Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: var placerar man bogserkroken?

  1. #1

    Question var placerar man bogserkroken?

    Jag blev med min första seglare utan "hjälpmotor" nyligen, en Topmodel Minus Acro som jag lyckades handla på aeronautikhobby innan rcflight.se tog över verksamheten.

    Denna alltså: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1663

    Jag tänkte att jag skulle få dit en bogserkrok när jag bygger den, frågan är bara var? På tyngdpunkten, bakom?
    Tacksam för hjälp

  2. #2

    Standard

    Ingen som har ett bra svar?

  3. #3

    Standard

    Den var inte stor den..gissar som du på tyngdpunkt eller varför inte nån centimeter framför. Borde bli stabilt om man bara ska springa upp den.

  4. #4

    Standard

    Stor är den inte men den verkar rolig! Inget att slöflyga med dock

    Jag har ingen aning om var man normalt sätter en krok men spontant känns lite bakom cg bättre än framför man vill ju inte dra ner den i backen... eller löser man det med upproder?

  5. #5

    Standard

    Har inget liknande att jämföra med men så här ser ritningen på BluePhoenix ut. Byggde modellen -84 som är skrotad sen länge
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_0236.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	36,9 KB 
Id:	22932
    vh/R

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Du skriver bogserkrok vilket antyder at du skall dra upp den med ett annat plan eller är det en krok för att kunna dra upp den med lina eller gummibandssnodd?

    Om det är ett annat plan som skall dra så skallkroken sitta framför tyngdpunkten (segelkärror /fullskala har ju kroken längst fram) men om det är gummilina eller snöre som du skall dra upp den med så skall du nog sätta den precis strac bakom tyngdpunkten

    MVH / Kajaken

  7. #7

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Om du ska bogseras upp av ett bogserplan så ska dragkroken sitta i nosen och gärna lite högt placerad. Ska du däremot använda gummirep så ska kroken sitta strax framför tyngdpunkten. På en högvingad kärra ca 10 grader framför TP, mätt genom lodlinjen från TP. Om du sätter den bakom TP så får du ett h..vete i starten då kärran överstegrar. Med kroken strax framför TP, får du en stabil kärra i starten och du behöver knappast röra höjdrodret. Så har jag gjort i snart fyrtio år och det fungerar fortfarande !
    Kay krut
    Vill man så kan man.

  8. #8

    Standard

    Tackar, då får det bli i nosen någonstans :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •