Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: skall börja flyga.

  1. #1

    Standard skall börja flyga.

    hej jag tänkte börja flyga plan men vad för plan skall man börja med?
    har aldrig flugit och är noll ställd på det hela.

    är tacksam för svar mvh stefan

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Köp dig en simulator till en början, Phoenix är ett utmärkt alternativ. Flyg dig trött tills spakvanan sitter och du kan flyga "utan att tänka" åt vilket håll du spakar så att säga. Efter det köper du ett plan du gillar.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du har möjlighet så är rådet att besöka en klubb och snacka med medlemmarna där. Dom brukar med glädje ge dig vettiga råd. Det går inte att svara på din fråga utan vidare utan det beror bl a på vilka möjligheter till flygfält som du har och dina personliga önskemål.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Tänker du lära dig på egen hand eller har du nån som kan hjälpa dig igång (nån kompis eller klubb i närheten)?

    Vill du ha ett helt färdigt plan med radio eller vill du ha nåt att bygga ihop själv?

    Man brukar börja med ett högvingat flygplan, driven av elmotor eller glödstiftsmotor och ca 1-1,5 meters spännvidd.
    Radio finns allt mellan billiga noname Kinaradio till highend av kända märken (Futaba, JR, Multiplex, Spektrum m fl) men man brukar ha minst 4 kanaler men gärna 6-7 el 8 kanaler om du tror du kommer att fortsätta bortom nybörjarstadiet.

    Om man vill komma igång snabbt och inte har nåt emot att betala för helt färdiga flygplan med radio så finns det.


    /Bo

  5. #5

    Standard

    Tack för fina svar. Jag hade tänkt lära mig allt själv. Vet inte än vad för klubbar i Göteborg eller i närheten. Mvh stefan


    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    Tänker du lära dig på egen hand eller har du nån som kan hjälpa dig igång (nån kompis eller klubb i närheten)?

    Vill du ha ett helt färdigt plan med radio eller vill du ha nåt att bygga ihop själv?

    Man brukar börja med ett högvingat flygplan, driven av elmotor eller glödstiftsmotor och ca 1-1,5 meters spännvidd.
    Radio finns allt mellan billiga noname Kinaradio till highend av kända märken (Futaba, JR, Multiplex, Spektrum m fl) men man brukar ha minst 4 kanaler men gärna 6-7 el 8 kanaler om du tror du kommer att fortsätta bortom nybörjarstadiet.

    Om man vill komma igång snabbt och inte har nåt emot att betala för helt färdiga flygplan med radio så finns det.


    /Bo

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    9
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    Järfälla MFK

    Standard

    finns massa trådar om detta. kolla på axn floater/clouds fly. riktigt bra nybörjarplan.

  7. #7

    Standard

    Det finns Mölndals Modell Flyg Klubb och Aero Klubb Modell.
    Det underlättar att får lite hjälp i början, och det finns alltid någon som kan kolla igenom planet och trimma det åt dig för att udnerlätta när du skall flyga det första gången.
    Och jag rekomenderar en klubb det är alltid väldigt skön stämning och de flesta är hjälpsamma.

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Sök på nybörjare härinne, då lär du få många köttiga svar...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Multiplex Easystar och de många kopior som finns (Axn Floater, Bixler, Beta, MyFly och allt vad de heter) är vettiga och ofta det som brukar rekommenderas. Väljer man någon av kopiorna kan man få ett helt kit med flygplan, radio och åtminstone ett batteri (och en väldigt enkel och inte så snabb laddare) för typ 1500kr. En annan fördel med kopiorna, mer än att priset är lägre, är att många av dem är försedda med skevroder från början, vilket gör att modellen känns kul lite längre och man har möjlighet att lära sig att flyga med skev även med förstamodellen (man kan ju låsa dem till en början om man vill). Många av kopiorna har även bortlös motor från början, vilket inte "Originalet" har.

    Ang. klubbar så är jag själv med i Mölndals Modellflygklubb där jag tycker det är bra stämning. Det går ju att lära sig flyga själv, men det går troligen fortare att lära sig med lite hjälp, både för att man kan få tips och så slipper man att plantera kärran i backen lika många ggr (mer tid till att flyga och mindre till att reparera och därför åxå mindre risk att man tappar sugen).

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    4
    Jobb
    Reservdelsman: Nissan, Mercedes

    Standard

    Jag började flyga på simulator för ett halvår sedan (aerofly pro deluxe) och idag flyger jag 3d =) kan bara tacka och rekomendera simulator till en början, känns säkrare, lättare och framförallt billigare som nybörjare =) så simulatorn rekomenderas starkt!

  11. #11

    Standard

    Allt beror på din bakgrund, har du dataspel/tvspelsfingrar så kommer det att gå ganska lätt och snabbt för dig att lära dig.
    Själv började jag med teknikmagasinets simulatorradio för ett par hundra och fms flightsimulator som är helt gratis.

    Några timmar i simulatorn tills jag tyckte att jag hade koll på att flyga mot mig, starta och landa sen tog jag min inte speciellt förlåtande e-flite pitts åkte till fältet med en polare som tog upp modellen och trimmade in den, därefterbgav han radion till mig, jag flög runt en stund sen landade han. Vi gjorde detta tre gånger därefter startade och landade jag själv. Pittsen överlevde hela sommaren och halva vintern innan jag blev övermodig och gick ur en spinn lite väl lågt och åt fel håll... Björk 1 pitts 0 lol

    I dagsläget skulle jag nog inte rekommendera en balsakärra som förstaplan, men inte nödvändigtvis en högvingad trainer heller.

    Sen så finns det ju dom som behöver betydligt mer hjälp.

  12. #12

    Standard

    hej stefftech
    Jag flög för cirka 10 år sedan och började om nu i våras.
    har aldrig flugit i datorn utan endast "live"
    rätt eller fel, så funkar jag.
    gick direkt på en lågvingad EPP modell som flög snällt.
    nu flyger jag en 1stdubbeldäckare och 1st lågvingat.
    http://www.eccodrive.se/Webbplats/fl...1737598181.jpg
    fördelen som jag tycker med dessa plan är att man kan laga dom med lim snabbt om man råkar "LANDA" lite hårt.
    i sommras la mitt höjdroder av med följd av cirka 15 meters fullt dyk mot moder jord.
    1 timme senare var planet färdigt för ny flygning igen.
    jag flyger när vädret tillåter på en fotbollsplan i kållered men funderar på att kontakta mdl flygklubb.
    är på inget vis proffs utan flyger mest för att det är kul.
    Martin

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    17
    Jobb
    lagar kretskort
    Klubb
    Hallstahammar

    Standard

    lite tjockare seg typ av epp är nog en bra idé, gärna två stycken. Förr hade jag alltid minst ett par stycken med mig i bilen jämt, man får som lite mera flygtid då om/när det går åt pepparn, för det gör det. och flyger man såndär dubbeldäckare som på bilden eller liknande så blir man ju tvungen redan från början att lära sig använda sidorodret mera, och börjar man bli bra på det så ligger inte helikopter skitlångt bort då om man är sugen på det.. Med rätt ackar/motor så funkar det rätt ok att flyga på vintern också och när det blåserl.. Det klassiska sättet att lära sig är väl med ett högvingat plan med dubbelkommando osv men med simulatorer och plan som är såpass lättlagade så blir bilden lite annorlunda, fast det tenderar att bli rätt mycket lim i början..

Liknande ämnen

  1. Skall testa att flyga lågt med FPV.
    Av Kenneth E i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 23:05
  2. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 22:49
  3. Börja med FPV
    Av neu i forum FPV Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 16:49
  4. Kanske skall jag "flyga i luften" i sommar oxå!
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 20:50
  5. Slammis öppnar paket o wesse ska börja flyga pylon...
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 11:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •