Reklam

 
Sidan 19 av 43 FörstaFörsta ... 9141516171819202122232429 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 844

Ämne: Ett gammalt projekt...Ziroli B-25J i skala 1:8

  1. #361

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Göran!

    Vad tråkigt det där med nödlandningen i hobbyrummet. Men, i övrigt ser det fantastiskt bra ut. Jag har sagt det förut men jag säger det igen: Jag tycker att dina nitar är väldigt realistiska, inte för stora och inte för små.

    Du verkar ha ett smart sett när du gör hål då du använder spackel för att få snygga kantera. Det byggsättet blir till att lägga på minnet.

    Mvh Olov

  2. #362

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Du är allt en "nitisk" kille Göran

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
    Så länge jag inte blir övernitisk så är det väl ok?


    Göran

  3. #363

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Göran!

    Vad tråkigt det där med nödlandningen i hobbyrummet. Men, i övrigt ser det fantastiskt bra ut. Jag har sagt det förut men jag säger det igen: Jag tycker att dina nitar är väldigt realistiska, inte för stora och inte för små.

    Du verkar ha ett smart sett när du gör hål då du använder spackel för att få snygga kantera. Det byggsättet blir till att lägga på minnet.

    Mvh Olov
    Sådana där nödlandningar kan jag gärna vara utan, men tyvärr händer det ibland.
    Skadorna är reparerade och det saknas bara "några" nitar. Men jag vet hur man får dit sådana.

    Vad det gäller hålen så blev jag aldrig nöjd med att bara borra ett hål i balsan. Det blir aldrig en skarp kant på sådana hål. Så det var bara att fylla hålet med något hyfsat hårt och lättslipat. Det fungerar bra tycker jag.


    Göran

  4. #364

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Lite fler nitar....



    ...ytterligare några nitar...



    ...och att inte förglömma....några nitar till...



    Göran

  5. #365
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Ja du Göran, du är en av dom få som man kan kalla för en riktig skalabyggare idag.
    Om man ser på hur utvecklingen har varit så har det ju ändrats en hel del.
    När jag började med modellflyg 1974 så antigen byggde man från en ritning eller så köpte man en låda bestående av en hög med balsaflak, balsa-furulister, ritning och oftast några påsar med diverse grejor som man byggde ihop.
    I dag är det det nästan bara ARF-modeller som gäller. Trots det så tror jag att många av oss kallar sig för skalabyggare.
    Jag tror jag ska börja kalla det för ARF-montör istället .
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  6. #366

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TomasE Visa inlägg
    Ja du Göran, du är en av dom få som man kan kalla för en riktig skalabyggare idag.
    Om man ser på hur utvecklingen har varit så har det ju ändrats en hel del.
    När jag började med modellflyg 1974 så antigen byggde man från en ritning eller så köpte man en låda bestående av en hög med balsaflak, balsa-furulister, ritning och oftast några påsar med diverse grejor som man byggde ihop.
    I dag är det det nästan bara ARF-modeller som gäller. Trots det så tror jag att många av oss kallar sig för skalabyggare.
    Jag tror jag ska börja kalla det för ARF-montör istället .
    //TomasE
    Det finns många här i vårt avlånga land och definitivt här på RC-Flyg som är "skalabyggare". Det är bara till att ta en titt i de olika forumsdelarna så hittar man oss överallt.

    Och jag skulle nog även vilja påstå att...visst, det finns många som monterar ihop ARF:ar och trivs ypperligt med det.....men det här med ritningsbyggen är på frammarsch. Det är en hel del som har byggt ihop några ARF modeller men har börjat känna suget efter att prova på hur det är med att bygga efter ritning. Så ritningsbyggandet är inte på utdöende utan det kommer att öka igen.
    Det kommer aldrig att komma upp i samma omfattning som det var "på den gamla goda tiden" men det är helt naturligt. Alla har inte tid och möjlighet....och är lika galna som en annan....att lägga ned 8-9 år på en modell. Så därför är jag glad att det finns ARF-modeller som är ganska lika originalen. Man kommer igång snabbt och kan flyga med kärror som ser oftast väldigt bra ut i luften. Och om man sedan vill så kan man vill förädla dem en liten...eller stor....aning och få en kärra som ser väldigt, väldigt bra ut.
    Så om man kan kalla sig för skalabyggare eller inte, om man fräschar upp en ARF, tror jag inte har så stor betydelse. För huvudsaken är att man trivs med det man gör och kan hålla på med modellflyget.

    Jag kallar mig själv kort och gott för modellbyggare. För det är väl det vi håller på med när vi smäller ihop något helt från ritning, en byggsats eller en ARF?


    Göran

  7. #367

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ja, dagens äventyr i verkstaden var mindre rolig. Jag har upptäckt att ca 1,3 meter av vissa panellinjer är av fel typ. Fotona som jag har är en aning otydliga i just de här områdena och jag har misstolkat dem.

    Men som tur är så har en vän sett till så att jag har fått tillgång till en teknisk beskrivning av hur B-25:an är uppbyggd där det nämns väldigt utförligt hur plåtskarvarna ser ut över hela kärran. Så det går att rätta till men kommer att kräva lite jobb. Men...vem sa att modellbygge var för de veka?


    Hmmm, jag har hört att knyppling är en trevlig hobby....innehåller det även nitar och slipning?



    Göran

  8. #368

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Vi ska nog vara glada att där finns ARFer som ser till att även yngre modellflygare kommer in i hobbyn, utan ARFerna hade där inte varit mycket till nytillskott inom modellflyget. Sen att där finns byggare som Herr Sweeper lockar nog in en hel del i själva byggandet direkt från ritning. Han får det på något outgrundligt vis att se så lätt ut med många enkla fina lösningar på ganska "jobbiga" problem för oss ARF montörer.


    Göran.... på nått vis så känns det som om jag inte tvivlar en sekund på att du kommer slipa ner panellinjerna för att ersätta med hur dom ser ut på riktigt?

  9. #369
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Vi ska nog vara glada att där finns ARFer som ser till att även yngre modellflygare kommer in i hobbyn, utan ARFerna hade där inte varit mycket till nytillskott inom modellflyget. Sen att där finns byggare som Herr Sweeper lockar nog in en hel del i själva byggandet direkt från ritning. Han får det på något outgrundligt vis att se så lätt ut med många enkla fina lösningar på ganska "jobbiga" problem för oss ARF montörer.
    Jag hoppas att ni inte misstolkade mitt inlägg att jag är negativ till ARF:r, tvärt om.
    Det är tur att dom finns annars är det risk att man inte får flyga så mycket.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  10. #370

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Absolut inte, ARFerna är nog till glädje för många, inte minst mig själv som är för lat och har för lite tid till ritningsbygge. Det är väl mycket därför som man med stor glädje läser Sweepers, Hjaelo, Kay, Lelle mfl härliga byggtrådar. En stor portion varierat tillvägagångssätt inom modelflyget är nog det som främjar mest.

  11. #371

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Vi ska nog vara glada att där finns ARFer som ser till att även yngre modellflygare kommer in i hobbyn, utan ARFerna hade där inte varit mycket till nytillskott inom modellflyget. Sen att där finns byggare som Herr Sweeper lockar nog in en hel del i själva byggandet direkt från ritning. Han får det på något outgrundligt vis att se så lätt ut med många enkla fina lösningar på ganska "jobbiga" problem för oss ARF montörer.


    Göran.... på nått vis så känns det som om jag inte tvivlar en sekund på att du kommer slipa ner panellinjerna för att ersätta med hur dom ser ut på riktigt?

    Jag håller helt och hållet med dig Jonny, ARF:arna är ett bra sätt att komma in i hobbyn!


    Du behöver inte tvivla ens en sekund på det. Jag har redan funderat igenom hur jag skall åtgärda problemet och kommer att sätta igång med det ikväll.


    Göran

  12. #372

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TomasE Visa inlägg
    Jag hoppas att ni inte misstolkade mitt inlägg att jag är negativ till ARF:r, tvärt om.
    Det är tur att dom finns annars är det risk att man inte får flyga så mycket.
    //TomasE
    Jag misstolkade inte ditt inlägg Tomas. Det är ju något som vi har pratat en hel del om och vi tycker lika om ARF:arna.


    Göran

  13. #373

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    En stor portion varierat tillvägagångssätt inom modelflyget är nog det som främjar mest.
    Jonny, det där var en av de bästa sammanfattningarna som jag har sett!


    Göran

  14. #374

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Dags att rätta till lite fel....igen....ännu en gång....på nytt... Det skall vara stötfogar på plåtarna längs med spännvidden och överlappande på de som följer kordan. Så det var bara till att plocka bort en 8-900 nitar, tejpa fram nya fogar och spackla....






    Men....det är ju roligt att slipa...eller hur? Jag försöker intala mig det hela tiden!



    Göran

  15. #375

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Men, va´ tusan Göran?

    Först får en vinge ett eget liv under en sekund och nu skriver du att det blivit "lite fel". ?!!
    Det är inte utan att jag börjar undrar om du inte fick smak på den där bruna vätskan du hällde i dej när du var i USA?

    Skojade bara! "Shit happens" Det där fixar du lätt. När du nu lagt ner så mycket jobb så finns ingen återvändo, det måste bara bli rätt.
    /Lelle

  16. #376
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    .....
    .....men det här med ritningsbyggen är på frammarsch. Det är en hel del som har byggt ihop några ARF modeller men har börjat känna suget efter att prova på hur det är med att bygga efter ritning. Så ritningsbyggandet är inte på utdöende utan det kommer att öka igen. ........
    Stämmer in på pricken på mig, men jag är å andra sidan ingen ungdom..
    Började -07 med att köpa en rtf-foamkärra med billigt kinaskräp i, som jag lärde mig flyga med.
    Blivit en o annan arf, för att nu tycka det är roligare att bygga själv, i balsa o plywood.
    Än så länge bara laserskurna byggsatser, men har börjat snegla på små bandsågar på ClasO osv...

    I sinom tid, när barnen är större så kan det nog bli en "stickor o strån"-byggare av mig oxå.
    Just nu är det bara en enkel ihoplimning av en FunCub som tas fram på kvällarna när ungarna somnat.

    Älskar dock att följa såna här trådar, det ger oerhört mycket bra tips, även om man inte bygger så snyggt och skalalikt som Göran..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #377

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Men, va´ tusan Göran?

    Först får en vinge ett eget liv under en sekund och nu skriver du att det blivit "lite fel". ?!!
    Det är inte utan att jag börjar undrar om du inte fick smak på den där bruna vätskan du hällde i dej när du var i USA?

    Skojade bara! "Shit happens" Det där fixar du lätt. När du nu lagt ner så mycket jobb så finns ingen återvändo, det måste bara bli rätt.
    Det är lugnt Lelle, vingen är på väg tillbaka till ett liv igen. Den konstgjorda andningen gjorde susen!


    Göran

  18. #378

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Stämmer in på pricken på mig, men jag är å andra sidan ingen ungdom..
    Började -07 med att köpa en rtf-foamkärra med billigt kinaskräp i, som jag lärde mig flyga med.
    Blivit en o annan arf, för att nu tycka det är roligare att bygga själv, i balsa o plywood.
    Än så länge bara laserskurna byggsatser, men har börjat snegla på små bandsågar på ClasO osv...

    I sinom tid, när barnen är större så kan det nog bli en "stickor o strån"-byggare av mig oxå.
    Just nu är det bara en enkel ihoplimning av en FunCub som tas fram på kvällarna när ungarna somnat.

    Älskar dock att följa såna här trådar, det ger oerhört mycket bra tips, även om man inte bygger så snyggt och skalalikt som Göran..

    Tack Jocke!

    Så länge man trivs med sin hobby och kan göra det man tycker om så kan man vara ganska nöjd!


    Göran

  19. #379

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så var vänster sidas panellinjer korrigerade. Det tog sin lilla stund men gav tillfälle till mycket tankar och idéer.....



    Göran

  20. #380

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Hmmm, jag har hört att knyppling är en trevlig hobby....innehåller det även nitar och slipning?
    Göran
    Hej Göran
    Hoppas du inte byter hobby när man ser vilket otroligt fint jobb du gör med bombaren Har kollat din byggtråd då och då och fattar inte att du har tid att hålla på? Lernia bemanning kanske har någon som kan lägga paneler så att du kan göra nåt roligare jobb med planet Håller själv på att återställa en halv ARFkropp i trä av en Edge 540 och ställer frågan, varför säljs inte lösa kroppar? Det är ju oftast kropparna som pajar, vingarna flyger ett tag till. Men det är kul att bygga utifrån sitt eget huvud. Om det håller är en annan tia
    vh/Robert

Liknande ämnen

  1. B-25, 118" från Ziroli.
    Av Kenneth E i forum Byggdagboken
    Svar: 126
    Senaste inlägg: 2016-05-21, 09:29
  2. Ziroli P-38
    Av bokis i forum Skalamodeller
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 18:47
  3. Gammalt fynd.
    Av bogieboy i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-28, 20:05
  4. BYGGTRÅD: Ziroli F9f Panther
    Av petera38 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 15:22
  5. ziroli p-40
    Av jhb i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 08:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •