Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: MBS R/C Models Saab 105 (SK60)

  1. #1

    Standard MBS R/C Models Saab 105 (SK60)

    Tänkte ge mig på min första byggsats, har ingen tidigare erfarenhet av balsa, plywood etc så detta kommer bli en utmaning. Har dock byggt plastbyggsatser i ca 20 år så lite kanske man har i fingrarna

    Medveten om att det finns betydligt lättare byggsatser som lämpar sig bättre, men har fått intryck av att just denna modellen är relativt lätt. Så får ge den ett försök och alla tips och råd är välkomna

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0195[1].jpg 
Visningar:	373 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	22536
    Fulladdat paket från tomten i Herrljunga

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0203[1].jpg 
Visningar:	363 
Storlek:	75,2 KB 
Id:	22537
    Efter att ha läst igenom allt material och märkt alla delar kasta jag mig över jiggen, tänkte skaffa mig lite pluspoäng hos regeringen och valde att börja med att bygga i vardagsrummet bredvid tanten vilket till en början uppskattades tills hon insåg hur mycket skit det blev över hela rummet

    Som sagt, alls tips och råd är välkomna!

    /Jonnie

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tackar! Ska bli jättetrevligt o följa!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Den här kärran är väldigt lättbyggd och läser du bara manualen och tänker igenom varje moment så kommer du inte att ha några problem alls att bygga den.

    Lycka till!


    Göran

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Skall bli kul att följa detta.

    Göran, du byggde ju en sån här modell.
    De fläktar och motorer som rekommenderas, WeMoTec Microfan (50 mm) Motor 2 x Typhoon 240-15 (6000 kV), är de bra och går det att komma åt att byta fläkt/motor om det skulle behövas eller byggs allt in och så sitter de där sen utan möjlighet till enkelt byte?

    /Bo

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    Skall bli kul att följa detta.

    Göran, du byggde ju en sån här modell.
    De fläktar och motorer som rekommenderas, WeMoTec Microfan (50 mm) Motor 2 x Typhoon 240-15 (6000 kV), är de bra och går det att komma åt att byta fläkt/motor om det skulle behövas eller byggs allt in och så sitter de där sen utan möjlighet till enkelt byte?

    /Bo
    WeMoTecs fläkt och Typhoon motorerna är en väldigt bra kombination och fungerar mycket bra i den här modellen. Men som med alla fläktar så kolla balanseringen på fläkthjulet innan du monterar det på motoraxeln. Och provkör hela setupen innan du monterar in den i kärran.
    Det går att komma åt fläkthjulen och motorerna om de skulle behöva bytas efter att de har monterats in i modellen. Det kräver lite pillande, men går bara man har lite tålamod.


    Göran

  6. #6

    Standard

    Har börjat med fläktarna nu och blev lite paff då motor och fläkthusen inte har passande hål, men är väl inte värre än att borra lite. Sen måste jag säga att jobba med balsa vs plast är ovant, vågar ju knappt röra dom sköra balsa delarna

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Det ska bli intressant att följa en byggtråd till av denna kärra. Själv har jag en som ligger och väntar, som troligen kommer att börja byggas i höst nån gång. Även om den inte verkar så krånglig att bygga så är det ju inte fel att ta del av andras eventuella misstag. :-)
    Jag har ju byggt balsabyggsatser (och scratchbyggen) tidigare så det enda jag är "orolig" över är glasningen.

Liknande ämnen

  1. Saab-105 Florette från MBS RC-Models
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 143
    Senaste inlägg: 2015-02-11, 21:48
  2. Svar: 93
    Senaste inlägg: 2013-08-27, 09:31
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 07:50
  4. SK60 "in cocpit" fullskala
    Av AndreasXX i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 17:47
  5. MBS SK60, första scratchbygget.
    Av Trident i forum Byggdagboken
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •