Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: kontaktar på accarna

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Standard kontaktar på accarna

    varför sitter det inte deans kontakter på alla accar? har just beställt och på dessa sitter det XT60, förstår inte varför..är det lika bra att göra en XT60 kontakt på fartreglaget eller?

  2. #2

    Standard

    Jag undrar snarare varför det sitter deans på nått över huvud taget... j-a skitkontakter

    Jag har konverterat allt till EC3, mycket trevligare...

  3. #3

    Standard

    Jag kör bara nano nu mera så jag har köpt XT60 kontakter och kör det på allt nytt. Är lite för lat för att löda om alla andra med min tidigare standard så har gjort en adapter.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  4. #4
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag håller nog med om att Deans är sämre kontakter än XT60. Jag har bytt överallt där det går att byta annars har jag gjort som Kennerdahl, byggt adaptrar. Men det har tydligen kommit en ny version av Deans, med räfflor (typ XT60) så att de är lättare att få loss/sätta dit.

    Lasse

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det enda Deans är bra för är att åstadkomma kontaktstudsar med gnistbildning som följd.
    Och har man otur så böjer man fjäderblecket, sen är det ännu hopplösare.
    Kort sagt, jäkla skrot. XT60 är fasen så mycket bättre.
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6
    jesse78
    Guest

    Standard

    ok tack för info... bra att veta.
    Well, har det någon betydelse om man skaffar den här adaptern eller är det bara byta ut kontakten på fartreglagen?

    Jag antar att den här kopplingen som ni använder gör det möjligt att använda nya accar utan några problem?
    Senast redigerat av jesse78 den 2011-09-27 klockan 00:07.

  7. #7
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Det är nog enklast att byta alla kontakter och köra en standard. Adapter mellan ex. Deans och XT60 kan du ha där du inte kan byta, ex laddare, wattmätare etc.

    Lasse

    Min wattmätare som har Deans, har jag fixat en adapter i båda ändar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dean_xt60.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	118,0 KB 
Id:	23287
    Senast redigerat av radioactive den 2011-09-27 klockan 00:19.

  8. #8
    jesse78
    Guest

    Standard

    ok..
    är EC3 ytterliggare en standard??

  9. #9
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Japp, men den har jag ingen erfarenhet av...

    Lasse

  10. #10
    jesse78
    Guest

    Standard

    tack lasse, förhoppningsvis blir det här kanon. Det kanske är den där gnistbildningen mellan kontakt och accarna med deans som gör att jag förstör dyra accar?

  11. #11
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Tror inte att gnistbildning i sig förstör accar, såvida det inte rör sig om ren kortslutning. Lipos kan ju skadas på en mängd andra sätt, så det kanske är troligare att du tömt dem eller kört för hårt alternativt tappat dom....

    Lasse

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Det enda Deans är bra för är att åstadkomma kontaktstudsar med gnistbildning som följd.
    Och har man otur så böjer man fjäderblecket, sen är det ännu hopplösare.
    Kort sagt, jäkla skrot. XT60 är fasen så mycket bättre.
    Instämmer, jag tyckte dom va dryga att löda när jag börja gå över till el så jag valde bort dom i steg ett vilket har gjort att de ända Deans jag har någonstans är på adaptern på laddaren som kom med men som alltid sitter ihop med adaptern till guldkontakter. Tänkte först att jag inte hade en ända men där kom jag på att det satt en, inget som jag behöver besväras av dock.

    Det ända jag hört kan vara besvärligt med XT60 är att de kan sitta ihop lite "för bra"..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    ok tack för info... bra att veta.
    Well, har det någon betydelse om man skaffar den här adaptern eller är det bara byta ut kontakten på fartreglagen?

    Jag antar att den här kopplingen som ni använder gör det möjligt att använda nya accar utan några problem?
    Jag hade ganska många modeller och ackar med Deans, när jag nu håller på att fasa dem stöter man givetvis på problem, i vissa modeller sitter reglagen så att det är i stort sett omöjligt att komma åt att löda, där använder jag korta adapterkablar som jag har gjort, med Deans i ena änden, och XT60 i andra änden.

    Det enda vettiga är egentligen att standardisera till något man trivs med, men samtidigt är det ganska svårt.
    Köper man färdigbygda modeller sätter åtminstone jag inte gärna kniven i dem för att komma åt att byta kontakter.
    Likaså om man köper en dröse ackar med fel kontakter...
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Instämmer, jag tyckte dom va dryga att löda när jag börja gå över till el så jag valde bort dom i steg ett vilket har gjort att de ända Deans jag har någonstans är på adaptern på laddaren som kom med men som alltid sitter ihop med adaptern till guldkontakter. Tänkte först att jag inte hade en ända men där kom jag på att det satt en, inget som jag behöver besväras av dock.

    Det ända jag hört kan vara besvärligt med XT60 är att de kan sitta ihop lite "för bra"..
    Det stämmer att de kan vara rejält tröga att sära på, men samtidigt är dom lätta att få ett bra grepp om, så det brukar inte vara något problem.

    Och mycket hellre det än att dom glider isär för lätt...
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Det stämmer att de kan vara rejält tröga att sära på, men samtidigt är dom lätta att få ett bra grepp om, så det brukar inte vara något problem.

    Och mycket hellre det än att dom glider isär för lätt...
    Heltklar, brukar bli kostsamt då..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  16. #16

    Standard Ec3

    Så här ser EC3 ut, lätta & löda & bra kontakt enligt mitt tycke.

    Det finns EC5 oxå om man tycker att 3mm är för klent

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ec3.JPG 
Visningar:	137 
Storlek:	6,5 KB 
Id:	23288

    Jag har handlat på HK: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9625

  17. #17
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Jag tror att det har att göra med patent/kostnad för deans, de kan göra accarna ännu billigare med egen "kina-kontakt"(XT60). Jag har kört ALLT på EC3 men köpte nyss 6 nya accar och orkade inte löda om alla så multirotorerna får köra XT60 just nu, till planen får det bli adapter eller så byter jag alla till XT60.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    tack lasse, förhoppningsvis blir det här kanon. Det kanske är den där gnistbildningen mellan kontakt och accarna med deans som gör att jag förstör dyra accar?
    Du kanske förstör deanskontakten så du inte kan ta ut så mycket ström ur acken längre? Prova att mäta motståndet genom en sån kontakt. Ska vara omätbart låg.

    Jag har en extrakontat på högspänningsgrejorna för att ta bort gnistbildning ungefär som på runryders. Jag har dock 10 omhs motstånd i stället, jag använder det bara för 6S och högre.

    http://rc.runryder.com/helicopter/t547501p1/

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  19. #19
    radioactives avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    tack lasse, förhoppningsvis blir det här kanon. Det kanske är den där gnistbildningen mellan kontakt och accarna med deans som gör att jag förstör dyra accar?
    Vill gärna sikta in mig på att du säger att du förstör dyra accar. På vad sätt är dom förstörda? Ganska viktigt, för att om det inte är gnistbildning så är det något annat och det är ju synd att förbruka dyra lipos...

    Lasse

  20. #20
    Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lämplig.

    Standard

    Jag kör deans på allt. Tycker dessa funkar bra.
    Enkla att löda och inga problem att sätta ihopa o ta isär.. Det enda man ska tänka på oavsett om man lödar hane eller hona är att sätta ihopa ett kontakt par hane/hona när man lödar så blir dom lätta att dela på sen.
    Gör man inte det när man lödar dom blir dom tråkiga som fasiken.

    Jag har aldrig förstört några accar på grund av nån gnistbildning.. endast vid ett par hårda "landningar" och jag har som sagt alltid kört med deans på alla grejor.
    Senast redigerat av Smajly den 2011-10-04 klockan 18:18.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Några depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatör) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder från flygfältet: http://helikopter.clippern.se

Liknande ämnen

  1. Vilket C på accarna?
    Av evilaid i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •