Reklam

Resultat 1 till 18 av 18

mne: En nybrjare p tricopter som behver hjlp

Standard En nybrjare p tricopter som behver hjlp

Hej alla glada piloter!

Jag hller p att bygga en tricopter efter rcexplorers mall, ven med hans kk-styrkort. Sjlva bygget har gtt bra (frutom en sak) men nu nr man kommer till konfig osv, gr det inte lika bra :/

Det finns en hel del med frgetecken, ven sna saker som verkar vara dem mest simpla.
    Men jag brjar vl med ngra hr fr vi se ifall ngon orkar svara

- Hur har ni kopplat strmen till escarna?
    eftersom man har 3 escar s blir det ju 3 +kablar och 3 -kablar, dessa har jag ltt till en kontakt som sedan kopplas samman med batteriet. finns det ngot bttre stt? fr som det verkar s vill inte alla escar ge startsignal.
    Ska ngot ha strm innan escarna eller tvrtom fr att f det att fungera bttre?
    Har hrt ngot om bec, att den ska startas upp frst. jisses verkar vara en hel djungel :S

Men gasar man p efter att aktiverat kk-kortet s hoppar alla motorer igng, men brjar olika tidigt, vid lite gaspdrag knpper det i motorerna, precis som att det skulle vara strmbortfall? Samma fenomen med bda mrkerna p escarna.

- Sen har vi throttlerange. Har gjort enligt anvisning, full gas p med radion, koppla p batteriet. Hit gr det bra, men sen kommer uppstartsljudet frn escarna o de hoppar igng precis som vanligt, 123, 4. Ja just det, yaw r nerdragen p minsta mjliga ocks. fr allts ingen annan typ av signaler som man br f?
    Mste kk-koret vara aktiverat eller ska det g utan?

- Servot smrycker helatiden, beror det p kk-kortet eller ngon annan "vanlig" strning? r det ngot man kan bearbeta bort?

Man kanske skall brja hr, s man har en chans att reda ut saker och ting.

Min spec ser ut som fljande

esc: exceed-rc proton 18a, sgs att de ska vara samma som ngon volcano serie som ska vara som turnigy plush. Jag har ven turnigy basic, hrt att de inte ska fungera s bra att konfiga tillsammans?

daddes kk-kort, v1.5
    2213N 800Kv Brushless motor
    BMS-385DMAX Digital Servo
    Turnigy 2200mAh 3s lipo
    HobbyKing 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2

Ja jag hoppas ngon har bra svar, skulle vara roligt att f upp den i r, just nu knns det inte som att det r aktuellt :/

Mvh

Jocke

Reg.datum
    Jul 2011
    Inlgg
    29
    Klubb
    Dalslandstokarna

Standard

Nu vet inte jag om det finns ngon funktion i nyare KK mjukvara (Den som ligger p kortet.) som gr att du kan kalibrera throttlerange via kortet..

Jag vet inte vad du har fr mjukvara som sagt.
    Men kolla hr fr lite tips http://wiki.dyi.nu/doku.php?id=kkcon...x_programvaran

Om det inte fungerar skulle jag gjort som s att jag kalibrerar alla ESCerna fr sig.

Sl p sndaren, full throttle
    In med ESC till throttlekanalen p din mottagare.
    Koppla in batteriet till en ESC.
    ESCn piper en trudelutt.
    Dra ner Throttle till noll, ny trudelutt.
    Klart.

Upprepa fr alla ESCer.

Kolla ocks s att alla ldningar r OK.
    Att dina motorer knpper s har du nog lite fel timing instlld p ESCn.
    Mina knpper ocks men det fungerar nd, ndra instllningen om det inte fungerar fr dig.

Var i vrlden finns du? Kanske finns ngon i nrheten som kan hjlpa dig.

Lycka Till
    /DeVille

Reg.datum
    Jul 2009
    Inlgg
    235
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej.
    stlla Trottelrange..testa o vrid "yaw" poten helt t andra hllet.beroende p programvara kan det ndras till att potarna blir omvnda!?..
    mina KK kort var sdana,fick vrida fullt (medurs) fr (min).
    brja dr..
    r potarna omvnda,fortstt sen o kalibrera resten enligt daddes anv.men skillnaden att du fr vrida potarna t andra hllet..

inte helt skert det r problemet men testa detta frst.. lycka till.

Mvh Patrik.
    Senast redigerat av tragi702 den 2011-09-14 klockan 22:08.

Standard

Ok
    tack fr svaren, jag fr kolla det dr nr jag kommer hem i morgon och pula lite i helgen.
    Ja jag vet inte ifall det finns ngon fantast i nrheten av linkping? De e dr jag hller till i alla fall

tack terigen!

radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlgg
    473
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden sknepg

Standard

Citat Ursprungligen postat av DeVille Visa inlgg
    ESCn piper en trudelutt.
    Dra ner Throttle till noll, ny trudelutt.
    /DeVille
    Kanske lite frtydligande nr det gller "truddelutt". ESC (motorn) piper frst en gng (batteri ok) och sedan 2 st pip, d ska throttle fras till noll gas. Sedan fljer en melodi p flera toner/pip (throttle range ok).

Det r viktigt att man gr denna throttle range fr var och en av ESC annars har du oblans. Att motorerna brjar lite olika har ven jag p min quad. Kolla s att alla ldningar/kontakter r ok och isolerade till ESC. Kortslutning mellan ngon av de tre kablarna kan skada ESC.

Om servot rycker hela tiden kan det vara s att gyro gain r stllt fr hgt. Den verkompenserar hela tiden.

Lasse

Standard

Ok, som endel av er trodde s va pottarna vnda t andra hllet (att jag aldrig tnkte p det :P) Nu svarar motorerna mkt jmnare!
    S nu r vi i rtt riktning
    Men nu nr man inte har ngon gas p s kan man inte rra servot, inga motorer frsker kompensera om man tiltar koptern, kanske s det ska vara?

Jag lr ju terkomma med flera frgetecken :P
    Tack s lnge!

Mvh

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Citat Ursprungligen postat av zerok Visa inlgg
    Men nu nr man inte har ngon gas p s kan man inte rra servot, inga motorer frsker kompensera om man tiltar koptern, kanske s det ska vara?
    Jag flyger ocks Tricopter med KKController, min gr precis likadant, inget liv i servot frrn motorerna snurrar. Likas inget liv i motorerna om man lutar p coptern utan gaspdrag. Men flyger fint gr den, s jag r vertygad om att det ska vara s.

Nt som gjorde mig osker innan jag provflugit var att servot lutade den aktra motorn ganska mycket s fort motorerna brjade snurra, men det r precisi som det ska vara. Det behvs en del lutning fr att kompensera vridmomentet frn tre proppar som snurrar t samma hll...

Lycka till!
    Senast redigerat av Mr J den 2011-09-16 klockan 23:18.
    /\/\vh // /\/\r J.

rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

Standard

Vill du inte ha lika mycket lutning p bakre motorn nr du hovrar s kan du stta p en motroterande propeller p den vnstra motorn (och lta den g t andra hllet).

Du kr med senaste 1.6 firmware va? Jag behvde bara trimma lite sen flg min tricopter s fint s fint. Man blir frvnad att det fungerar! Det r viktigt att kalibrera alla escarna samtidigt men det lyckades du ju med.

/Calle

Standard

Jag har inte kommit s lngt som trdstartaren n, men jag har lite frgor ocks.

1. Mste man programmera KK-kortet p ngot speciellt stt om man vljer att ha tre likadana propellrar (allts ingen pusher), eller rcker det att skifta sladdarna p motorn?

2. Blir tricoptern stabilare av en pusher? Eller p vilket stt skiljer sig styrfrmgan mot en vanlig propeller?

3. Nr det gller kraftdistrubitionen till ESC:arna, funkar det med en sockerbit, eller r det bttre att lda? Jag tnker p eventuell gnistbildning, vrmeutveckling osv - d kanske ldning r bttre? Samtidigt kommer jag skert f hlla p att fippla lite i brjan, och d knns en sockerbit enklare om man ska koppla isr och koppla ihop ngra gnger.

4. Var br man ha kontakter? Jag tnkte stta stiftkontakter (PolyMax 3.5 mm frn HK, som ska tla 80A) mellan motor och ESC, eller r det bttre att lda direkt? Rcker det sedan att ta krympslang ver, eller kan det sl ver gnistor om man har sladdarna frn ESC:t fr nra varandra?

5. Hur placerar man bst antennerna p mottagaren? En del har antennrr, medan andra buntar fast dem utmed armarna p tricoptern - blir det inte strningar frn ESC:arna d? Diversityantenner ska vl vara s lngt frn varandra som mjligt om jag frsttt rtt, och antennrr blir ju lite svrt d, iaf om de ska vara helt horisontella.

6. Vilka ndlgen ska man stta p stjrtservot? Allts ungefr hur mycket utslag behvs fr att f en "lagom" styrning. Handlar det bara om ngra enstaka grader vid fullt utslag p sndaren, eller ska det vara typ 20-30 grader?

7. Kan man programmera alla ESC:ar samtidigt (i detta fallet Turnigy Plush 18A) med sndaren? Eller mste man ta ett och ett? Borde egentligen kpt ett Turnigy programmeringskort, men nu orkar jag inte lgga ytterligare en bestllning frn HK. Det jag ska ndra r batterityp och cutoff-lge eller vad det hette...

rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

Standard

Tjena!

1. Nej, bara att ndra motorsladdarna.
    2. Rodret eller yaw str rakt upp och kan d svnga lika mycket t varje hll. Ser snyggare ut och du borde kunna snurra lika snabbt t bda hll.
    3. Sockerbit lr ju funka men nr det funkar s struntar du i att frbttra och sen pajjar det med krasch som fljd och du tnker -"Darn, skulle ltt!"
    4. Bullet kontakter mellan motor och ESC r super s att man kan byta motor snabbt och att de ker ur istllet fr att slita snder motorn.
    5. Kr antennrr med krympslang, en vertikalt och en horisontellt. Eller limma dem med smltlim som ett V..
    6. ndlgen, jag kr 80% och det rcker. Med 100% p allt s har jag lyckats loopa
    7. Nej du kan inte progga alla samtidigt. Du kan stlla in throttle lgen p alla samtidigt dock.

Lycka till,
    Calle

Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlgg
    Jag har inte kommit s lngt som trdstartaren n, men jag har lite frgor ocks.

1. Mste man programmera KK-kortet p ngot speciellt stt om man vljer att ha tre likadana propellrar (allts ingen pusher), eller rcker det att skifta sladdarna p motorn?

2. Blir tricoptern stabilare av en pusher? Eller p vilket stt skiljer sig styrfrmgan mot en vanlig propeller?

3. Nr det gller kraftdistrubitionen till ESC:arna, funkar det med en sockerbit, eller r det bttre att lda? Jag tnker p eventuell gnistbildning, vrmeutveckling osv - d kanske ldning r bttre? Samtidigt kommer jag skert f hlla p att fippla lite i brjan, och d knns en sockerbit enklare om man ska koppla isr och koppla ihop ngra gnger.

4. Var br man ha kontakter? Jag tnkte stta stiftkontakter (PolyMax 3.5 mm frn HK, som ska tla 80A) mellan motor och ESC, eller r det bttre att lda direkt? Rcker det sedan att ta krympslang ver, eller kan det sl ver gnistor om man har sladdarna frn ESC:t fr nra varandra?

5. Hur placerar man bst antennerna p mottagaren? En del har antennrr, medan andra buntar fast dem utmed armarna p tricoptern - blir det inte strningar frn ESC:arna d? Diversityantenner ska vl vara s lngt frn varandra som mjligt om jag frsttt rtt, och antennrr blir ju lite svrt d, iaf om de ska vara helt horisontella.

6. Vilka ndlgen ska man stta p stjrtservot? Allts ungefr hur mycket utslag behvs fr att f en "lagom" styrning. Handlar det bara om ngra enstaka grader vid fullt utslag p sndaren, eller ska det vara typ 20-30 grader?

7. Kan man programmera alla ESC:ar samtidigt (i detta fallet Turnigy Plush 18A) med sndaren? Eller mste man ta ett och ett? Borde egentligen kpt ett Turnigy programmeringskort, men nu orkar jag inte lgga ytterligare en bestllning frn HK. Det jag ska ndra r batterityp och cutoff-lge eller vad det hette...
    Det gr alltid att bygga om och bygga bttre!

Standard

Tack fr svaren! Nu har jag en frga till . Har lst att nr man drar strm till motorerna br man frlnga "motorsidan" p ESCarna, och inte batterisidan. Dock vore det bttre ur viktsynpunkt (och kabelsynpunkt, d jag var lite snl nr jag bestllde kabel) att frlnga p batterisidan eftersom det d bara gr t tv kablar per motor, istllet fr tre. Vad r det som kan hnda om man frlnger p fel sida? Eller r det bara en myt?

rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

Standard

Tack fr svaren! Nu har jag en frga till . Har lst att nr man drar strm till motorerna br man frlnga "motorsidan" p ESCarna, och inte batterisidan. Dock vore det bttre ur viktsynpunkt (och kabelsynpunkt, d jag var lite snl nr jag bestllde kabel) att frlnga p batterisidan eftersom det d bara gr t tv kablar per motor, istllet fr tre. Vad r det som kan hnda om man frlnger p fel sida? Eller r det bara en myt?
    Tjena, jo det r rtt att man fr strmspikar som kar med lngden batterikabel. Spikarna frstr fartreglaget och en kondensator sitter dr fr att jmna ut dem. Den r dock gjord fr en kort batterikabel. Du kan stta dit en fetare om du frlnger lngt men r det 10-20cm spelar det ingen roll..

Mvh,
    Calle

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Skulle nog sga att vid 20cm brjar det bli riskfyllt.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Ok, vad brjar man lmpligast med? Sjlva framen r klar, motorerna monterade (kanske dumt, fr nog ta bort dem nr jag lder kontakter). Nu ska elektroniken monteras. Min plan r att brja med att lda p kontakter p motorer och ESCs, fixa kablar i lagom lngder med kontakter. Drefter stta fast KK-kort, mottagare, bunta fast ESC:erna och sedan koppla ihop allt. Brjar jag i rtt nde? Ska KK sitta dr de tre armarna mts, eller dr den faktiska tyngdpunkten kommer att vara, men det vet man ju inte frrn man monterat fast allt... Ngot speciellt man br tnka p (i stil med att man lmpligast frlnger ESCerna p motorsidan)? Angende kontakterna frresten, jag antar att man kopplar ihop dem och sedan kr krympslang ver hela kontakten? Fr man stter vl inte p krympslangen p hanen/honan var fr sig innan man kopplar ihop?

rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

Standard

Ok, vad brjar man lmpligast med? Sjlva framen r klar, motorerna monterade (kanske dumt, fr nog ta bort dem nr jag lder kontakter). Nu ska elektroniken monteras. Min plan r att brja med att lda p kontakter p motorer och ESCs, fixa kablar i lagom lngder med kontakter. Drefter stta fast KK-kort, mottagare, bunta fast ESC:erna och sedan koppla ihop allt. Brjar jag i rtt nde? Ska KK sitta dr de tre armarna mts, eller dr den faktiska tyngdpunkten kommer att vara, men det vet man ju inte frrn man monterat fast allt... Ngot speciellt man br tnka p (i stil med att man lmpligast frlnger ESCerna p motorsidan)? Angende kontakterna frresten, jag antar att man kopplar ihop dem och sedan kr krympslang ver hela kontakten? Fr man stter vl inte p krympslangen p hanen/honan var fr sig innan man kopplar ihop?
    Tja, vilket som; Men jag brukar lda ihop alla sladdar till batterikontakten och dra frn mitten utt. Om du r osker p hur mycket kabel du har s fr du brja utifrn och g mot centrum s du fr ungefrlig lngd p strmkablarna. Gr alla lika lnga.
    Bunta sen ihop med ngra zip p varje arm s slipper allt hnga lst. Fst sen kk och mottagare och dra sladdarna s snyggt du kan. Stt kortet dr armarna mts, det r inte s noga men gr du s s kan du vga av med batteriet sen. Krympslangen p kontakten stter du s att den gr kant i kant p bda kontakterna s att inget metall syns nr de sitter ihop med varandra. Man stter dem var fr sig men visst gr det att stta ver hela men d tappar man ju egenskapen av kontakt och kan lika grna lda.

/Calle

Standard

Nu har jag byggt klart kablar med kontakter och ESC i andra nden. Frsta gngen, men det var riktigt kul och resultatet blev frvnansvrt proffsigt . Nu funderar jag p hur jag ska gra med strmdistributionen till ESCarna. Har lagt ner tanken p sockerbit, men funderade p om man kanske skulle lda ihop tre sm kablar, gnger tv. En fr plus och en fr minus. Sedan lda p kontakter p batterisidan av ESCarna och p mina sm kabelstumpar (en till plus och en till minus). Tyvrr har jag bara XT60-kontakter kvar, de vger lite mer n de sm kontakterna jag anvnde till motorer/ESC. Eller ska man helt enkelt bara lda och ta krympslang p batterisidan av ESCarna? Hur mycket ska XT60-kontakter klarar strmmssigt frresten? r det 60 A?

Frresten mrkte jag nu att mina "bullet"-kontakter mellan motor och ESC, nr man kopplar ihop dem har en liten glipa p ca 0.1 mm som r blottad (allts som saknar krympslang). Kommer detta vara ett problem? Det kommer inte bli direktkontakt, men jag tnker mer om det r tillrckligt fr att det ska kunna uppst gnistor dr?

Puuuh... ytterligare en frga dk upp i huvudet. P mitt KK-kort sitter servosladd och ESC-anslutningar inte fast s bra, vibrationer lr orsaka att kontakterna hoppar ur. Ngon bra lsning? En droppe smltlim? Tejp? Bja stiften lite p KK-kortet s att det spnner lite bttre? I mottagaren har jag inte samma problem av ngon anledning - trots att det ju r samma kontakttyp.

Ytterligare en frga...
    I en tricopter har man ju tre ESC och alla har varsin BEC, ska man d kapa strmmen i kontakterna p alla ESC utom ett? Tnker att det kanske kan bli lite konstigt om inte alla BECar levererar exakt samma spnning, typ krypstrmmar och grejer som man inte vill ha in i mottagaren/KK-kortet?
    Senast redigerat av ulken den 2012-09-05 klockan 23:34.

Standard

Hmmm... tilltet att bumpa?

rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

Standard

Tjena, lite snabba svar:

Nu har jag byggt klart kablar med kontakter och ESC i andra nden. Frsta gngen, men det var riktigt kul och resultatet blev frvnansvrt proffsigt . Nu funderar jag p hur jag ska gra med strmdistributionen till ESCarna. Har lagt ner tanken p sockerbit, men funderade p om man kanske skulle lda ihop tre sm kablar, gnger tv. En fr plus och en fr minus. Sedan lda p kontakter p batterisidan av ESCarna och p mina sm kabelstumpar (en till plus och en till minus). Tyvrr har jag bara XT60-kontakter kvar, de vger lite mer n de sm kontakterna jag anvnde till motorer/ESC. Eller ska man helt enkelt bara lda och ta krympslang p batterisidan av ESCarna? Hur mycket ska XT60-kontakter klarar strmmssigt frresten? r det 60 A?

Frresten mrkte jag nu att mina "bullet"-kontakter mellan motor och ESC, nr man kopplar ihop dem har en liten glipa p ca 0.1 mm som r blottad (allts som saknar krympslang). Kommer detta vara ett problem? Det kommer inte bli direktkontakt, men jag tnker mer om det r tillrckligt fr att det ska kunna uppst gnistor dr?

Puuuh... ytterligare en frga dk upp i huvudet. P mitt KK-kort sitter servosladd och ESC-anslutningar inte fast s bra, vibrationer lr orsaka att kontakterna hoppar ur. Ngon bra lsning? En droppe smltlim? Tejp? Bja stiften lite p KK-kortet s att det spnner lite bttre? I mottagaren har jag inte samma problem av ngon anledning - trots att det ju r samma kontakttyp.

Ytterligare en frga...
    I en tricopter har man ju tre ESC och alla har varsin BEC, ska man d kapa strmmen i kontakterna p alla ESC utom ett? Tnker att det kanske kan bli lite konstigt om inte alla BECar levererar exakt samma spnning, typ krypstrmmar och grejer som man inte vill ha in i mottagaren/KK-kortet?
    Jag tvinnade ihop 3st plussladdar och ldde p pluskontakten p en XT60 (mycket vrme mycket ldtenn ngorlunda snabbt..) Samma fr minus.

Det br inte vara ngot problem men du kan ju rulla p lite tejp.

Bj ut pinnarna p kortet och kr p lite smltlim, mina har alltid suttit ngorlunda s jag har struntat i det.

Ingen fara att kra alla bec samtidigt men r du chicken s kan du ta bort pluskabel p 2 av dem.

Kolla Daddes guide p tricopter p www.rcexplorer.se s fr du mer tips.

/Calle

Liknande mnen

1. Nybrjare p Quad som behver lite hjlp
    Av Pelleflygare i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-05-02, 21:07
  2. Nybrjare behver hjlp att vlja grejor
    Av Kaptenklnning i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2012-07-08, 21:21
  3. Nybrjare behver rd ang bestllning
    Av Defuncta i forum Elmodeller
    Svar: 5