Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motorstorlek till min Spitfire?

  1. #1

    Standard Motorstorlek till min Spitfire?

    Har inhandlat en Marutakabyggsats Spitfire Mk8.
    Vingspan=1630mm, rek motor 60-61.
    Lite frågor, Kallas storleken 60? Vilken motor rek om man inte vill riskera att dimensionera för litet,
    2 taktare 75? 4 taktare ?
    Om man klär Planet med avsedd plastfilm kan man måla kamuflage mönster på den och isåfall med vilken färg.
    Är det något speciellt man bör tänka på när man bygger Spitfiren?
    Det blev många frågor så här ibörjan.
    Tacksam om någon med kunskap kunde hjälpa mig.
    Mvh
    Tiger-1

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Motor väljer du efter vikt. Bygg klart; måtta in var motorn sitter ungefär (mått på asp hittar du på http://www.justengines.co.uk/ ), välj motor efter vikt. Gillar du mysigt ljud väljer du fyrtakt, gillar du lågt bränslepris väljer du bensin, gillar du både och så väljer du fyrtakt bensin. .60 är kubiktum och motsvarar ganska exakt 10cc mätt med svenska mått. .60cc avser tvåtakt, och det kanske motsvarar .70-.80 tvåtakt. Marutaka är ganska gammal modell, och tvåtaktarna då var svagare än idag. Jag skulle valt Saito 82, 91 eller 100 om jag slipper blya för jag gillar utseendet och kraften.

    Trådar
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_4394623/anchors_4394623/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#4394623
    http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=6622&page=384&CurrentM ainTopic=1&replypage=99

    Omrösting
    http://www.svensktmodellflyg.se/poll...=1&pollid=6622
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Speciellt att tänka på:

    På många Spitfire bör man tänka på att den gärna vill stå på nosen vid taxning. Därför bör man göra allt för att hjulen skall komma så långt fram som möjligt genom att i görligaste mån vinkla stället något framåt i utfällt läge kanske genom små brickor som mellanlägg i bakkanten av infästningen.

    Måla på plastfilm - får man nog göra prover på med olika plastfilmer o olika färger - kanske någon här som vet mer om detta och har erfarenhet.

    Motorns kylning tarvar kanke lite speciella åtgärder beroende på hur mycket inbyggd den blir. Jag har utnyttjat kylaren/na på underidan av vingen så att jag gjort en kylkanal genom brandspantet med en kanal ut i vingen som mynnar osynligt i kylaren/na. (MK I hade bara en kylare senare MK två).

    Blir ljuddämparen helt inbyggd har man samma problem här - men med en fyrtaktare blir ju problemet mindre pga den normalt lilla dämparen.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Solartex är en beklädnad som garanterat går att måla på.Köp militärgrön och måla sen med brunt .Saito 91fyrttakt finns på Söders Rc
    Tobbe

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Att bygga in kylkanaler på Marutakaspitfiren kommer enligt min erfarenhet att fungera dåligt. Eftersom skalan är ganska liten kommer luftkanalerna att bli så små att kylningen blir dålig. Låt istället cylinderhuvudet sticka ut en bit ur kåpan .

    Vad gäller klädsel är det riktigt att Solartex går bra att måla på. Samtidigt är det nästan ett garanterat sätt att få en baktung Spit som kräver en massa bly i nosen. Målad Solartex är bland det tyngsta man kan tänka sig i klädselväg.

    Vill man bygga lätt så skulle jag välja att klä vingen med glasfiber och klä, kropp fena och stabbe med japanpapper. Det blir lätt och ger en utmärkt grund att måla på. Alternativt kan man välja att glasa hela flygplanet. Det blir bara lite tyngre och ger en tåligare yta än vad japanpappret ger.

  6. #6

    Standard

    Tiger-1,

    Du har fått bra svar från tidigare inlägg. Jag lägger in lite kompleterande saker nedan.

    Citat Ursprungligen postat av Tiger-1 Visa inlägg
    Har inhandlat en Marutakabyggsats Spitfire Mk8.
    Vingspan=1630mm, rek motor 60-61.
    Lite frågor, Kallas storleken 60? Vilken motor rek om man inte vill riskera att dimensionera för litet,
    2 taktare 75? 4 taktare ?

    Dagens 10-kubikare är starkare än de som fanns på 80-talat när dessa byggsatser var nya. Välj en 2-taktare i spannet .56 - .90 kubiktum alternativt .90-.135 4-takt så har du god marginal utan att stöta på de problem som dyker upp med överdimensionerade motorer.

    Om man klär Planet med avsedd plastfilm kan man måla kamuflage mönster på den och isåfall med vilken färg.

    Jag avråder definitivt från att använda solartex pga vikten. Om du vill måla den så är det en lätt plastfilm som ruggas upp alternativt en pappers/glasfiberyta som används som grund.

    Är det något speciellt man bör tänka på när man bygger Spitfiren?

    Bygg lätt! Även om den stora vingen tål förhållandevis hög vikt så är detta en liten modell. Målvikten är 4.5 kg. Den flyger även på 6 kg men då vill det till att du som pilot vet vad du sysslar med.

    Bygget är inga problem - det är start och landning som ställer krav på dig som pilot. Glöm de flaxande Kina-ARFerna. Denna modellen flyger mycket mer likt fullskala. Du måste veta hur du drar på gas långsamt - stöttar med sidoroder och höjd - tar upp den på huvudstället - och till slut lättar.

    Det blev många frågor så här ibörjan.
    Tacksam om någon med kunskap kunde hjälpa mig.
    Mvh
    Tiger-1
    Lycka till med bygget,
    Anders

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SectionEight Visa inlägg
    Tiger-1,

    Du har fått bra svar från tidigare inlägg. Jag lägger in lite kompleterande saker nedan.

    Lycka till med bygget,
    Anders
    Han har inte varit inloggad här sen i september, tror inte han är värst intresserad längre..
    "Tiger-1: Senaste aktivitet: 2011-09-22 08:32."
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Han har inte varit inloggad här sen i september, tror inte han är värst intresserad längre..

    "Tiger-1: Senaste aktivitet: 2011-09-22 08:32."
    Trist att ta upp andras tid och engagemang om det inte finns något där själv

    Hoppas han kommer igång igen.
    /Anders

Liknande ämnen

  1. plugg till spitfire
    Av dhanses i forum Byggdagboken
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-23, 21:20
  2. Kylare till ESM Spitfire?
    Av Per P i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 09:11
  3. En till Spitfire till Ängelholm!!
    Av Jakob i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 19:23
  4. Ritning till Spitfire MK XIV?!?
    Av Greger i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 11:58
  5. Storlek på bränsleslang i förhållande till motorstorlek
    Av Borg i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •