flyga vettigt på? Hur många kanaler skulle gå åt för att klara o strömma den datan?

    I vilket fall som helst, minst 0,5 sekunder, antagligen 1,2 sekunder RTT... jag hade gärna undvikit luftstrid i det läget .

    För mer info om hur MQ-1 Predator systemet fungerar så finns även det på wikipedia, saknas dock detaljer om round trip time etc: http://en.wikipedia.org/wiki/General..._MQ-1_Predator

    och MQ-9 Reaper, men mycket sparsam info on styrning etc:
    http://en.wikipedia.org/wiki/General...cs_MQ-9_Reaper

  15. #35

    Standard

    ArduPilot kan ju också styra plan via Waypoints...

    http://diydrones.com/profiles/blog/list?tag=ardupilot
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #36

    Standard

    Tänk det skulle ju kunna gå bygga en spion quad med sattelitlänk.
    (tänker mer på regeringsnivå / millitär)

    Med följande egenskaper:

    1. Sattelitlänk
    2. Kameror, flir etc.
    3. Signalspaning, avlyssna wlan, mobiler, comradio etc
    4. Intelligence, flyga av sig själv etc
    5. Solceller, för långa uppdrag

    Vad den skulle kunna användas till:

    Soldater släpper den 7 mil från diktatorns slott under natten. Sen så tar piloten över kontrollen
    från andra sidan havet och styr den mot diktatorns boning. Batteriet räcker bara halvvägs, så de landar den på taket på ett höghus, när dagen kommer så fäller den ut solcellerna och laddar upp batteriet. Sen så när nästa natt kommer så flyger den vidare och landar på diktatorns slottstak. Där sitter den nu och spionerar på han, den kan tex studsa en ir laser mot en ruta och höra av som sägs där inne. Den kan hacka sig in i det trådlösa nätverket och läsa hans email. Samt ta kort på vilka han umgås med etc..

    Och allt det väger under kilot :-)

    kanske lite fantasi, men inte omöjligt

  17. #37

    Standard

    Kanske redan finns och det är därför en del diktatorer bor i bunkrar?
    Men.. om inte, hur mycket skulle den väga bygd i formen av en kråka?
    /Göran.

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Har ni sätt klippet med quadcoptrarna som dom programmerat att tex spela pingpong med varandra samt att flyga genom olika typer av hål.. fönster.. ventilations-rör o.s.v som dessutom kan parkera mot en vägg eller tak... helt självstyrande.. en packe C4 på en sån o skicka in den genom kloakerna tex... då får du snabbt in en laddning där du bäst behöver den
    Man lär sig nått varje krash...

  19. #39

    Standard

    Inte mer terrorhets nu. Det kan få blivande Trappys att lämna forumet...
    Har någon testat "fattigmans-fpv". Ta din smartphone, ring upp polarens smartphone på tex Skype eller facetime, linda in den lämpligt skydd, tejpa fast och flyg. Kan bli laggigt, men kan också funka väldigt långt. Man bör nog ha autopilot och rth i ryggen.

  20. #40

    Standard

    Tyvärr styrs pingpong quaddarna av datorer och IT kameror så de har ingen intelligens ombord.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. Jr XG8 med RG831B mottagare och RA01T Satellit-telemtr
    Av Medeashusse i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 11:57
  2. Styra servo/fartreglage med spänningssignal
    Av henke2 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 16:52
  3. Styra stegmotor med servosignal
    Av kajakmannen i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-13, 06:42
  4. Styra servo utan radio?
    Av Zekee i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •