Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byggmaterial

  1. #1

    Standard Byggmaterial

    Hej

    Har precis kvaddat mitt nybörjar plan och tänkte att jag skulle försöka bygga ett nytt.
    All elektronik fungerar så det är bara kroppen som är trasig, och det ska inte vara alldeles för svårt att bygga ihop något om man har rätt material, men har ingen aning om vad det är för material eller vart man kan tänkas köpa det. någon som har något tips?

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kanske vore bra om du gav några ledtrådar om vilket plan du pratar om?
    Material?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    srry, tänkte inte riktigt så långt^^
    men hade tänkt mig något frigolit liknande material
    http://www.instructables.com/id/Foam-RC-Airplane/
    Något som i den guiden kanske

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Är det ett sånt plan du har, som ska lagas?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Standard

    http://www.webhallen.com/hushall/760...na_182_4ch_rtf
    är ett sånt plan jag har, men tror inte att jag kan laga det, så ska börja om och bygga en ny kropp och flytta över all elektronik

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ser att det är en borst-motor samt NiMh-ack i kärran...funkar ju,
    men det kanske vore roligare att köpa en billig borstlös setup?
    Sen bygga en El-Lajban istället? Eller en El-Lajban-kropp där du fäster din foam-vinge?
    http://www.gardstad.se/nyel/nyel.htm
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Byggmaterial... Ja, "det beror ju på"... :-)

    Ska man göra det hela enklast möjligt så är det ju att bygga en enkel lådkropp i balsa (kroppssidor i 2-3mm och plankning med 2mm) eller eventuellt depron (balsa är lättare att få tåligt, men lite dyrare och beroende på hur man bygger är det lätt att det blir lite tyngre åxå) med förstärkning av 0.4 eller 0.8mm plywood på väl valda ställen. Motorspant i 3-4mm plywood.
    Om man har lister (5x5mm trekant i balsa) i "hörnen" på kroppen kan man även slipa ner hörnen en rätt hygglig bit och få kroppen lite rundare, om man vill.
    Bygger man i depron bör man nog förstärka medelst kolfiberlister på sina ställen åxå.

    Du har ju den gamla kroppen att utgå från så du kan ta längd/bredd och konturerna från den, om du vill. Det enda man får passa sig lite för är så att stjärten inte blir för tung/tyngre än originalet.

    Fördelen med att bygga en el-lajban-kropp, som föreslås här ovan, är ju att man har en ritning att gå på (funkar ju lite som en guide). Nackdelen är att lajban troligen är det fulaste som skådat dagens ljus. :-)

  8. #8

    Standard

    Det enda jag är lite rädd för är att jag ska sabba ett balsa plan väldigt snabbt, och det känns som om det är väldigt svårt att laga ett plan i balsa.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Om du ska bygga något som är tåligt och lättlagat så är det EPP du bör välja som material, men det är lite svårare att få tag på. Någon kanske kan tipsa?
    Jag kom att tänka på att en profilkropp kanske än ännu snäppet enklare att bygga och med el blir det ju inget klet heller. Får du tag på EPP som är 20mm tjock är det ju en baggis att skära up kroppen i det. Till stabbe och fena (om de inte går att återanvända) funkar det med 10mm. Men eftersom det är ett lite "sladdrigt" material så behöver det stagas upp med lite kolfiberlister.
    Det är eg inte så svårt att laga ett balsaplan, men det kräver ju lite kunnande (som allt annat).

  10. #10

    Standard

    problemet är bara att jag inte har kunnandet att laga ett balsaplan... fast kanske är billigast att leta rätt på ett billigt ARF plan för ca 500kr. Har ju en känsla av att det kostar lite för EPP också

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Det är lika svårt/lätt att laga ett plan i balsa som ett i foam, man måste bara fundera/kämpa/limma lite... men du låter rätt ung, att ge upp och köpa nytt kanske e lättare för dagens ungdom?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Standard

    haha, jo är 17 år.
    Men tänker mig mest att jag är helt ny inom rc flyg och därför kan det vara lite lättare att köpa ett färdigt ARF plan.
    Skulle väl egentligen inte ha något emot att bygga ett eget, men jag vet inte vart man köper epp plast, och vet heller inte om det kostar mycket att bygga ett eget, för i det fallet kan jag lika gärna köpa något^^

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Jämföret med EPP är är balsa svårare att laga. EPP spricker oftast med ett "snitt" som bara är att limma ihop igen (om det inte kommit bort någon bit). Med balsa blir det oftast lite mindre bitar som kan vara svårare att passa ihop, så man kan få ta fram kniven och skära rent och fälla in nytt material osv.
    Hur som helst så kan det ju visst vara enklare att köpa ett ARF istället för att försöka bygga något eget som passar. Samtidigt så kan man ju lära sig något nytt på att bygga själv och det vore ju synd? ;-)
    Vad gäller det ekonomiska så blir det sällan billigare att bygga eget än att köpa en ARF. Fast man slipper ju problemet med att leta reda på en ARF som passar de prylarna man har... :-)

  14. #14

    Standard

    hade tänk åka ner till en rc butik i hopp om att de kan hjälpa mig leta rätt på ett ARF plan.
    vad gäller bygg-erfarenheter så känner jag att på senaste tiden har jag byggt ihop tillräckligt mycket själv och om priset inte spelar någon roll så slipper jag nog gärna att bygga planet själv

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 21:02
  2. Byggmaterial
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •