Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Svårt att lyfta? Propeller fel eller motor?

  1. #1

    Question Svårt att lyfta? Propeller fel eller motor?

    Flög tillsist med min gammla Falcon-56 igår. Var därimot nästan omöjligt att få upp den i luften, lyckades efter många försök, lite vind och gropigt gräs hjälpte väll inte till direkt ifs...

    Men vad kan jag åtgärda för att få lite mer drag, det är en gammal .40 motor jag kör med och 10x6 propeller.

    Byta propeller? Till vad isf?

    Göra den lättare blir svårt...möjligtvis starta med halv tank.

    /fLa
    T-Rex 450XL CDE
    Blaster DLG
    PCM 9X II

    Blir det flygväder kommande veckan? Kolla in vädret
    http://knasurf.silverskar.se

  2. #2

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Ett tips kan vara att öka anfallsvinkeln på vingen. Test gärna APC propeller i samma storlek. Brukar ge rätt bra drag.
    Är kärran seg att få upp farten på eller är det bara svårt att få "loss" den från marken?
    Vill minnas att det är rätt små höjdroder på falcon också...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  3. #3

    Standard

    Dålig fart skulle jag säga, gräset är svårt att göra något åt. Större hjul kanske.

    Av diverse modellbutiker här i Sverige har jag från en affär fått tipset 11x4 eller 12,25x3,25 medans från en annan 9x6

    Åt vilket håll ska jag gå??

    /fLa
    T-Rex 450XL CDE
    Blaster DLG
    PCM 9X II

    Blir det flygväder kommande veckan? Kolla in vädret
    http://knasurf.silverskar.se

  4. #4

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Testa lite större prop får du se beror ju på hur råstark motorn är. Större hjul är ju alltid bra. Bygga om till sporrhjul brukar också hjälpa till en del men det är ju lite jobb. Testa att palla under ett par mm under framkanten på vingen också. Har för mig att nån här hade en falcon som gick som en raket på marken men vägrade lyfta. Vi pallade under lite under framkanten och den lättade på bara några meter.
    Enkelt att testa iaf.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hej!

    Du menar kanske 12.25x3.75, en utmärkt propeller för 3D-flyg med 40–46-motor men för en trainer är det nog bättre med mindre propeller och högre stigning. Större hjul är väl det som hjälper om gräset är ojämnt, annars kan det nog vara svår att få upp farten. Lättviktshjul med 10 cm diameter ser groteskt ut på en 40-size trainer, men det funkar.

    Annars är det fullt möjligt att handstarta en trainer, här tre handstarter från 2005 varav den andra starten dead stick.


  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kullagrad .46 kör jag numera med upp till 12x6 och 11x7. Jag tycker 10x5 är litet. När det gäller propellrar så är stor propeller med liten stigning som att köra bilen i ettan, snabb acceleration med låg toppfart, så det är nog det hållet du ska gå, för det låter som du behöver bättre acc. Stora hjul (80mm) hjälper definitivt till. Jag har en glidlagrad Magnum GP .40 (egentligen Thunder Tiger) som går med 10x6 och 11x6. Jag tycker du skaffar en kullagrad modern ASP eller OS .46 och kör den med 12x6.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Lite beroende på vad du har för motor skulle jag nog byta ut 10x6 mot en 11x5 som ger lite mer statisk dragkraft. Som skrevs tidigare är 12.25x3.75 värdelös för allt utom 3D.
    Sätt på större hjul, åtminstone 75 mm, gärna större. Det finns fina lättviktshjul numera som väger hälften av vad gamla Kavan gummihjul vägde. Kontrollera också att flygplanet står horsisontellt eller med aningen nos-upp attityd på backen.
    Om Falcon 56:an är byggd enligt instruktionerna ska du inte ändra någon anfallsvinkel. Det är en genomtänkt och välflygande modell som inte behöver "moddas" på något vis.

  8. #8

    Standard

    Det är nog bra och göra en felsökning före du provar. Jag hade vägt modellen och köpt en dragvåg, finns för 50 spänn på Kjell & company. Då kan du se förhållandet mellan statisk dragkraft och modellvikt. Prova dig fram med olika propellrar, enligt min erfarenhet är alla motorer lite olika...... Om du ser att du har rätt dragkraft i förhållande till vikt, kan du ändra anfallsvinkeln med lite mindre hjul bak och ett något större fram.

  9. #9

    Standard

    Tack för alla tips, har gått över modellen och ska byta hjulen som nu är 62mm till någon större variant. Samt köpa några olika propellrar för att testa med. Men lite större hjul och lite motvind och kanske halv tank tror jag det inte ska vara några problem.

    Blev inte riktigt klok på alla propeller råd dock, jag har nu 10x6 om jag vill ha hägra fart vad ska jag ha då? Om jag vill ha bättre acceleration vad ska jag ha då?
    ..och det är mer fart jag behöver, kommer upp i maxfarten men sedan lättar den inte.


    Kom gärna med fler tips så återkommer jag när jag provat.

    /fLa
    T-Rex 450XL CDE
    Blaster DLG
    PCM 9X II

    Blir det flygväder kommande veckan? Kolla in vädret
    http://knasurf.silverskar.se

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ligger den tryckt mot marken i full fart så ska du nog först se till att få lite större noshjul.

    Eller på annat sätt sänka noshjulsbenet så att du får ner hjulet

    Eller dra ut huvudstället bredare så att baken sjunker i stället.
    Tänk då på att du kan dra huvudstället lite framåt så att mindre tyngd vilar på nosen.

    Det är väldigt lätt att sätta (landa) ett plan så att nosstället böjer sig så att man får så låg nos att det lilla höjdrodret inte räcker för att lyfta - skulle det lyfta på grund av en tuva eller något så studsar planet med nosen rakt upp så att man blir helt överraskad.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Falcon 56 var ju precis vad man lärde sig flyga med en gång för länge sedan. En vanlig .40-rova och 10*6 var helrätt på den tiden så det borde rimligen fungera även nu. Ofta hade vi mindre rovor än .40 så är bara motorn frisk så skall det absolut inte vara några problem med den kombinationen. Kolla så att inte nosstället är för lågt - då kan du ju få lite problem med "anfallsvinkeln" relativt marken. Men större hjul än 62 mm brukar sällan behövas såvitt inte fältet är ovanligt dåligt. Har du långt gräs och ojämnt fält så vill det nog till mycket innan du lyckas markstarta den typen av kärra för du måste ju trots allt uppnå en viss fart innan den lyfter. Och då tvivlar jag på att t ex 10 mm större hjul gör nån större skillnad.
    Det kanske är fältet som du behöver se över snarare än flygmaskinen.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2011-09-15 klockan 15:15.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bör ju funka med 10x6, helst RAM , Graupner Cam-prop eller APC.
    Annars är 11x6 bra!

Liknande ämnen

  1. Två- eller trebladig propeller?
    Av Lassekar i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 17:22
  2. Svårt att få fast propeller på axeln
    Av stommen i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-25, 21:40
  3. Hur montera propeller på motor?
    Av ulken i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 02:13
  4. Vilket ESC, Motor och propeller ska jag ha?
    Av jaas i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 12:23
  5. propeller val till motor
    Av exumed i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •