Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: En nybörjare på tricopter som behöver hjälp

  1. #1

    Standard En nybörjare på tricopter som behöver hjälp

    Hej alla glada piloter!

    Jag håller på att bygga en tricopter efter rcexplorers mall, även med hans kk-styrkort. Själva bygget har gått bra (förutom en sak) men nu när man kommer till konfig osv, går det inte lika bra :/

    Det finns en hel del med frågetecken, även såna saker som verkar vara dem mest simpla.
    Men jag börjar väl med några här får vi se ifall någon orkar svara

    - Hur har ni kopplat strömen till escarna?
    eftersom man har 3 escar så blir det ju 3 +kablar och 3 -kablar, dessa har jag lött till en kontakt som sedan kopplas samman med batteriet. finns det något bättre sätt? för som det verkar så vill inte alla escar ge startsignal.
    Ska något ha ström innan escarna eller tvärtom för att få det att fungera bättre?
    Har hört något om bec, att den ska startas upp först. jisses verkar vara en hel djungel :S

    Men gasar man på efter att aktiverat kk-kortet så hoppar alla motorer igång, men börjar olika tidigt, vid lite gaspådrag knäpper det i motorerna, precis som att det skulle vara strömbortfall? Samma fenomen med båda märkerna på escarna.

    - Sen har vi throttlerange. Har gjort enligt anvisning, full gas på med radion, koppla på batteriet. Hit går det bra, men sen kommer uppstartsljudet från escarna o de hoppar igång precis som vanligt, 123, 4. Ja just det, yaw är nerdragen på minsta möjliga också. får alltså ingen annan typ av signaler som man bör få?
    Måste kk-koret vara aktiverat eller ska det gå utan?

    - Servot smårycker helatiden, beror det på kk-kortet eller någon annan "vanlig" störning? Är det något man kan bearbeta bort?

    Man kanske skall börja här, så man har en chans att reda ut saker och ting.

    Min spec ser ut som följande

    esc: exceed-rc proton 18a, sägs att de ska vara samma som någon volcano serie som ska vara som turnigy plush. Jag har även turnigy basic, hört att de inte ska fungera så bra att konfiga tillsammans?

    daddes kk-kort, v1.5
    2213N 800Kv Brushless motor
    BMS-385DMAX Digital Servo
    Turnigy 2200mAh 3s lipo
    HobbyKing 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2

    Ja jag hoppas någon har bra svar, skulle vara roligt att få upp den i år, just nu känns det inte som att det är aktuellt :/

    Mvh

    Jocke

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    29
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Nu vet inte jag om det finns någon funktion i nyare KK mjukvara (Den som ligger på kortet.) som gör att du kan kalibrera throttlerange via kortet..

    Jag vet inte vad du har för mjukvara som sagt.
    Men kolla här för lite tips http://wiki.dyi.nu/doku.php?id=kkcon...x_programvaran

    Om det inte fungerar skulle jag gjort som så att jag kalibrerar alla ESCerna för sig.

    Slå på sändaren, full throttle
    In med ESC till throttlekanalen på din mottagare.
    Koppla in batteriet till en ESC.
    ESCn piper en trudelutt.
    Dra ner Throttle till noll, ny trudelutt.
    Klart.

    Upprepa för alla ESCer.


    Kolla också så att alla lödningar är OK.
    Att dina motorer knäpper så har du nog lite fel timing inställd på ESCn.
    Mina knäpper också men det fungerar ändå, ändra inställningen om det inte fungerar för dig.

    Var i världen finns du? Kanske finns någon i närheten som kan hjälpa dig.

    Lycka Till
    /DeVille

  3. #3

    Standard

    Hej.
    ställa Trottelrange..testa o vrid "yaw" poten helt åt andra hållet.beroende på programvara kan det ändras till att potarna blir omvända!?..
    mina KK kort var sådana,fick vrida fullt (medurs) för (min).
    börja där..
    är potarna omvända,fortsätt sen o kalibrera resten enligt daddes anv.men skillnaden att du får vrida potarna åt andra hållet..

    inte helt säkert det är problemet men testa detta först.. lycka till.

    Mvh Patrik.
    Senast redigerat av tragi702 den 2011-09-14 klockan 22:08.

  4. #4

    Standard

    Ok
    tack för svaren, jag får kolla det där när jag kommer hem i morgon och pula lite i helgen.
    Ja jag vet inte ifall det finns någon fantast i närheten av linköping? De e där jag håller till i alla fall

    tack återigen!

  5. #5
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DeVille Visa inlägg
    ESCn piper en trudelutt.
    Dra ner Throttle till noll, ny trudelutt.
    /DeVille
    Kanske lite förtydligande när det gäller "truddelutt". ESC (motorn) piper först en gång (batteri ok) och sedan 2 st pip, då ska throttle föras till noll gas. Sedan följer en melodi på flera toner/pip (throttle range ok).

    Det är viktigt att man gör denna throttle range för var och en av ESC annars har du oblans. Att motorerna börjar lite olika har även jag på min quad. Kolla så att alla lödningar/kontakter är ok och isolerade till ESC. Kortslutning mellan någon av de tre kablarna kan skada ESC.

    Om servot rycker hela tiden kan det vara så att gyro gain är ställt för högt. Den överkompenserar hela tiden.

    Lasse

  6. #6

    Standard

    Ok, som endel av er trodde så va pottarna vända åt andra hållet (att jag aldrig tänkte på det :P) Nu svarar motorerna mkt jämnare!
    Så nu är vi i rätt riktning
    Men nu när man inte har någon gas på så kan man inte röra servot, inga motorer försöker kompensera om man tiltar koptern, kanske så det ska vara?

    Jag lär ju återkomma med flera frågetecken :P
    Tack så länge!

    Mvh

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zerok Visa inlägg
    Men nu när man inte har någon gas på så kan man inte röra servot, inga motorer försöker kompensera om man tiltar koptern, kanske så det ska vara?
    Jag flyger också Tricopter med KKController, min gör precis likadant, inget liv i servot förrän motorerna snurrar. Likaså inget liv i motorerna om man lutar på coptern utan gaspådrag. Men flyger fint gör den, så jag är övertygad om att det ska vara så.

    Nåt som gjorde mig osäker innan jag provflugit var att servot lutade den aktra motorn ganska mycket så fort motorerna började snurra, men det är precisi som det ska vara. Det behövs en del lutning för att kompensera vridmomentet från tre proppar som snurrar åt samma håll...

    Lycka till!
    Senast redigerat av Mr J den 2011-09-16 klockan 23:18.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Vill du inte ha lika mycket lutning på bakre motorn när du hovrar så kan du sätta på en motroterande propeller på den vänstra motorn (och låta den gå åt andra hållet).

    Du kör med senaste 1.6 firmware va? Jag behövde bara trimma lite sen flög min tricopter så fint så fint. Man blir förvånad att det fungerar! Det är viktigt att kalibrera alla escarna samtidigt men det lyckades du ju med.

    /Calle

  9. #9

    Standard

    Jag har inte kommit så långt som trådstartaren än, men jag har lite frågor också.

    1. Måste man programmera KK-kortet på något speciellt sätt om man väljer att ha tre likadana propellrar (alltså ingen pusher), eller räcker det att skifta sladdarna på motorn?

    2. Blir tricoptern stabilare av en pusher? Eller på vilket sätt skiljer sig styrförmågan mot en vanlig propeller?

    3. När det gäller kraftdistrubitionen till ESC:arna, funkar det med en sockerbit, eller är det bättre att löda? Jag tänker på eventuell gnistbildning, värmeutveckling osv - då kanske lödning är bättre? Samtidigt kommer jag säkert få hålla på att fippla lite i början, och då känns en sockerbit enklare om man ska koppla isär och koppla ihop några gånger.

    4. Var bör man ha kontakter? Jag tänkte sätta stiftkontakter (PolyMax 3.5 mm från HK, som ska tåla 80A) mellan motor och ESC, eller är det bättre att löda direkt? Räcker det sedan att ta krympslang över, eller kan det slå över gnistor om man har sladdarna från ESC:t för nära varandra?

    5. Hur placerar man bäst antennerna på mottagaren? En del har antennrör, medan andra buntar fast dem utmed armarna på tricoptern - blir det inte störningar från ESC:arna då? Diversityantenner ska väl vara så långt från varandra som möjligt om jag förstått rätt, och antennrör blir ju lite svårt då, iaf om de ska vara helt horisontella.

    6. Vilka ändlägen ska man sätta på stjärtservot? Alltså ungefär hur mycket utslag behövs för att få en "lagom" styrning. Handlar det bara om några enstaka grader vid fullt utslag på sändaren, eller ska det vara typ 20-30 grader?

    7. Kan man programmera alla ESC:ar samtidigt (i detta fallet Turnigy Plush 18A) med sändaren? Eller måste man ta ett och ett? Borde egentligen köpt ett Turnigy programmeringskort, men nu orkar jag inte lägga ytterligare en beställning från HK. Det jag ska ändra är batterityp och cutoff-läge eller vad det hette...

  10. #10
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena!

    1. Nej, bara att ändra motorsladdarna.
    2. Rodret eller yaw står rakt upp och kan då svänga lika mycket åt varje håll. Ser snyggare ut och du borde kunna snurra lika snabbt åt båda håll.
    3. Sockerbit lär ju funka men när det funkar så struntar du i att förbättra och sen pajjar det med krasch som följd och du tänker -"Darn, skulle lött!"
    4. Bullet kontakter mellan motor och ESC är super så att man kan byta motor snabbt och att de åker ur istället för att slita sönder motorn.
    5. Kör antennrör med krympslang, en vertikalt och en horisontellt. Eller limma dem med smältlim som ett V..
    6. Ändlägen, jag kör 80% och det räcker. Med 100% på allt så har jag lyckats loopa
    7. Nej du kan inte progga alla samtidigt. Du kan ställa in throttle lägen på alla samtidigt dock.

    Lycka till,
    Calle


    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    Jag har inte kommit så långt som trådstartaren än, men jag har lite frågor också.

    1. Måste man programmera KK-kortet på något speciellt sätt om man väljer att ha tre likadana propellrar (alltså ingen pusher), eller räcker det att skifta sladdarna på motorn?

    2. Blir tricoptern stabilare av en pusher? Eller på vilket sätt skiljer sig styrförmågan mot en vanlig propeller?

    3. När det gäller kraftdistrubitionen till ESC:arna, funkar det med en sockerbit, eller är det bättre att löda? Jag tänker på eventuell gnistbildning, värmeutveckling osv - då kanske lödning är bättre? Samtidigt kommer jag säkert få hålla på att fippla lite i början, och då känns en sockerbit enklare om man ska koppla isär och koppla ihop några gånger.

    4. Var bör man ha kontakter? Jag tänkte sätta stiftkontakter (PolyMax 3.5 mm från HK, som ska tåla 80A) mellan motor och ESC, eller är det bättre att löda direkt? Räcker det sedan att ta krympslang över, eller kan det slå över gnistor om man har sladdarna från ESC:t för nära varandra?

    5. Hur placerar man bäst antennerna på mottagaren? En del har antennrör, medan andra buntar fast dem utmed armarna på tricoptern - blir det inte störningar från ESC:arna då? Diversityantenner ska väl vara så långt från varandra som möjligt om jag förstått rätt, och antennrör blir ju lite svårt då, iaf om de ska vara helt horisontella.

    6. Vilka ändlägen ska man sätta på stjärtservot? Alltså ungefär hur mycket utslag behövs för att få en "lagom" styrning. Handlar det bara om några enstaka grader vid fullt utslag på sändaren, eller ska det vara typ 20-30 grader?

    7. Kan man programmera alla ESC:ar samtidigt (i detta fallet Turnigy Plush 18A) med sändaren? Eller måste man ta ett och ett? Borde egentligen köpt ett Turnigy programmeringskort, men nu orkar jag inte lägga ytterligare en beställning från HK. Det jag ska ändra är batterityp och cutoff-läge eller vad det hette...
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  11. #11

    Standard

    Tack för svaren! Nu har jag en fråga till . Har läst att när man drar ström till motorerna bör man förlänga "motorsidan" på ESCarna, och inte batterisidan. Dock vore det bättre ur viktsynpunkt (och kabelsynpunkt, då jag var lite snål när jag beställde kabel) att förlänga på batterisidan eftersom det då bara går åt två kablar per motor, istället för tre. Vad är det som kan hända om man förlänger på fel sida? Eller är det bara en myt?

  12. #12
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    Tack för svaren! Nu har jag en fråga till . Har läst att när man drar ström till motorerna bör man förlänga "motorsidan" på ESCarna, och inte batterisidan. Dock vore det bättre ur viktsynpunkt (och kabelsynpunkt, då jag var lite snål när jag beställde kabel) att förlänga på batterisidan eftersom det då bara går åt två kablar per motor, istället för tre. Vad är det som kan hända om man förlänger på fel sida? Eller är det bara en myt?
    Tjena, jo det är rätt att man får strömspikar som ökar med längden batterikabel. Spikarna förstör fartreglaget och en kondensator sitter där för att jämna ut dem. Den är dock gjord för en kort batterikabel. Du kan sätta dit en fetare om du förlänger långt men är det 10-20cm spelar det ingen roll..

    Mvh,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Skulle nog säga att vid 20cm börjar det bli riskfyllt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Standard

    Ok, vad börjar man lämpligast med? Själva framen är klar, motorerna monterade (kanske dumt, får nog ta bort dem när jag löder kontakter). Nu ska elektroniken monteras. Min plan är att börja med att löda på kontakter på motorer och ESCs, fixa kablar i lagom längder med kontakter. Därefter sätta fast KK-kort, mottagare, bunta fast ESC:erna och sedan koppla ihop allt. Börjar jag i rätt ände? Ska KK sitta där de tre armarna möts, eller där den faktiska tyngdpunkten kommer att vara, men det vet man ju inte förrän man monterat fast allt... Något speciellt man bör tänka på (i stil med att man lämpligast förlänger ESCerna på motorsidan)? Angående kontakterna förresten, jag antar att man kopplar ihop dem och sedan kör krympslang över hela kontakten? För man sätter väl inte på krympslangen på hanen/honan var för sig innan man kopplar ihop?

  15. #15
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    Ok, vad börjar man lämpligast med? Själva framen är klar, motorerna monterade (kanske dumt, får nog ta bort dem när jag löder kontakter). Nu ska elektroniken monteras. Min plan är att börja med att löda på kontakter på motorer och ESCs, fixa kablar i lagom längder med kontakter. Därefter sätta fast KK-kort, mottagare, bunta fast ESC:erna och sedan koppla ihop allt. Börjar jag i rätt ände? Ska KK sitta där de tre armarna möts, eller där den faktiska tyngdpunkten kommer att vara, men det vet man ju inte förrän man monterat fast allt... Något speciellt man bör tänka på (i stil med att man lämpligast förlänger ESCerna på motorsidan)? Angående kontakterna förresten, jag antar att man kopplar ihop dem och sedan kör krympslang över hela kontakten? För man sätter väl inte på krympslangen på hanen/honan var för sig innan man kopplar ihop?
    Tja, vilket som; Men jag brukar löda ihop alla sladdar till batterikontakten och dra från mitten utåt. Om du är osäker på hur mycket kabel du har så får du börja utifrån och gå mot centrum så du får ungefärlig längd på strömkablarna. Gör alla lika långa.
    Bunta sen ihop med några zip på varje arm så slipper allt hänga löst. Fäst sen kk och mottagare och dra sladdarna så snyggt du kan. Sätt kortet där armarna möts, det är inte så noga men gör du så så kan du väga av med batteriet sen. Krympslangen på kontakten sätter du så att den går kant i kant på båda kontakterna så att inget metall syns när de sitter ihop med varandra. Man sätter dem var för sig men visst går det att sätta över hela men då tappar man ju egenskapen av kontakt och kan lika gärna löda.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  16. #16

    Standard

    Nu har jag byggt klart kablar med kontakter och ESC i andra änden. Första gången, men det var riktigt kul och resultatet blev förvånansvärt proffsigt . Nu funderar jag på hur jag ska göra med strömdistributionen till ESCarna. Har lagt ner tanken på sockerbit, men funderade på om man kanske skulle löda ihop tre små kablar, gånger två. En för plus och en för minus. Sedan löda på kontakter på batterisidan av ESCarna och på mina små kabelstumpar (en till plus och en till minus). Tyvärr har jag bara XT60-kontakter kvar, de väger lite mer än de små kontakterna jag använde till motorer/ESC. Eller ska man helt enkelt bara löda och ta krympslang på batterisidan av ESCarna? Hur mycket ska XT60-kontakter klarar strömmässigt förresten? Är det 60 A?

    Förresten märkte jag nu att mina "bullet"-kontakter mellan motor och ESC, när man kopplar ihop dem har en liten glipa på ca 0.1 mm som är blottad (alltså som saknar krympslang). Kommer detta vara ett problem? Det kommer inte bli direktkontakt, men jag tänker mer om det är tillräckligt för att det ska kunna uppstå gnistor där?

    Puuuh... ytterligare en fråga dök upp i huvudet. På mitt KK-kort sitter servosladd och ESC-anslutningar inte fast så bra, vibrationer lär orsaka att kontakterna hoppar ur. Någon bra lösning? En droppe smältlim? Tejp? Böja stiften lite på KK-kortet så att det spänner lite bättre? I mottagaren har jag inte samma problem av någon anledning - trots att det ju är samma kontakttyp.

    Ytterligare en fråga...
    I en tricopter har man ju tre ESC och alla har varsin BEC, ska man då kapa strömmen i kontakterna på alla ESC utom ett? Tänker att det kanske kan bli lite konstigt om inte alla BECar levererar exakt samma spänning, typ krypströmmar och grejer som man inte vill ha in i mottagaren/KK-kortet?
    Senast redigerat av ulken den 2012-09-05 klockan 23:34.

  17. #17

    Standard

    Hmmm... tillåtet att bumpa?

  18. #18
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena, lite snabba svar:

    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    Nu har jag byggt klart kablar med kontakter och ESC i andra änden. Första gången, men det var riktigt kul och resultatet blev förvånansvärt proffsigt . Nu funderar jag på hur jag ska göra med strömdistributionen till ESCarna. Har lagt ner tanken på sockerbit, men funderade på om man kanske skulle löda ihop tre små kablar, gånger två. En för plus och en för minus. Sedan löda på kontakter på batterisidan av ESCarna och på mina små kabelstumpar (en till plus och en till minus). Tyvärr har jag bara XT60-kontakter kvar, de väger lite mer än de små kontakterna jag använde till motorer/ESC. Eller ska man helt enkelt bara löda och ta krympslang på batterisidan av ESCarna? Hur mycket ska XT60-kontakter klarar strömmässigt förresten? Är det 60 A?

    Förresten märkte jag nu att mina "bullet"-kontakter mellan motor och ESC, när man kopplar ihop dem har en liten glipa på ca 0.1 mm som är blottad (alltså som saknar krympslang). Kommer detta vara ett problem? Det kommer inte bli direktkontakt, men jag tänker mer om det är tillräckligt för att det ska kunna uppstå gnistor där?

    Puuuh... ytterligare en fråga dök upp i huvudet. På mitt KK-kort sitter servosladd och ESC-anslutningar inte fast så bra, vibrationer lär orsaka att kontakterna hoppar ur. Någon bra lösning? En droppe smältlim? Tejp? Böja stiften lite på KK-kortet så att det spänner lite bättre? I mottagaren har jag inte samma problem av någon anledning - trots att det ju är samma kontakttyp.

    Ytterligare en fråga...
    I en tricopter har man ju tre ESC och alla har varsin BEC, ska man då kapa strömmen i kontakterna på alla ESC utom ett? Tänker att det kanske kan bli lite konstigt om inte alla BECar levererar exakt samma spänning, typ krypströmmar och grejer som man inte vill ha in i mottagaren/KK-kortet?
    Jag tvinnade ihop 3st plussladdar och lödde på pluskontakten på en XT60 (mycket värme mycket lödtenn någorlunda snabbt..) Samma för minus.

    Det bör inte vara något problem men du kan ju rulla på lite tejp.

    Böj ut pinnarna på kortet och kör på lite smältlim, mina har alltid suttit någorlunda så jag har struntat i det.

    Ingen fara att köra alla bec samtidigt men är du chicken så kan du ta bort pluskabel på 2 av dem.


    Kolla Daddes guide på tricopter på www.rcexplorer.se så får du mer tips.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

Liknande ämnen

  1. Nybörjare på Quad som behöver lite hjälp
    Av Pelleflygare i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:07
  2. Nybörjare behöver hjälp att välja grejor
    Av Kaptenklänning i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 21:21
  3. Nybörjare behöver råd ang beställning
    Av Defuncta i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 13:28
  4. Nybörjare behöver lite hjälp.
    Av chulie i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 21:51
  5. Nybörjare behöver hjälp med el-setup
    Av JohanV i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •