Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: SkyAngel T-33 50mm EDF

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard SkyAngel T-33 50mm EDF




    Har sedan tidigare haft en Draken med 64mm fläkt och efter att ha provat en 50mm F16 här för leden så köpte jag en T-33:a.


    Dessa billiga EDF:er låter som motorsågar och denna var extrem, jag beställde därför en ny fläkt, en 51mm 7-bladig variant som jag hoppades skulle funka lika bra och med lägre ljud. T-33 i original väger 375 gram och har 260gram dragkraft och drar 19Amp.

    Jag forskade lite i vilka fläktar som finns och det var iprincip bara wemotecs 10 år gamla microfan som figurerade. Jag fick dock ögonen på Haoyes 2" fläkt med 7 blad, som i mina ögon såg rätt ut. Tittar man på Haoyen och jämför så påminner den betydligt mer om de supertysta Schübeleraggregaten än vad microfan med sina 4 blad gör.


    Min nya setup består av Haoye 2" fläkt, Hacker B20 22S motor och i övrigt samma saker. Flygplanet komplett kostade inte många hundra kronor, in med över 1000kr i ny drivlina och vips ger den 10gram mindre dragkraft, väger 15gram mera, men jag har vunnit 4A lägre ström och framför allt ljudet :-) Jag har 15gram bly i nosen nu mera och det skall bytas mot en lite större acke är det tänkt. 850mah 25C mot en 1000mAh 50C borde ge tillbaka de 10grammen i dragkraft kan tyckas.



    Kolla och jämför :-)


    Original 50mm setup.





    Min 7-bladiga Hacker setup, pipande ljudet från motorn upplevs nästan inte i verkligheten, videokameran hittar på något där.
    Senast redigerat av henke2 den 2011-09-09 klockan 08:38.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  2. #2

    Standard

    Kul att någon annan fått upp ögonen för dessa otroligt trevliga maskiner från skyangel!
    Jag har just nu två st f86, en f-18 och en f-35 i samma serie.

    Eftersom jag var grön på det här med edf började jag finkamma nätet efter info om alternativa setuper (se bl.a en tidigare tråd här). Jag lyckades inte få fram tillräckligt med info så jag fick börja testa själv

    Jag har nu testat 4 olika fläktar(ink. haoye och wemotec) och 3 olika motorer. Jag postar detta i en separat tråd.

    Vad är det för KV på den där motorn? Fick du ut 260g med orginalsetupen monterad i modellen? Jag har för mig att jag bara fick ut 190g på 3s med fläkten lös. ifs är det rätt stor skillnad på dessa orginalprylar har jag märkt.

    Jag testflög min f-18 igår för första gången med en av de testade setuperna. Där kör jag en wemotec med en sådan här:http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=14555. Den setupen lämnar ca. 490g dragkraft och drar drygt 24A på 4s. Min f-18 väger 380g flygklar med 4s 1000mAh 45C så den går "ganska" bra

    MVH
    Peter Z

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vet inte spec på originalmotorn, men det verkar skilja en del rent generellt. Har en annan 64mm kärra som har 1:1 med 3cells 1800mah, medans andra med samma modell får betydligt mindre än 1:1 i drag/vikt.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  4. #4

    Standard

    Hmm. Jag skrev nog lite otydligt.
    Jag undrade vad det var för KV på hackermotorn.
    Edit: Jag googlade lite bättre idag
    Är det denna motor du använt?
    http://www.hacker-motor-shop.com/e-v...&t=3&c=37&p=37

    Balanserade du haoye-fläkten? Min krävde en hel del balansering innan den var "spot on"

    MVH
    Peter Z
    Senast redigerat av Mr Z den 2011-09-12 klockan 09:36.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr Z Visa inlägg

    Balanserade du haoye-fläkten? Min krävde en hel del balansering innan den var "spot on"

    MVH
    Peter Z
    B20 22S ja. Säga vad man vill om inrunners men jag gillar dem och drar man det till rent fysikaliska principer så är dem absolut lättare att ballancera. Hackermotorn går helt utan vibrationer. 1000kr Tysk ingejörskonst mot 40kr kinesiskt höftskott till outrunner. Originalmotorn slog nästan 1mm.

    Min fläkt var bra i ballans men spinnern var sned. Jag provkörde i handen och märke av endast små vibrationer. Tanken var i första ledet att se hur mycket effekt den gav och som steg 2 bygga en ny flygmaskin, samma T33 fast göra utloppsducten större. tror utblåset är väl litet för 51mm fläkt. Tänkte även kapa nosen så det blir en P-80.
    Senast redigerat av henke2 den 2011-09-12 klockan 13:42.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  6. #6

    Standard

    Inrunners lär vara bäst till edf. Som du säger är det mindre risk för obalans också.
    Men enligt specen så rekomenderar de max 120W? Hacker gör ju finfina motorer men även med dubbla effekten lär det inte röra på sig nämnvärt. Eller har jag helt fel? Jag är som sagt helt grön på detta med edf!
    Hur stort är utblåset på din kärra? Alla andra i serien verkar det vara för stora på. På f-86:an är utblåset större eller iaf lika stort som fläkten. Enligt vad jag läst mig till bör utblåset vara typ 85-95% av FSA.


    MVH
    Peter Z


    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    B20 22S ja. Säga vad man vill om inrunners men jag gillar dem och drar man det till rent fysikaliska principer så är dem absolut lättare att ballancera. Hackermotorn går helt utan vibrationer. 1000kr Tysk ingejörskonst mot 40kr kinesiskt höftskott till outrunner. Originalmotorn slog nästan 1mm.

    Min fläkt var bra i ballans men spinnern var sned. Jag provkörde i handen och märke av endast små vibrationer. Tanken var i första ledet att se hur mycket effekt den gav och som steg 2 bygga en ny flygmaskin, samma T33 fast göra utloppsducten större. tror utblåset är väl litet för 51mm fläkt. Tänkte även kapa nosen så det blir en P-80.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Original utblås är 38mm, vilket i sig är ungefär 85% av FSA, dock tror jag denna typen av slowflyers inte behöver minska utblåset speciellt mycket mindre än 100% FSA.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  8. #8

    Standard

    Ok.
    Visst är det så att man bör ha mindre utblås ju mer effekt man har "till övers" så att säga.
    Med mindre utblås får man mer fart på bekostnad av dragkraft. Så med en klenare setup vill man ha större utblås för att modellen skall behålla tillräcklig dragkraft men om man har bra dragkraft men vill ha mer fart minskar man det. Givetvis inom rimliga gränser (85-95%). Har jag förstått det hela rätt då?
    "Thrust tuben" skall vad jag förstått också vara helt konisk från fläkten och bakåt. Inte som på mina kärror att den blir större först och sedan mindre.

    edit: Jag inser just att min jakt efter bra edf-lösningar håller på att sabba din tråd.
    Sorry för OT!


    MVH
    Peter Z
    Senast redigerat av Mr Z den 2011-09-12 klockan 22:06.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ingen fara, det handlar ju i grunden om samma saker. Alltid bra att ösa på med erfarenheter.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

Liknande ämnen

  1. Några erfarenheter av HK Mini EDF 50mm F35?
    Av Fluf i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-24, 22:31
  2. Mini EDF F35 50mm Maiden!
    Av Fluf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 18:41
  3. 50mm fläktar
    Av mogge i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 07:25
  4. "montering" av skyangel F86 sabre 50mm edf
    Av Mr Z i forum Byggdagboken
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •