Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: FPV Raptor

  1. #1

    Standard FPV Raptor

    Är det någon som har hunnit testa FPV Raptor? Den finns med två olika spännvidder, 1,6m och 2m. Jag har en med den längre spännvidden på väg från kina just nu.

    1,6m: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...600mm_PNF.html

    2m: http://www.fpvflying.com/products/FP...m-version.html

  2. #2
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Om man får tro trådarna på RCGroups och det allmänna snacket ute i RC-världen, så är den betydligt sämre än Skywalker.

    Lasse

  3. #3

    Standard

    Vilka trådar då om man får fråga? Mig veterligen är det inte särskilt många som har testat den. Finns dock många med negativa åsikter men utan att ha testat den, de rösterna bryr jag mig inte om. Det finns alltid de som är negativa, där är Skywalkern knappar något undantag. De tester jag har hittat av de som verkligen har testat den verkar positiva.

    Jag har själv både Skywalker och snart FPV Raptor så jag flyter väl göra min egen bedömning ganska snart.

  4. #4
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Det jag har läst är att den tar bara 8-tums propeller och man kan inte byta motor utan att modda lite. Just pga detta så tar den, vad jag förstått, inte lika mkt last som Skywalkern. Nu är ju Skywalkern en arbetshäst, så bara för att Raptorn kanske inte är lika bra, så betyder det inte att den är dålig. Sedan är den gjord av PVC vilket kanske inte är lika lätt att reparera. Vad säger de luttrade byggarna om det? Vi får se. Ser iaf fram emot ett omdöme från dig när du får den o testat den.

    Lasse

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Precis som radioactive så är pvc hopplöst att reparera men dock väldigt hållbart men när det väl spricker är det kört. Jag har en gammal wingdragoon med kropp i pvc och enda som funkar något så när är att löda plasten med en gammal lödkolv...

  6. #6

    Standard

    Då är det väl bara att byta ut kroppen om den blir för trasig, en helt komplett 1600mm kostar bara $70 på HK och då får man ju 1600mm-vingar på köpet. Fundera på att köpa en sådan, dels för att få en utbyteskropp men även för att få de kortare vingarna så att man enkelt kan byta vid behov. Får väl hoppas att de börjar saluföra lite reservdelar om det visar sig bli problematiskt med trasig flygkropp. De flesta kommentarer jag har läst avseende PVC-kroppen är faktiskt positiva då de säger att den bör tåla riktigt mycket stryk.

    Vad gäller lastkapacitet så är det ju inte bara beroende på hur stor propellern är, det är ju även en fråga om vingbelastning och med 2m vingar så kan den ju tom bli enklare att starta trots tyngre vikt. Men som sagt, det ska bli intressant att prova.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Min bror hade en Cessna i PVC i tidernas begynnelse. Köptes på Hobbex och den höll sjukt bra. Allt annat gick sönder men kroppen var hel så den kommer nog att hålla bra.

    Kajaken

  8. #8

    Standard

    Silvertejp är inte att förakta...

  9. #9

    Standard

    Jag missade att kamelkungen redan hade gjort en tråd om den här modellen och som jag faktiskt hade svarat i. Jösses, man kanske har alzheimer.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...r-fpv-modellen

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Fick en tanke om pvc kärrorna när jag läste denna tråd. en PVC kärra borde väl rymmar mer skrot då en flygkropp i några mm pvc är lika stark som 1-2cm epp. Även om kärrorna är lika stora i yttermått.
    Dock tror jag att det kan vara en stor nackdel om man inte kan byta motor. Jag kör en 6cells 400kv snurra som ger rikligt med kraft och en 10x8 prop i HK EPP-FPV 1.8 och tycker ändå att det finns lite för lite kräm ibland
    Man lär sig nått varje krash...

  11. #11

    Standard

    Vad menar du med att man inte kan byta motor, varför skulle man inte kunna göra det? Om du vill ha mer kraft så kanske du ska byta till en modell med dragande propeller istället. Det är betydligt effektivare och du kan välja vilken propellerstorlek du vill.

  12. #12
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Motorn i Raptorn är inbyggd vilket gör att man bara kan välja en motor som passar i hålet. Lite synd. Om jag hade fått en Raptor så hade jag lagt på 50% mer vingyta och en lågvarvig motor på 4S och sedan hade man kunnat flyga iväg med nästan vad som helst. Tyvärr kan man nog bara ha upp till en 9-tums propp. Tror att defult är en 8:a.

    Lasse

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Fick en tanke om pvc kärrorna när jag läste denna tråd. en PVC kärra borde väl rymmar mer skrot då en flygkropp i några mm pvc är lika stark som 1-2cm epp. Även om kärrorna är lika stora i yttermått.
    definitivt mer plats med och pvc, sen är pvc också avsevärt mindre värmeisolerande än epp och de är ju också en bra egenskap...

  14. #14

    Standard

    Efter att ha granskat bignose13's videor på RCG inser jag att man måste åtgärda lite saker ingen man flyger. För min del slå tänker jag främst på att ordna vingen delbar samt att montera huven bättre. Men jämfört med de saker jag måste göra med Skywalkern är det inte säkert att det blir mer jobb, troligtvis mindre. Allt annat är ju redan färdigt (i stort sett).

    Vad gäller PVC så set jag det som en fördel.

  15. #15

    Standard

    Jag har nu fått hem modellen och de första intrycken är positiva. Plastkroppen känns robust och inte i hårdplast, snarare lite mjukare vilket jag tror är bra vid hårda landingar etc och betydligt mindre benägen att spricka.

    Det finns dock klara brister så som att vingarna vid normal installation inte är delbara samt att ovandelen av flygkroppen som sitter ovanpå vingarna och på vilken FPV-utrustningen är monterad sitter alldeles för löst. Det finns inte en chans att jag skulle flyga FPV så här. Om man monterar den svarta huven sitter dock allting fast. Exakt så som bignose13 har påpekat på RCG.

    Men allt har en lösning. Vingarna har jag gjort delbara genom att skruva fast "träbiten" med en M3-skruv undertill, den andra sidan av träbiten sitter fast med de medföljande skruvarna.

    Vad gäller FPV-installation så kommer jag att antingen att montera FPV-utrustningen som avsett på flygkroppens lösa överdel men komplettera med ett gummiband eller kardborreband där den sitter löst. Eller så kommer jag installera PT och kamera ovanpå den svarta huven. Det blir dock en till del att montera/demontera för att komma åt batteriet vilket inte är helt ok.Till att börja med blir det nog gummiband.

    Sedan kan jag tillägga att det finns ganska gott om plats inuti motorkåpan för en större motor, alternativt kan kåpan kapas för att få plats med hur stor motor som helst. Men mycket större än 8"-prop är nog inte att rekommendera. om det är nu har jag inte gjort mer än att montera roderhorn och smått börjat att planera installationen och det tar nog ett tag innan det blir mer än så. Har några hemliga projekt som måste göras klart.

  16. #16

    Standard

    vill se bilder
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Absolut... Klick klick klick... fota på nu :-D
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    +1, go go go gogogogogogo Mycket nyfiken

  19. #19

    Standard

    +1...japp...vill se...........

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    +1 count me in
    Man lär sig nått varje krash...

Liknande ämnen

  1. F-22 Raptor
    Av jeppe i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 23:12
  2. F-22 Raptor
    Av tomhe i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 05:50
  3. En ny F-22 Raptor är född!
    Av drjoshua i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 21:41
  4. Raptor 50 - Hjälp
    Av manson_swe i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 10:49
  5. F22 Raptor
    Av ojonod i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •