Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Reparation av Bixler

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard Reparation av Bixler

    Jahopp, så hände det då, mer förr än senare. Som jag påpekat någon annan gång i en annan tråd så var fästet för kolfiberstaven som håller ihop vingarna dåligt limmat i ena vingen och spräcktes första flygningen. Den gången lyckades jag lugnt och fint landa den. Nu hände det igen, på andra vinghalvan. Skulle styla mig lite och loopa medans en bekant tittade i fpv glasögonen... Istället för 3 knappnålshuvuden med lim hade de satt 5 knappnålshuvuden där. Den här gången hade jag inte samma tur med att lyckas få ner den lugnt och fint, och dessutom hade jag en hel del elektronik etc i den.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0333.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	25,8 KB 
Id:	23090

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0334.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	33,0 KB 
Id:	23091

    Jahopp. Vad gör man då? Den mesta elektroniken har testats i efterhand och verkar ha överlevt. Det värsta som hänt är att den nya fina antennen inte är så fin och ny längre, dock hyffsat uträtad.

    Påbörjade reparationerna igårkväll. Återkommer senare idag med lite status och roliga bilder (bland annat en ångkokt nos som ser ut som en vit majskolv).

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    En sak jag lärt med om ARF:er så här långt är att alltid se över alla synliga limningar och lägga på lite CA (el foamsafe CA i de fallen den behövs) osv. Speciellt för vinginfästningen. Detta är i regel en enkel åtgärd och får väl bara ses som en bland flera saker man bör se över på en ARF innan den kan anses "luftvärdig". Skall väl gå att få tillbaka formen på en deformerad EPP el EPO kärra med hjälp av hett (nära kokande) vatten. Har även sett att en del lyckats få fason med hjälp av hårtork också.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-09-18 klockan 13:32.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Hej Bem!

    Kan inte annat än att hålla med efter allt som hänt mina stackars ARF'er. Jag tyckte jag var noggrann när jag testade fogarna efter den första kraschen (de är tyvärr inte direkt synliga), testade att belasta båda vinghalvornas fästen på gränsen till att knäcka kolfiberstaven eller vingen, och planet har ju flugit X antal timmar efter dess (delvis för att testa att det verkligen funkar, och därefter med FPV utrustning etc). Antar dock att flygandet försvagat de limpunkter som fanns, och nu till sist installerade CopterControl kortet och tog bort alla dual rates (med andra ord gick från 60% till 100% på max höjdroder utslag) så ... ja .

    Angående hett vatten, det är ungefär vad jag gjorde, ångkokte planet lite för länge igårkväll, men det gick att trycka tillbaks det värsta bubblandet. Jag ser det hela som ett stort experiment, i värsta fall så kostar det ju 300 + frakt + tull att köpa ett nytt kit o sätta in all den gamla utrustningen i.

    Före:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0336.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	21,8 KB 
Id:	23093

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0338.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	15,0 KB 
Id:	23092

    Som går att se kapade jag av nosen (det var sprickbildningar som behövde redas ut), kapade dessutom ner den i varsinn halva eftersom den var uppknäckt i skarven större delen runt ändå.

    Här under ångkok:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0340.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	40,1 KB 
Id:	23094

    Och resultat:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0343.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	33,2 KB 
Id:	23095

    Har därefter tryckt ner majskolvs effekten och limmat ihop delarna, ganska ok form numera, dock något större än innan så passformen är sisådär mot det "okokta planet". Antar att det varit bättre att bara använda varmvatten rakt av.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Dags att uppdatera igen antar jag eftersom reparationen är mer eller mindre färdig. Jag är ganska nöjd med resultatet trots allt, självklart syns det att planet har varit med om en större olycka etc, men inga allvarligare problem i min mening. Allting sitter rakt och inga stora knasigheter. Propellern utbytt mot en APC 6x4e som rekommenderas av de flesta som kör modellen och all elektronik installerad igen, samt gopro fästa reparerat.

    Resultat:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0346.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	23227

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0348.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	29,1 KB 
Id:	23228

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0349.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	28,7 KB 
Id:	23229

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Så hade kärran varit uppe och testflugit igen då. Förutom lite smågrejer så har allt gått bra (vibrationer från ny propeller etc). Har dock ett större problem som jag undrar om någon kan förklara/har en lösning på...

    Planet har blivit svårt att skeva åt vänster, jag får ge väldigt kraftigt utslag i jämförelse med högersväng. Den drar inte märkvärt åt höger i neutralt läge. Har kollat sidledes tyngdpunkt, och den ligger relativt ok. Kroppen har inte blivit skev efter kraschen vad jag kan se. Propellern är som sagt bytt efter kraschen från stock propeller till APC 6x4e, kan det påverka? Kan motorn ha bytt vinkel och kan det påverka skevroderutslag? Jag har även en del "hangar rash", speciellt på vänster vinges översida framför skevrodret, dock inte mer än några 3-4 cm av rodrets längd, skulle det kunna störa till den graden?

    Tack på förhand för svar! Är mycket fundersam över vad som är orsaken till att den blivit bångstyrig

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du någon bild?
    Är vingarna parallella. Något skevt? Vingarna parallella med stabbe/fena? APC propellern bör för övrigt balanseras.
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Inga bilder tillgängliga just nu eftersom jag sitter på jobbet, men så vitt jag kan minnas så är vingarna parallella i förhållande till stabbe/fena. Däremot så när du säger det så har vänstra vingens spets varit något framskjuten (vingroten var något utdragen i bakkant) vid landningen. Jag tänkte inte så mycket på det då mer än att det måste skett vid landning... skulle det kunna vara upphov till problemet?

    Propellern är balanserad numera .

Liknande ämnen

  1. Bixler
    Av grand14 i forum Nybörjare
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 13:38
  2. Timelaps reparation i bloggen!
    Av bogieboy i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 17:02
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 12:45
  4. Reparation av balsa ARF
    Av LiPoDude i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-28, 16:27
  5. Reparation!
    Av Thomas i forum Byggdagboken
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •