Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Filma från luften

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard Filma från luften

    Skulle vilja ha tips på utrustning för att kunna filma från luften. Vet att man kan ta videosnuttar med en vanlig digitalkamera men vill kunna ta lite längre sekvenser. Inget behov att kunna ändra kameravinklar etc under flygning/fotografering, men start/stopp funktion kan ju vara bra. Kamerabärare: ingen quadrokopter eller liknande utan en större, stabil o långsam högvingad modell, dvs vikten är inte kritisk.

    Novisen, inte vid spisen men när det gäller flygfoto med R/C-modeller

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jag rekommenderar en Gopro HD som kamera. den både filmar och fotar helt ok. är stötsäker och väger lite samt är lätt att montera. Som flygplan så rekommenderar jag en EPP-FPV från hobbyking.. den e Stor o ful men stadig billig o lyfter mycket vikt. Jag kör denna setting just nu och är mycket nöjd. Sen ifall du vill flyga mindre kärror är det väl easystar eller bixler som gäller men dom har jag ingen erfarenhet av själv.

    MVH // Mathias
    Man lär sig nått varje krash...

  3. #3

    Standard

    Jag gjorde ett enkelt test i eftermiddags när solen stod lite lågt.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Jag gjorde ett enkelt test i eftermiddags när solen stod lite lågt.
    Snygg!

    Nex-3 verkar intressant, gillar färgerna skarpt!

    Klarar den kontraster och lågljus bättre än gopro? Har den video out?

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Väldigt snyggt resultat/skillnad. Kör själv med en gopro och är väl nöjd... tills jag såg det här . Jag antar att det är Sony NEX-3, alltså en micro DSLR kamera va? http://www.pricerunner.se/pl/29-2610...ns-Kit-priser?

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Andreasson Visa inlägg
    Väldigt snyggt resultat/skillnad. Kör själv med en gopro och är väl nöjd... tills jag såg det här . Jag antar att det är Sony NEX-3, alltså en micro DSLR kamera va? http://www.pricerunner.se/pl/29-2610...ns-Kit-priser?
    Hej Oskar,
    Nästan rätt i alla fall...
    Det är ingen spegelreflexkamera (SLR) men väl en digital systemkamera - alltså en kamera du kan byta optik på.
    En kamera med i grunden mycket högre bildkvalitet än GoPro men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att resultatet blir mera tillalande i alla lägen. GoPro har ju en mycket större bildvinkel än de flesta objektiv till en systemkamera vilket kan vara både positivt och negativt. Skall man få samma bildvinkel på en systemkamera så blir vikten på kamera och objektiv avsevärd till skillnad från GoPro som är väldigt lätt. En stor bildvinkel gör också att man inte upplever t ex skakningar lika mycket utan den är mera förlåtande. Men jagar vi bildkvalitet så är givetvis en systemkamera a'la Nex 3 överlägsen en enkel kamera a'la GoPro. Men vi har trots allt sett många trevliga resultat producerade av GoPro så för att vara en kompromiss mellan olika önskemål - inte minst storlek - är den nog ändå rätt OK.
    Det finns ju även andra "ruggade" kameror som inte heller är så stora men de flesta av dessa har inte samma breda bildvinkel som GoPro om man nu strävar efter detta.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    McGregor förklarar allt där. Jag tillägger bara att jag gillar GoPron ändå och använder den oftast. Filmen visar mest bara skillnad i skymningsljus. NEX-3:an var inställd på "Sunset" vilket gör den mer ljuskänslig och "boostar" färger vilket GoPron inte kan men gör ändå riktigt bra färger i bra ljusförhållanden. Och GoPron vager ca 200 gr jämfört mot NEX´s ca 500gr med lilla 16mm objektivet på.
    Och för att svara "andv" så: ja! I mörker så går dom inte att jämföra. Nex klarar dåligt ljus riktigt bra, kontraster där svart är svart. Men den har nog inte live video ut. Eller kanske? har inte kollat faktiskt. Återkommer om det så fort jag minns...

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag använder Contour Vholdr 1080 som har mer normalobjektiv än gopro. Jag har en billig modell utan video out.
    . Här i ett segelplan.
    fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Tack för svar . Läste även lite mer på länken jag själv postade sen och insåg att ni har fullkomligt rätt, ingen video out... och dessutom är den ju rejält tilltagen för FPV i dimensioner/vikt. men man skulle ju kunna använda den tillsammans med någon annan kamera.

    Jo, jag är nog nöjd med Gopron ändå so far, bildkvaliten är helt outstanding för det priset, däremot saknar jag färgåtergivningen i mörker litegrann, vi bor ju trots allt där vi bor .

    Och eftersom alla andra postar filmer, så en kort filmsnutt/busflygning tagen i helgen med gopro 960:


  10. #10

    Standard

    Bra upp med filmer
    Provade just följande. Nex-3 väger 850 gr med canon fisheye lins.
    Har live feed! Filmade just samtidigt som Nex var inkopplad via hmdi sladd till min tv (nex har en hdmi och en usb anslutning). Så det kan ju gå att hitta rätt sladdar i en sån kanske. Inget jag tänker göra men det borde gå...

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Digitala utgångar funkar ju tyvärr dåligt med våra analoga sändare... det finns ju konvertrar, men det är extra vikt.

    Det påminner mig om något jag funderat till och från över, varför skickar "vi" alltid analog signal? Hade varit intressant att se någon som kör en digital sändare? Sorry om jag går off-topic här

Liknande ämnen

  1. Filma över öppet hav, med vad?
    Av Ålänning i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 00:00
  2. Gott & blandat från luften
    Av thnilsson i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 21:43
  3. MBS J35 i luften
    Av Uno i forum Byggdagboken
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 09:45
  4. Min Cub i luften
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 22:45
  5. Filma från helikopter
    Av mac77 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •