Tänkte dela med mig av ett annorlunda bygge -- jag ska lätta min LaStick innan jag klär den och monterar drivlina. LaStick är en mindre version av Ugly Stik (som finns i ett gäng olika varianter). Jag är ingen van byggare, och detta är mitt första bygge som är tänkt att flygas. Har byggt lite plastmodeller tidigare, och lekbyggt lite med balsa tidigare. Anledningen till att jag började bygga LaStick var att lära mig så mycket som möjligt om själva processen, och det har varit väldigt lärorikt. Mitt mål är i alla fall att bygga Boxer 2 av Per Lundqvist när jag byggt några fel modeller och känner mig mogen!

I alla fall, tillbaka till ämnet. Jag har ju redan byggt LaStick, och den ser ut att vara i ganska bra skick. Dock väger den alldeles för mycket. Kroppen väger ca 30 g, vingen ca 20 g och landstället ca 10 g. Totalt alltså 60 gram. Drivlinan jag har valt ut kommer att ligga på ca 80 g. Med klädsel (ca 5 g till), och säkert något mer jag glömt så kommer alltså bygget att sluta på ca 150 g, vilket känns alldeles för mycket för ett såhär litet plan. Spännvidden är drygt 500 mm.

Målet är alltså att försöka lätta planet så mycket som möjligt innan jag provflyger. Jag hoppas på att kunna minska vikten till under 100 g, och det borde ju vara möjligt kan man tycka.

Om någon har tips och förslag så tas de tacksamt emot. Redan nu är en lättare drivlina beställd, så redan där har jag sparat in nästan 25 g. (Detta tack vare lite tips från freddan_6 i en annan tråd.)

Bilder kommer strax!