Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Flygtid 12S 5000mah

  1. #1
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Flygtid 12S 5000mah

    Hej
    Ni som använder el i modeller som är avsedda för 50cc bensin motorer vad använder ni för setup?.
    Jag har läst att man rekommenderar 12S 5000mah, men hur lång flygtid får man ut på det?
    Vad använder ni för ackar? Är det stor skillnad på billiga och dyra?


    /Ulf Alsén

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det tråkiga svaret är att det är omöjligt att säga. Det beror extremt mycket på vilken modell det gäller.

    En av mina modeller med 10S 5000mAh har 6kg dragkraft och flyger 4min på en laddning, en annan har 15kg dragkraft och flyger 20min på en laddning, så flygtyp och flygstil bestämmer absolut flygtiden.

    Batteriernas pris säger ingenting om prestandan som sådan, mest bara hur bra kontroll tillverkaren har på sin process, dvs hur jämn "kvaliteten" är. Dyrare batterier tenderar att leva längre än billiga.

    Jag kör löpande batteritester mer eller mindre vetenskapliga på uppdrag av olika aktörer och det är spännande resultat man springer över. Exempelvis de billiga Nano tech är oöverträffade vad gäller förmåga att leverera och ta emot ström, men högen trasiga packet är betydligt större än högen med Hyperion G3, så vad är billigast i längden?

    Sen ger det mycket både prestanda och flygtid genom att komponera sin setup väl, här är en film från 2004 på min Aggressor. Ackpaket på 10S 6000mAh specade 8C(!!). Jag är lite kaxig och menar att än idag hittar du ingenting med bättre prestanda trots celler som det står 130C på :-)

    http://henke.rchomepage.com/aggressor/aggressor.wmv
    Senast redigerat av henke2 den 2011-08-21 klockan 21:33.
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hm, nu blir jag mycket nyfiken. Hur kan det komma sig att du intresserar dig för en elsetup till en modell i 50-storlek?

    /Olov

  4. #4
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hm, nu blir jag mycket nyfiken. Hur kan det komma sig att du intresserar dig för en elsetup till en modell i 50-storlek?

    /Olov
    Om man inte frågar får man ingen veta.

    /Ulf

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    12
    Klubb
    Eskilstuna Flygklub Modellflygsektionenl

    Standard

    Jag flyger ca 7-8 min IMAC träning och ca 10-12 min lugn 3D på: 12S 5A med en 22x12 snurra
    SebArt Sukhoi 29 2.2m
    Hacker A60L-14
    Teoretiska värden kan du få på http://www.castlecreations.com/suppo...alculator.html
    //Håkan
    Team AutoPartner RC

  6. #6
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Håkan.
    Tack för det svaret. Det var precis det här svaret jag ville ha. Med tanke på ditt efternamn måste det ha varit ditt plan jag såg i Brännebrona och då föddes tanken att flyga IMAC med el. Jag tävlar inte själv men kanske 2012! Idag har jag en Yak 55 1,8m som jag flyger med el.

    /Ulf Alsén
    Senast redigerat av Zazzu den 2011-08-22 klockan 20:25.

  7. #7

    Standard

    Jag flyger också kring 10min med 50cc modeller, detta då blandad flygning med 3D, 27% Extra med 10s 5Ah kör jag 10min ganska hårt, 38% Extra med 12s 10Ah 8min när jag flyger hårt, och upp till 10 om jag "softar lite". Något som också påverkar flygtiden är valet av motor och prop. Just nu för 10s setuper gillar jag Gravity 30C 5500 som jag kör med.

    Bättre celler ÄR dyrare, och det påverkar slutpriset, du hittar det inte på HC sen tillkommer material, tillverkning/ bygget som också påverkar priset. Enklaste rådet är väll att undvika batterier från HC och alla dess olika märken.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    12
    Klubb
    Eskilstuna Flygklub Modellflygsektionenl

    Standard

    Klart du ska flyga IMAC med El!

    För min del så blir det ett 100cc el konverterad IMAC vapen 2012. (Förhoppningsvis en EF Extra 300)

    Det många har använt som argument mot el är att det ska vara dyrare, så jag vart tvungen att räkna på det (100cc ca 2,6m), och det jag kom fram till är att det inte alls blir dyrare längre.
    Och då har jag ändå räknat med två accpacket a 12s 10,4Ah
    Jämförelsen är gjord mellan 3W 100cc och Hacker A100, svenska priser.

    Sen har du alla andra fördelar med el. Jag kan i dag inte se en ända nackdel med el.

    Håller med Joacim, Jag har testat HC värstingar som många talar så got om (dok endast ett par) vist dom var billiga, men dom jag har tappar spänningen efter ca 40-50% urladdning, så dom använder jag bara på träning och det okända (en sekvens). Jag skulle dock kunna använda dom även vid tävling men eftersom jag har bättre accar så använder jag så klart dom.
    //Håkan
    Team AutoPartner RC

  9. #9

    Standard

    Det finns idag ackar med bra priser utanför HC, men som är mycket mycket bättre vad gäller kvalite och prestanda, de som har sprättat upp en HC ack och kikat hur de är byggda vet vad jag menar, man kan få mardrömmar för mindre! man kan också ta HC värsta ack med högst specat C tal, kolla sedan sedan med motsvarande Gens ace, TP, Hyp G3 eller Gravity och resistansen.

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vi måste ju hålla isär begreppen och notera att HC är en butik inte ett batterimärke. HC säljer ju även polyquest som jag vet hyllats av tex Joacim.

    Nu har Ulf även talat om att det är IMAC det gäller, då är det också mycket enklare att förutspå effekterna och flygtiderna man kan tänkas behöva.
    Superhero

  11. #11

    Standard

    Jag tror de flesta fattar vad jag menar när jag säger HC batterier, som bara säljs via HC i sina olika namn.

    Polyquest har förövrigt slutat tillverka LiPo batterier för RC.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Synd att dra samtliga ackar de säljer över en kam eftersom det bevisligen finns dem som fungerar riktigt bra också vad gäller att leverera spänning under hög ström. För IMAC gäller väl snarare tillgänglighet än just hög ström och då vinner västvärdens QC.
    Superhero

  13. #13

    Standard

    Jag har inte hittat någon ack från HC (deras märken) som lever upp till den spec de uppger, inte heller hittat /testat någon som är vettigt byggda, så för min del kan jag med gott samvete dra dem över en kam, jag kan rekomendera många batteri märken, men inga från HC.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zazzu Visa inlägg
    Hej
    Ni som använder el i modeller som är avsedda för 50cc bensin motorer vad använder ni för setup?.
    Jag har läst att man rekommenderar 12S 5000mah, men hur lång flygtid får man ut på det?
    Vad använder ni för ackar? Är det stor skillnad på billiga och dyra?


    /Ulf Alsén
    Hej
    Bland mina modeller har jag 2st Pilot RC modeller i 50cc storlek som är elektriska och får ca 7-8min blandflygning som ngn annan nämnde ovan. Har Castle Creations ICE HV-160 till bägge planen och det sitter en Hacker A60-16L i den ena och Scorpion 5545-180 i den andra. Prestandan är extremt bra på båda dvs man kan proppa ner de för att få längre flygtider om så behövs.
    Ang. ackar är det viktigt att det kommer in luft och kan åka ut ifrån kroppen så att det kyler ackar, fartreglage och allt annat. I ett flygplan av den typen (som är rymliga invändigt) blir det inte några problem med överhettade ackar om man har inlopp och stort utlopp för luften.

  15. #15
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej.
    Vad trevligt med lite info från er som flyger med dessa setuper. En fråga glömde jag. Vad är det för strömmar vi pratar om?
    Att alla ackar från HK skulle vara skräp får man nog ta med en nypa salt eller en skottkärra. Vi läs Habo modellflygklubb anordnade ett Helimeeting i början på säsongen och det kom ca 50 piloter. Det var väldigt många som flög med HK ackar. Jag tror ju att det kan vara som Jocke skriver att de inte lever upp till specen, men om man köper en 30C och belastar med 20C så borde man vara på den säkra sidan eller?

    /Ulf

  16. #16

    Standard

    Oavsett vad, jag rekommenderar inte några ackar från HC, kanske kommer vettiga ackar i framtiden därifrån, vem vet, det får framtida tester utvisa

    vad gäller effekt så för att ersätta en 50cc bensinmotor behövs ca 4-4,5kw, med 12s LiPo så ligger man omkring 100A.

    Som ett exempel kör jag en Terminator 30 som ersättare till 50cc bensinare, på 10celler och en 26x10" prop drar den 150A och varvar 5900rpm.

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zazzu Visa inlägg
    Hej.
    men om man köper en 30C och belastar med 20C så borde man vara på den säkra sidan eller?

    /Ulf
    Både ja och nej. Åter igen beror det på applikationen. En IMAC eller 3D kärra har väldigt växlande lastcykler vilket ger lägre snittström även om toppströmmen är väldigt hög. En fläktkärra däremot håller konstant hög belastning vilket tar hårdare på batterierna.

    tänk på att 10C i snitt motsvarar 6min flygtid och 20C bara är 3minuter. Vill man som i ditt fall flyga 10min med lite reserv kvar så pratar vi 5C i snitt och då klarar sig helt plötsligt alla tänkbara ackar jättefint, även de lite mera tveksamma märkena.

    En 50cc motor är en ganska trött pjäs och man behöver inte elda på speciellt många kilowatt för att matcha en sådan, i synnerhet inte om man tänker till och använder lite större propeller. Kanske till och med en specialpropeller med mera stigning för att optimera sitt flygprogram. Varför använda en säg 24x12 som drar bra ur hovring när du bara flyger manövrer och har farten med dig, då är det en 22x17 du behöver.
    Senast redigerat av henke2 den 2011-08-24 klockan 07:22.
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Flygtid
    Av Ryssen i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 19:41
  2. Flygtid DJI f550
    Av freno i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 13:44
  3. LiPo mAh flygtid
    Av Totte i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 16:30
  4. Hur får man längre flygtid??
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 12:27
  5. Flygtid lipo
    Av gufon i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •