Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: "montering" av skyangel F86 sabre 50mm edf

  1. #1

    Standard "montering" av skyangel F86 sabre 50mm edf

    Tänkte att jag skulle posta lite bilder på mitt F86-bygge. Egentligen platsar det ju inte i byggdagboken eftersom kärran nästan är färdigbyggd när man får den...
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...only_EPO_.html
    Jag har nu moddat den lite efter vad jag läst att andra gjort samt efter att ha testat ett par stycken orginalkärror.

    Först och främst skulle det göras plats för min drivlina. Jag tycker orginal från skyangel är i klenaste laget så här kommer det att testas något annat. Just F86:an är ganska stor för att vara byggd för 50mm edf så jag valde att köra med en lite större fläkt.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=15672

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9192437.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	55,2 KB 
Id:	23104


    Motor, esc och batteri är inte riktigt klart ännu men det lär visa sig. Jag har lite olika prylar "på lager". Själva anpassningen för fläkten var inga konstigheter. Efter "lite" slipande med dremeln passade den perfekt


    Näst på tur stod vingen. Jag gillar inte konstruktionen med ett servo monterat under planet så jag gjorde ett par hål för servona underifrån och gjorde hål för oken uppåt. Denna kärra skall ju landas på magen och dessutom kan det inte vara någon nackdel att det är mindre prylar som sticker ut. Jag använde 2st HXT500. Dvs 5g-servon.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9182427.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	59,3 KB 
Id:	23105
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9182431.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	23106
    Jag använde "locken" som skurits ur för att täcka servona igen. Detta är inget snyggbygge men det är ju kul om det ser ok ut när den är i luften.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9182429.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	23107
    Ovansidan... Här syns även lite spår av anpassningen för den större fläkten
    Servokablarna kommer upp i kroppen och kommer att limmas platt i en skåra som skurits upp i "ducten" Inget kommer att vara i vägen för den inkommande luften.


    Sedan vill jag ha sidroder!
    Sidrodret skars ut och ett HXT500 monterades i fenan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9182415.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	31,8 KB 
Id:	23108
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9182416.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	34,0 KB 
Id:	23109
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9182419.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	28,5 KB 
Id:	23110
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9182421.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	23111
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9182423.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	29,6 KB 
Id:	23112
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9192434.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	67,0 KB 
Id:	23113
    Gångjärnen sattes givetvis i rätt vinkel...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9192436.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	46,5 KB 
Id:	23114


    To be continued....


    MVH
    Peter Z

  2. #2

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9192436slot.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	23128
    På denna bild syns "slotarna" för stabben. Jag testade att ändra denna vinkel på min lilla 35mm sabre från samma tillverkare och det blev mycket bättre. Jag gör samma mod på denna och jag har läst på RCG att många tycker att detta är ett måste för att denna kärra skall flyga bra.
    Jag skar bort en "tårtbit" där jag markerat med rött. Sedan limmade jag stabben pressad mot ovansidan i detta hål. Jag använde epoxi till detta och det blev lite överskott som delvis fyllde utrymmet under och det verkar sitta bra.

    Här är en bild på det färdiga resultatet. Man kan skymta "sloten" under stabben.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9202443.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	55,6 KB 
Id:	23129

    esc´n provmonteras. Det blir tight med kontakter mellan esc och motor då de hamnar under fläkten. Jag löder nog ihop det hela istället. Kablarna skall ändå kortas till lagom längd.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9202441.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	28,6 KB 
Id:	23130

    Höjdservot(HXT900) monteras några mm ovanför orginalplatsen. Dels för att ge mer plats åt mottagaren som kommer att sitta under oket men även för att det inte skall sticka ner i "ducten".
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9202446.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	50,6 KB 
Id:	23131

    Nu väntar jag på ytterligare en motor som skall testas i denna fläkt. Sedan skall jag fundera lite på vilka ackar som skall användas.

    MVH
    Peter Z

  3. #3

    Standard

    Kul att tråden verkar uppskattas...?

    Jag kunde iaf inte hålla fingrarna borta så jag råkade montera ett ljuskit på den. Egentligen passar det inte alls med ursprungsplanen. Själva enheten skulle inte att få plats under canopyn och kitet vägde ca 30g. Jag insåg dock att det mest var krympslangen runt kretskortet och kontakterna som vägde. Kretskortet väger typ 2g och dioderna var inte heller speciellt tunga så det fick gå ändå
    Eftersom de flesta (6 av 8) dioder sitter i vingen bestämde jag mig för att montera kretskortet där.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9222449.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	23180

    Efter att man tagit bort kontakterna var det inte mycket kvar av "enheten"
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9222451.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	54,6 KB 
Id:	23181

    Jag fräste ur lite vid den gamla servoinfästningen och efter att jag monterat bort kontakterna och kapat ner kablarna till lagom längd passade det fint.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9222452.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	23182

    Inget sticker upp i "ducten"
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9222455.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	28,8 KB 
Id:	23183

    Så här ser det ut. De vita dioderna ute på vingspetsarna är strobbar...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9232458.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	40,1 KB 
Id:	23184

    Redo för dockning... Det sitter även 2st röda "beacons". En på fenan och en under nosen. Kablar är framdragna och de kommer att lödas ihop under "dockningen". Tyvärr måste jag vänta med detta tills drivlinan är på plats.Fläkten kommer inte att få i genom luckan som är avsedd för detta då den blir lite för lång med motor och impellerkona. Behöver den tas ur senare kommer jag att göra luckan större
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_9222456.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	63,2 KB 
Id:	23185

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr Z Visa inlägg
    Kul att tråden verkar uppskattas...?
    Appselut !!
    Bara stum av beundran av alla bra idee´r som görs på ett sånt litet flygetyg..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Standard

    Kul att det uppskattas!
    Det är någon som läser iaf

    Det blir lite moddar på denna. Den har legat på hyllan ett tag så jag har hunnit samla på mig lite idéer under tiden. Om det fungerar återstår att se. Det kanske bara blir pannkaka av alltihop. Dessa kärror brukar ju inte ha så lång livslängd så nog känns den lite överarbetad men det är ju kul om den fungerar bättre än orginal. Den är ju kul att flyga redan orginal men lite lynnig då den ganska lätt hamnar i okontrollerbar stall. Jag hoppas att det blir bättre med lite mer mos. Jag funderar även på att rikta om "thrust tuben" då jag tycker att den verkar peka lite väl mycket uppåt orginal. Jag har inte kollat hur stort utblåset skall vara än men jag tror att det skall vara ytterligare något mindre än vad det är nu. Det är ju lite av ett bevis på hur felkonstruerat det är då den är gjord för 50mm fläkt.

    MVH
    Peter Z

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Appselut !!
    Bara stum av beundran av alla bra idee´r som görs på ett sånt litet flygetyg..

  6. #6

    Standard

    Efter ett lyckat test av den efterlängtade motorn har jag en setup som skall användas.
    Den kommer nog att ha tillräckligt med motor. Jag vägde kärran och den slutar på 457g flygklar och setupen lämnar 550W. Detta skall jämföras med orginalsetupen som lämnade 175W när jag mätte.

    Nu skall fläkten och esc´n monteras, sen är den i princip klar för maiden.
    Fler bilder kommer.


    MVH
    Peter Z

  7. #7

    Standard

    Tänk att denna kärr aockså skulle ställa till med huvudbry...
    Jag har bevisligen slarvat med att kolla att CG hamnar rätt. För att kompensera för den tyngre motor/fläkten tänkte jag flytta fram fläkten och köra med tyngre ackar (4s 1000mAh isf. 3s 850) men det visar sig nu att det inte räcker på långa vägar...
    Alternativen var att blya nosen ganska mycket eller att köra med (mycket) större ackar. Jag tror inte att viktskillnaden hade blivit så stor iom att jag varit tvungen att blya ganska mycket så valet föll på att köra på större ackar.
    Nu anpassas kärran för att acceptera 4s 1800mAh. Slutvikten höjs givetvis rejält (540g) så nu blir det mer en radiostyrd missil än ett radiostyrt flygplan men det kan ju vara kul det med...
    Vi får se om den flyger med denna setup... Bilder kommer på mastodontacken

    MVH
    Peter Z

  8. #8

    Standard

    Maiden avklarad!...
    ... Men nu skall vi inte gå händelserna i förväg

    Först lite bilder på hur det blev med en 1800mAh 4s i en kärra som är konstruerad för 850mAh 3s
    Jag började med att skära ut efter acken rakt igenom ner till ducten. Sedan lade jag ett skyddande lager tejp på acken och tryckte ner den tills att canopyn gick att få på. Efter det glasade jag insidan på ducten så att acken fick en hylla att ligga på. Acken sticker ner någon enstaka milimeter i ducten men det gör inget då den ändå är väl tilltagen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_A162554.JPG 
Visningar:	67 
Storlek:	65,8 KB 
Id:	23714
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_A162555.JPG 
Visningar:	78 
Storlek:	58,9 KB 
Id:	23715
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_A162557.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	51,9 KB 
Id:	23716

    Här är lite bilder på fläkten och den slutgiltiga motorn.
    Efter dessa bilder har jag fyllt ut utrymmet mellan framkant på fläkten och kroppen så att luften kommer rätt in i fläkten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_A062531.JPG 
Visningar:	76 
Storlek:	61,4 KB 
Id:	23712
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_A062532.JPG 
Visningar:	80 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	23713



    Så... Då var det dags för maiden!
    Förväntningarna på hur denna skulle flyga var rejält nerskruvade efter att jag insett att jag var tvungen att köra med en brutalt stor och tung ack.
    Hur gick det då?... SHIT vad fint den flög!
    Jag trodde aldrig att denna skulle flyga så fint! Nu har jag bara kört en ack och det var ju maiden så det var inte så speciell flygning men efter lite intrimmning gick den spikrakt och jag kunde testa drivlinan lite. Det går verkligen inte att jämföra denna med en likadan med standardelektronik. Det blev verkligen en helt annan maskin. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att denna väger 50% mer och har mer än 3 gånger så hög effekt(!) men det var inte bara effekten som skiljde. Denna skar genom luften på ett helt annat sätt och var inte alls lika lynnig. Den svarade på inputs mycket bättre och kändes mer precis i luften. Det skall bli riktigt kul att testa denna lite mer!

    Här är en film från maiden:
    http://www.youtube.com/user/magjak73#p/u/0/zC1W0HI5Wh0


    Jag har ett par till idéer med denna. Vi får se hur mycket som hinns med innan jag kvaddar den

    1:Flapsen skall testas, justeras och användas. Jag räknade inte med att denna kärra skulle ha så högt glidtal. Kolla landningen så ser ni Hastigheten var dock ganska hög och jag hoppas på att kunna komma ner lite när jag använder flaps.

    2:Canopy skall tillverkas.

    3: Jag funderar på att göra en liten fena under bakkroppen. F86:an har en tendens att skicka iväg baken "på sladd" när man går på för hårt med höjdroder i svängen. Detta märktes inte alls lika mycket på denna jämfört med de orginal jag testat men det fanns ändå tendenser. Förhoppningen är att denna fena skall avhjälpa detta. Är det någon som tror något om det? Kanske är det bättre med 2?

    4: Jag funderar på att limma lister längs bakkanterna på vingen, stabben och fenan. Dels för att minska luftmotståndet och dels för att få lite större roteryta. Höjdrodret känns lite litet.

    MVH
    Peter Z
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_A062532.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	52,1 KB 
Id:	23711  
    Senast redigerat av Mr Z den 2011-10-16 klockan 23:45.

Liknande ämnen

  1. SkyAngel T-33 50mm EDF
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 08:08
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. Montering av bensinare i "vanlig" motorbock
    Av Wulfman i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 00:42
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •