Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: AR6400 nano brick mottagare och OrangeRX

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard AR6400 nano brick mottagare och OrangeRX

    Hejsan,

    Köpte en AR6400 (från en Parkzone P51 nano tror jag) begagnad och har lite problem med den.

    Som sändare använder jag en Taranis med OrangeRX DSM2/DSMX modul (klarar 11ms och 22ms frame length), vid test har jag haft dem bundna och fått kontakt mellan sändare och mottagare, alla kanaler etc inga problem.

    Problemet är nu när jag byggt färdigt min modell (Stephens Aero Demoiselle 1909) och får inte sakerna att binda igen. Funderar på om jag lyckats döda min mottagare eller om det är något annat som är knas.

    Oavsett vilket läge jag har sändaren i så går mottagaren automatiskt in i bindmode (smartmode som den skall) efter 5 sekunder då den inte fått kontakt med sändaren och den reagerar inte på någon bind mode. Använder ett fulladdat 1s LiPo.

    Sändaren fungerar bra med andra modeller.

    Någon som har några ideér?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skitmodul från Orange om vi skall ta den korta versionen...
    Aningen längre svar i mitt svar i denna tråd - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    Och lite mera på samma tema - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...range+spektrum
    F ö finns det en låååång tråd om dessa moduler på RC Groups.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2016-02-25 klockan 21:46.

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Skitmodul från Orange om vi skall ta den korta versionen...
    Aningen längre svar i mitt svar i denna tråd - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    Och lite mera på samma tema - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...range+spektrum
    F ö finns det en låååång tråd om dessa moduler på RC Groups.
    Roger
    Jo den är inte perfekt och välja modes etc är jag med på. Däremot så är det lustigt att den har fungerat med sagda mottagare men inte längre, så nått har gått rätt men orolig att min AR6400 har dött.

    Känner till detta hacket http://flitetest.com/articles/spektrofy-your-taranis för Spektrum DSM2/X
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kanske missuppfattat ditt problem så: Är det när du skall binda mottagaren igen eller är det när du byter modellminne efter att ha kört med annan Spektrum-mottagare däremellan ?
    Jag löste som sagt mitt problem till slut genom att återanvända en original Spektrum-modul som jag använt i en Futaba tidigare.
    Roger

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag försöker binda mottagaren igen ja, det vill inte. Så funderar om det är något jag har missat, såsom frame length eller liknande i PPM signaler från Taranis till modulen eller om det är något annat jag skulle kunna kolla.

    Jag har flugit både DSM2 och DSMX modeller mellan senast jag flög den och vet hur jag cyklar mellan DSM2 11/22ms och DSMX 11/22ms lägena på sändaren ( http://dl.btc.pl/kamami_wa/hk_24655_8.pdf )
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK - har det fungerat tidigare så borde det ju kunna fungera nu också om du anpassar modulen till det protokoll som mottagaren använder. Låter ju samtidigt lite osannolikt att mottagaren plötsligt gett upp men osannolikare saker har ju trots allt hänt.
    Roger

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Efter tester med en rad olika sändare både original Spektrum sändare och andra DSM2/X sändare får jag inte bricken att fungera. Jag har således lyckats sabba bricken någon gång under monteringen.

    Dax att leta ny brick.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag har en spektrum dsm2 ar6200 m satellit som jag ska
    avyttra, vill du köpa den?

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Typo i titel det är en 6410L som jag behöver :/ Men tack ändå
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •