Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp med att flasha om en Turnigy 9x?

  1. #1
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard Hjälp med att flasha om en Turnigy 9x?

    Hej! Jag har en Turnigy 9x V1 och undrar om den går att flasha om alls? Om det skulle gå, finns det nån vänlig själ i närheten av Tranås, Eksjö, Jönköping, Linköping som skulle kunna hjälpa mig med det då?

    Jag har upptäckt att vissa funktioner i V1 inte funkar som dom ska, och har kommit till det stadiet att jag vill ha dom. Flyger inte helikopter, så finns det ett firmware som passar motor och segelflyg bättre så kan jag hoppa helikopterdelen.

    Naturligtvis utgår ersättning för jobbet!


    Tack på förhand

  2. #2

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    17
    Jobb
    lagar kretskort
    Klubb
    Hallstahammar

    Standard

    avrprog1.4 är BRA, annars är "fattigmansversionen" här nedan..http://www.lancos.com/prog.html

    jag är inte så insatt i 9x men avr mega kretsar har jag proggat i 3olika språk i några år nu så lite koll har man väl där. pm'a gärna om du undrar nåt specifikt eller så..
    Senast redigerat av nikwal den 2011-09-25 klockan 22:08.

  4. #4
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Det verkar ju inte vara hur enkelt som helst. Frågan kvarstår, finns det någon som kan åta sig att göra jobbet åt mig? Jag är nöjd med radion, kör med Assan i den och det funkar bra. Jag kan INGET om programering och kretsar. Torde ju vara betydligt enklare för någon som har kunskapen och kanske har gjort det förr i nån radio. Vad vet jag.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jahapp.. Då har ännu en omflashad 9X sett dagens ljus!

    Det är aningen bökigare att löda in kontakten till usb-programmeraren i en version 1 sändare än i version 2 som jag har. Ettan har en hårdvarubugg på moderkortet. Ingen konstigt, men det är ju onekligen lite pyssligare att löda in kabeln direkt på en ledare än på en kontaktpadd.

    Nöjd är jag i alla fall... Hoppas du ska vara nöjd med din "nya radio" också Guzzten.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  6. #6
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Cooolt! nu kanske man kan göra "allt" man vill med den utan att den bråkar. Hur påverkar "hårdvarubyggen" funktionen? Om den ens gör det efter att ha "lagats". Jag avlägger en rapport när jag har testat den i maskinerna. Jag kanske kan passa på att fråga om det finns möjlighet att bygga ut minnet på den? det är ju "bara" 8 modeller... och jag har väl i alla fall det dubbla i hangaren.....

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Det påverkar inte alls. Det är bara frågan om att de när de designat kretskortet satt en kontaktpunkt fel. Kontaktpunkterna är de oisolerade ringarna som finns här och var på kretskortet. De används i fabrikerna för att dels testmäta korten och för att sedan kunna programmera kretsen utan att koppla in en massa kablar. Alternativet är ju att sätta processorn direkt i en sockel och programmera den där.

    Alla ledbanor ligger där de ska och är kopplade åt rätt håll. Det som är bökigt är att man när man ska löda in kablarna till programmeringskortet har fem lödpunkter som är ca 3mm i diameter och en som man måste avisolera en ledbana och löda direkt på den. Det innebär en lödyta som är mindre än en millimeter bred och på grund av utrymmesskäl bara en och en halv millimeter lång. Lite pilligare helt enkelt. På version två har de flyttat den punkten ifråga till rätt ledbana. Alltså enklare att löda in programmerarkabeln. Det gör nog också att ägare av Turnigy 9X v1 kan ha problem att koppla in en pogostick-baserad lösning som den ifrån Smartieparts och därmed är "tvugna" att löda in kablar på det viset jag gjort.


    Apropå det. Jag PMade dig förut. Kolla där så hittar du länk till manualen.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Liknande ämnen

  1. Flasha om KK2 kort!
    Av kajakmannen i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 09:08
  2. Turnigy 9x YS-X4 hjälp med switchar!!
    Av zoomzky i forum Quad
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-07-18, 19:33
  3. Problem flasha ESC
    Av magnusvr i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 22:59
  4. Hjälp med sändarprogrammering, Turnigy 9X
    Av slaffe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-28, 19:14
  5. Flasha om ESC
    Av Elia i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 08:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •