Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Tips på modell

  1. #1
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard Tips på modell

    Hej hej!

    Jag är helt ny med det här med flygplan och skulle vilja börja köra.

    Har enorma åkrar hemma där jag bor, lite dåligt med plana å fina landningsställen bara :/
    Jag vill inte lägga ut en förmögenhet på ett flygplan men runt 1000lappen skulle funka. (Mest för att frun inte ska bli aggresiv och ungarna bli avensjuka) =)

    Som sagt, jag är helt novice, men samtidigt vill jag inte köpa ett 300:- plan för att tröttna lika fort, utan eventuellt nått att växa med.
    Borstlösa motorer är väl att föredra, men då springer det väl lite mer i pris också iofs.

    3 lr 4kanaler?

    Fråga om ni vill veta nått mer, Eller bomba mig med seriösa å vettiga tips

  2. #2

    Standard

    Tjena.
    Någon WingDragon modell kanske faller i smaken. Det låter ju som du behöver en lätt modell som du kan buklanda i typ gräs med. Då kanske nån av dessa skulle fungera. Wingdragon 300 levereras med 2 vingpar. Ena paret som 3ch plan och det andra paret som 4ch plan (alltså med skevroder).

    http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/ViewCat?ReadForm&View=CatalogByCategory&Cat=Byggsa tser-El&Cat2=ARF-Inkl-Motor&Count=100&CartID=3055-

    Denna har tyvärr inte borstlös motor, men kolla på denna video så ser du hur den funkar.

    http://www.youtube.com/watch?v=afDE45eRm4k


    Mvh Per

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns många plan typ EasyStar som är av förstärkt cellplast.
    Satsa lite mera pengar så får du mycket mindre bekymmer.
    Borslös motor och LiPo samt 2,4 GHz radio.
    Du bör välja 4 kanaler i stället för tre så att du får skevroder vilket kommer att ge dig mera frihet.
    Sändaren brukar vara 6 kanaler om man ska ha någon radio att leva vidare med till andra plan.
    Se till att få mode2 på sändaren om du vill ha hjälp någon gång i framtiden av någon som är modellflygare - gasen på vänsterspaken.
    Easystartypen av plan är ca 140 cm i spännvidd.
    Exempel på plan är Beta/MyFly 1400 från HAB http://www.hab.se/beta-1400-rtf-komp...482-c-402.aspx
    EZ Hawk från Skånehobby http://www.skanehobby.se/dynam-ez-hawk-med-24g-radio-motor-servo-drivacc/3018-0
    B
    ixler från HobbyKing http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16542
    D
    enna typ av plan finns förstås på många andra ställen under samma eller andra namn.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Om du inte har något alls så tycker jag Hobbyking Bixler är ett extremt trevligt plan för nybörjare (förutom lite kvalitetsproblem som går o lösa, se nedan). Finns i RTF utförande, billigt. Lagom stor, mycket stryktålig (lita på mig på den punkten ).

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=16542

    Det finns ett par grejer att fixa först för att det ska bli helt bra. Köp till några 2.5-3mm kolfiberstavar, stryktålig tejp, foam-safe CA lim, lite kardborreband och ett extra batteri eller två så du kan ha ett batteri på laddning medans du flyger.

    1. Vingfästet är inte tillräckligt kraftfullt, limma en strip krokar på varje vinghalva, nära vingfästet (mitt råd är en bakkanten, och en på framkanten), och dra en eller ett par strips med loopar som håller ihop vingen.
    2. Kroppen behöver förstärkas men det finns en slits för det i underkroppen, sätt en kolfiberstav i slitsen och limma fast, tryck den så långt bak det går (testa innan du limmar så ser du att den går att trycka ganska långt bak).
    3. Vingen är ganska mjuk. Jag har inte gjort något åt det själv ännu, men funderar på att antingen sätta en kolfiberstav på ovansidan av vingen, eller tejpa. Inte helt säker på det senare dock .
    4. Kolfiberstaven som håller ihop vinghalvorna är lite underdimensionerad, köp en extra kolfiberstav och stoppa in i den existerande staven för att förstärka och förhindra att vingen knäcks i hårda upptagningar etc.
    5. Tejpa en lång strip från canopyn fram över nosen och ner under planet och en bit bakåt (över kolfiberstaven från punkt 2 och någon decimeter till, det gör att EPO'n inte slits ut vid dåliga landningar och grus etc.
    6. Fästet för kolfiberstaven som håller ihop vingen kan vara extremt dåligt ihopsatt, försök bryta upp den och limma om.

    Nummer 1 ser man ganska snabbt problem med, och du vill inte att vingen delar sig mitt under en flygning. Punkt 2 märks också, stjärten är lite vobblig och går att röra upp och ner i förhållande till planet etc. Den sista punkten har jag råkat ut för på båda vinghalvorna, fästet har lossnat under flygning med efterföljande krasch.

    För fler bra tips på modifikationer etc kolla den här tråden på rcgroups: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1231310
    Määängder med bra tips och information.
    Senast redigerat av Oskar Andreasson den 2011-09-30 klockan 08:40.

  5. #5

    Standard

    Hej immo!

    Kul att du intresserat dig för modellflyg, det är en kul hobby och ett mekka för tekniknörden.

    För att du ska kunna lära dig flyga samt inte lägga en förmögenhet i början vill jag ge dig dom bästa tips en nybörjare kan få och de är:

    1: Kör en flygfimulator typ Realflight eller Phoenix, det är det billigaste och snabbast sättet att lära sig flyga.

    2: När du kan start, flyga dit du vill och landa säkert i simulatorn så köp då begagnat, du kan köpa flygplan och utrustning för under halva priset t.ex här på RCFF. Ett högvingat flygplan är nog det bästa som första kärra.

    3: Gå med i en klubb! För utom en massa nya vänner så får du goda råd och hjälp med vad som helst på fältet. Sen är det sjukt kul att flyga tillsammans i formation också.

    Önskar att någon sagt detta till mig innan jag började med modellflyg så hoppas det är till hjälp för dig!
    Va rädd om dig och andra!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du satsar på en Easystar-kopia (Bixler m fl) så kolla att roderhornen verkligen sitter fast - på vår "Skol-Bettan" (Beta) var det lite si och så med det. Liksom även andra fogar så jag skulle nog "dopa" fogarna med CA-lim innan jag flyger med dessa RTF-kärror.
    F ö finns det en mängd "nybörjar-trådar" på på detta forum och på http://www.svensktmodellflyg.se/forum.asp så mitt råd är att titta igenom några av dessa så har du lite mera "kött på benen" när du har egna frågor sen.
    Sen mitt kanske bästa råd - sök upp närmaste modellflygklubb. Där kan du få råd, säkert också få testa att flyga och inte minst kan du få hjälp med första intrimnings-flygningen av din kärra. Är den bra intrimmad så har du mycket större möjligheter att klarar den själv sen.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Tack alla för många bra tips! Blev glatt överraskad över svaren faktiskt man kan nästan bli idiot förklarad på andra forum när man frågar saker

    EZ hawk ifrån skånehobby som jag blev tipsad om verkar mest intressant just nu faktiskt, vettiga pengar för en skapligt vettig maskin tycker jag, nått man kan öva på innan man köper nått mer avancerad å dyrare. Närmsta 4kanal körning jag har kommit är traversen på jobbet, så man är ju lite van att tänka bakåfram å uppåner

    Teknikmagasinet har ju annars en cessna för 799:-, 3kanaler dock, men någon som har nått att säga om den?

    Mvh Magnus

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Magnus,
    De flesta här har nog flugit en hel del så direkta erfarenheter av så enkla RTF-maskiner från Teknikmagasinet kanske inte är så vanliga. Visst kan man klara sig med 3 kanaler men det skall i så fall vara normala spakar - alltså i detta fall sida/höjd i högerspaken och gas i den vänstra (normalt har du skev/höjd i den högra och gas/sida i den vänstra).
    Sen skall du se till att det är ett borstlöst drivsystem och likaså att det är drivet av LiPo-ackar, Till detta behöver du en hyfsad laddare så du kanske förstår att man inte kan få några bra fungerande grejor för en spottstyver (800 kr i detta fall). Skall du ha nåt hyfsat för en nybörjare så skulle jag bedöma att du får räkna med i alla fall det dubbla priset. Då har du ändå inte en sändare som du kommer att vara speciellt nöjd med om du fastnat för hobbyn och vill gå vidare.
    Istället för Teknikmagasins-kärran så tycker jag absolut att du istället skall välja nån av de Easystar-kopior som tipsats om tidigare - t ex EZ Hawk från Skånehobby. Jag har ingen egen erfarenhet av just denna men originalet är en utmärkt nybörjarkärra. Sen kommer du säkert att behöva ytterligare en eller två extraackar så att du slipper vänta alltför länge emellan flygningarna.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Tackar för ett bra svar, misstänkte nästan att Teknikmagasinets alt för 800:- inte var så mycke att hänga i granen fastnar jag för hobbyn blir det såklart helt andra summor att handla för, men EZ hawk kanske skulle funka i början åtminstone, vill ju inte crasha sönder flera tusen på en gång, då hägrar nog en skilsmässa runt hörnet

    //Magnus

  10. #10
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jag började för ett år sedan. Första flyget, en SU-27 överlevde 3 sekunder trots enorma åkrar. Sen köpte jag RealFligth seimulator G5.5. Det spar många tusenlappar. Efter ca 50 timmar kände jag mig trygg. Då körde jag en Cessna 182 Art Tech: http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...oducts_id=9492. Den var bra att lära sig, men blir snabbt lite småtrist. I somras åkte jag förbi Umeå och köpte då Nine Eagles Extra 300. Så sjuuukt skoj. http://youtu.be/GnVElzY8drA Det är ju en liten kärra så det måste vara rätt vindstilla, men då är det verkligen en fröjd. Kvick och rolig. Man kan göra allt. Plus att den är hur hållbar som helst, så du kan kracha med den utan att den pajar. Om du har 100 timmar i simulator, så att du kan hatera alla situationer, vind osv., kan du utan problem flyga den.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Dynam EZ Hawk med 4 kanals 2.4 GHz radio verkar helt OK - kör på den så skall du se att du kommer upp i luften ganska kvickt, men ta hjälp i början av nån som redan kan flyga. Du behöver köpa 8 st AA 1,2 volt batterier (helst laddningsbara) till sändaren också ser jag. Du behöver troligen en flaska foam safe CA lim också för monteringen (och ev snabbreparationer senare).

    http://www.youtube.com/watch?v=L8tvtEYqXWQ

    Notera i slutet på videon vad fint den flyger med avstängd motor så lite segelflygning kan du roa dig med också sen.

    Jag tror modellen även kallas "Hawk Sky" (men har då även fungerande sidoroder med ett ytterliggare servo vilket inte "EZ Hawk" har), du kan kika i manualen till en sån så får du en uppfattning om hur modellen är uppbyggd osv:
    http://www.dynam-rc.com/download/hawksky.pdf

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-10-03 klockan 09:22.

  12. #12
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Halloj!

    Tror också den modellen skulle passa mig, men frugan och jag är inte överrens ... "väx upp" får jag bara höra, så jag lär väl sparka ut´na först =)

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av immo Visa inlägg
    Halloj!

    Tror också den modellen skulle passa mig, men frugan och jag är inte överrens ... "väx upp" får jag bara höra, så jag lär väl sparka ut´na först =)
    Ibland är det skönt att inte ha delad ekonomi..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  14. #14
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag vill inte lägga mig i familjepolitik, men jag hade nog gjort det, sparkat ut henne, om hon inte kan acceptera att du har en hobby oavsett vad det nu är för hobby (med vissa extrema undantag)..... Sorry för off-topic

    Lasse

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Var och väl borde få hålla på med det de är intresserade av? Visst det är en hobby, lek på sätt och vis, det vi håller på med men tycker vi det är roligt så, det är ju det som är det viktiga - att vi gillar detta och har roligt, träffar likasinnade ute på flygfältet och i ev bygglokal/klubb osv. Lite barnasinne underlättar i denna hobby helt klart. Man kan ju vara vuxen och samtidigt tillåta sig hålla på med nåt som andra kanske tycker är nåt mest för barn och ungdom. Men om du besöker ett modellflygfält så kommer du upptäcka att majoriteten är vuxna människor. Modellflyg (och idrott) är det som gett mig mest utbyte av de fritidsaktiviteter jag sysslat med genom åren, det har följt mig hela livet och det säger väl en del om hobbyns möjligheter och utmaningar. Det är 40 år sen jag började med modellflyg (då med linflyg).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-10-05 klockan 19:15.

  16. #16
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej!
    Köp något begagnat och färdigbyggt.
    Kanske hittar du något här http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=0

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  17. #17
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Kan iofs förstå hennes reaktion när jag köper "leksaker" när vi är i färd med att bygga ut huset för nästan 1milj ... men men ilskan la sig rätt fort ändå =)

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av immo Visa inlägg
    Kan iofs förstå hennes reaktion när jag köper "leksaker" när vi är i färd med att bygga ut huset för nästan 1milj ... men men ilskan la sig rätt fort ändå =)
    Jag förstår iofs hennes reaktion när du kommer hem med något från Teknikmagasinet!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av immo Visa inlägg
    Kan iofs förstå hennes reaktion när jag köper "leksaker" när vi är i färd med att bygga ut huset för nästan 1milj ... men men ilskan la sig rätt fort ändå =)
    Häng en kamera på "leksaken", flyg runt huset, ta några bilder eller spela in en video, fånga tjejen/frugan på bild och hon blir säkert överlycklig med resultatet när hon ser att "leksaken" funkar.......

  20. #20
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Det är ett alternativ, men ska åka tillbaka med "leksaken" imorn,får se va dom säger

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Häng en kamera på "leksaken", flyg runt huset, ta några bilder eller spela in en video, fånga tjejen/frugan på bild och hon blir säkert överlycklig med resultatet när hon ser att "leksaken" funkar.......

Liknande ämnen

  1. Klä om en modell
    Av haskell i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 07:38
  2. Tips om första modell att bygga?
    Av ramenfeed i forum Allmänt om flyg
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 14:02
  3. Tips på .25 modell
    Av Sigun i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 00:42
  4. 1:1 modell
    Av kalleT i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 20:31
  5. epp-modell!
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 11:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •