Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tricopter krasch, fritt fall från 70m!

  1. #1
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard Tricopter krasch, fritt fall från 70m!

    Tja!

    Jag var ute och FPVade lite i lördags morse, det blåste en del (10-12m/s) men jag tänkte att det får gå ändå. Jag hade satt på nya APC 10x4.7 proppar och det var stor skillnad mot GWS 9x4.5(ej SF..) Gjorde en provtur utan goggles först i ca 9min och det gick bra men man kände av vinden på höjd. I filmen så ser man att den ligger med 45graders lutning mot vinden för att kunna flyga rakt!

    Anyway, drar iväg och får på mig mina Headplay, kommer på efter en stund att jag inte spelar in så jag hinner med en rokad och kan släppa tricoptern i 3sek när jag trycker på record. Hinner flyga i ca 2,5min innan det händer;

    Tailen börjar spinna och tricoptern "välter", jag hinner knappt reagera med kontrollen, borde jag ha gasat? Jag försöker styra men sliter sen av mig glasögonen för att försöka se var den dimper ned och ser den falla 200m framför mig, den missar ett får med 10m!



    Ingen fancy HD denna gång, sorry boys!



    Jag testade allt när jag kom hem och allt fungerade, TX, Kamera, ESC etc. Inga större skador, tail bom avbruten, en propeller gick av och en motoraxel böjdes.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_MG_4850.JPG 
Visningar:	169 
Storlek:	223,3 KB 
Id:	23283
    Lite uppfläkt batteri, den landade på batteriet som dämpade resten av kraschen. Cellerna klarade sig.


    Vaffasen hände?

    Well here is your problem son:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_MG_4851.JPG 
Visningar:	188 
Storlek:	178,1 KB 
Id:	23282
    En teori (Tack Henry!) är att Hitec 65MG servot är lite klent. Det drar 1.8kg enligt spec. och jag har bara flugit med 9x4.5 proppar innan men nu körde jag fin balanserade APC 10x4.7. Det plus >10m/s ger ju lite tryck på servot som fick spelet. Man hör i filmen hur det blåser ordentligt innan den ramlar ned.

    Nu är den nedstrippad och skall byggas upp igen. Lite projekt ska man ju ha!

    Mvh,
    Calle

  2. #2

    Standard

    Tur i oturen då att inget mer gick sönder.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Det är iallafall bra tv
    Hoppas du snart är i luften igen jag gjorde en smäll igår pga förarfel me solen i ögonen. också motoraxlar som for... o proppar... så är på jakt efter axlar nu.
    Man lär sig nått varje krash...

  4. #4
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Trist när sådant händer men kanske tur att inte mer gick sönder. Intressant dock att servot kanske inte orkar. Jag har billigt 9-grams som drar 2 kg enl. spec, så man kanske skulle öka på med ett lite kraftigare... Så APC-proppen är bättre än GWS? Är det högvarviga lite rakare proppen du menar, inte den kurviga slowfly? Hur tycker du att den är bättre? Flygegenskaper, respons?

    Lasse

  5. #5
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Ja den kommer upp snart, tänkte dissekera sändaren och sätta dit en annan antenn. Den sitter på min Twinstar annars. Tur att jag lött ihop den och hällt i epoxy!

    Jag trodde att det mesta var trasigt, när jag kom fram så snurrade den trasiga propellern sakta..
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  6. #6
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Beroende på vad det är för motor så kan man på ganska många byta axeln. Mina RC Timer-motorer är det enkelt att byta axel. De finns som reservdel hos RC Timer. Tänkte bara som tips, så kanske du sparar motorn....

    Lasse

  7. #7
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Trist när sådant händer men kanske tur att inte mer gick sönder. Intressant dock att servot kanske inte orkar. Jag har billigt 9-grams som drar 2 kg enl. spec, så man kanske skulle öka på med ett lite kraftigare... Så APC-proppen är bättre än GWS? Är det högvarviga lite rakare proppen du menar, inte den kurviga slowfly? Hur tycker du att den är bättre? Flygegenskaper, respons?

    Lasse
    Tja,

    Jag köpte APC SlowFly propparna för att känna skillnad på kvalitets proppar och HK +få ett färdigt 6mm hål som inte är ovalt. De passade perfekt i mina nya prop adapters (3mm-M6 Collet) De var väldigt balanserade från början men jag gick overkill och satt i 1,5h och balanserade dem med CA+tejp. (bummer!) De var perfekta och jag har aldrig haft så lite vibrationer. De flexade inte lika mycket som GWSarna och gav bra respons. Tricoptern stack rakt upp vid fullgas. Vickade jag på den så var den väldigt precis. SF GWSen i tailen kan gå av efter ett tag eftersom den flexar så mycket fram och tillbaka. Henry o DrHanke kör visst ett annat märke till tailen just därför.

    Jag hann ju bara köra 9min+2,5min så detta får tas som en light observation.

    Jag ska nu testa att bygga en enkel yaw som Mr. RcExplorer visar på den nya Tricopter 2.5 och få på ett servo med 4-5kg dragkraft.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  8. #8
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Tackar for infot Calle! Ja det låter som om man kanske skulle se sig om efter alternativ, iaf när högen av billiga proppar är slut. Nu finns det dock en annat alternativ från dom som säljer KK-kort i Singapore (MultiRCShop). De har precis släppt kolfiberförstärka proppar för multirotorflyg:
    http://www.multircshop.com/site/inde...product_id=612

    Priset avskräcker ju inte heller direkt om de håller vad dom lovar, 31:-/par. Jag ska nog köpa två par och testa på quadden. Mina propadapters är 5 mm så det blir snug fit med dom propparna.
    Senast redigerat av radioactive den 2011-09-26 klockan 22:21.

  9. #9
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Cool! Ja de får du skriva om!

    Får nog bygga ihop en quad jag med

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  10. #10
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Om du ska bygga en quad, så rekommenderar jag att du köper kontrollkortet från MultiRCShop i singapore. Det är några killar som tagit fram detta kortet som baseras på det vanliga kk-kortet. Man kan få det i alla olika varianter, tri, quad+, quad-x, hexa, y-6 etc. Man kan också passa på att köpa en USB-linker så att man själv enkelt kan flasha kortet ex. från en quad till en hexa. De kostar än så länge bara 220:- inkl. frakt från Singapore (pre-order pris). De är lätta att jobba med, bara plug o play. Inga inställningar eller programmerande. Jag har tre kort och kanske köper fler innan priset går upp.

    Mer info: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1445151
    MultiRCShop: http://www.multircshop.com/site/
    KK-kortet: http://www.multircshop.com/site/inde...product_id=591

    Lasse

  11. #11
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Så! Två kort inhandlade. Får se när de släpps. Verkar kunna gå att få en del finesser på dem!

    Tack för tipset,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Om du ska bygga en quad, så rekommenderar jag att du köper kontrollkortet från MultiRCShop i singapore. Det är några killar som tagit fram detta kortet som baseras på det vanliga kk-kortet. Man kan få det i alla olika varianter, tri, quad+, quad-x, hexa, y-6 etc. Man kan också passa på att köpa en USB-linker så att man själv enkelt kan flasha kortet ex. från en quad till en hexa. De kostar än så länge bara 220:- inkl. frakt från Singapore (pre-order pris). De är lätta att jobba med, bara plug o play. Inga inställningar eller programmerande. Jag har tre kort och kanske köper fler innan priset går upp.

    Mer info: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1445151
    MultiRCShop: http://www.multircshop.com/site/
    KK-kortet: http://www.multircshop.com/site/inde...product_id=591

    Lasse
    Vad är fördelen jämfört med Hobbyking's nya v2 styrkort ? Kan man inte få exakt samma funktioner där med hjälp av lämplig software ?

  13. #13
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    INgen aning, eftersom jag känner inte till HK's kort. Men till MultiRCShops kort så kan man köpa en USB Linker med mjukvara så att man kan ändra till vilken konfiguration som helst. Jag vet inte om man kan det på HK's och hur lätt det är? Om inte så är det en bra fördel....

    Lasse


    Edit: Jo, det finns en fördel iaf och det är att man har direktkontakt med Dan och Mike som säljer kortet via RCGroups, och det kan vara en stor fördel:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1445151
    Senast redigerat av radioactive den 2011-09-28 klockan 09:46.

Liknande ämnen

  1. Krasch med DJI 550
    Av Radiogossen i forum Hexa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 07:39
  2. Tomten kommer tidigt i år! ( i alla fall till mig)
    Av Mikson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 05:42
  3. Krasch i dag!
    Av Tommy i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 15:35
  4. ZERO (Fritt översatt : Nollan!)
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •