Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Graupner JR MX16 35Mhz, vad göra med denna nu i dessa 2,4Ghz tider?

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Graupner JR MX16 35Mhz, vad göra med denna nu i dessa 2,4Ghz tider?

    Köpte denna MX16 för ca 3år sen, 2,4Ghz var på intågande då

    Vad fodras för att bygga om denna till 2,4Ghz, om det nu går
    Byter man någon modul ?
    Är det så stora fördelar så att det lönar sej ?

    Måste ju köpa nya mottagare också ...

    Flyger inga dyra / extrema flygapparater
    och har aldrig haft några störningar på 35Mhz

    Har haft ett RCflyg upphåll på 2år men vill smyga igång igen
    Är inte påläst på 2,4Ghz tekniken




  2. #2
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Du kommer säkert få andra svar men... Jag ser inga som helst fördelar med att byta om jag ser till mig själv iaf.
    Flyger sällan, aldrig på träffar, aldrig inomhus osv. Däremot så har många bytt till 2.4 = mer utrymme för 35, i princip gratis mottagare. Men vill du byta så googla på mx16 + frsky så kan du få upp träffar som http://mickeshobby.blogspot.com/2011...ett-guide.html
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du aldrig haft några störningar på 35MHz så är iden att byta kanske inte rätt för dig.

    Fördelarna med 2,4GHz är
    - Ingen risk att bli nerstörd - i alla fall om man väljer beprövade märken: Futaba, Spektrum DSMX, Multiplex, Hitec, Sanwa. Detta är speciellt viktigt när många flyger, t.ex. inomhus.
    - Det finns pirat som är bra FrSky - se till att mottagarantennerna sitter fast
    - billiga piratmottagare finns - till Futaba, Spektrum system
    - Störningar från tändmodul och eldrift slår inte igenom i matningen av mottagaren, så mottagaren får inte interferens (detta är nog den vanligaste störningen på 35MHz, men på 35MHz upphörde den helt för mig när jag bytte till kvalitetsmottagare (Multiplex).

    Nackdelar med 2,4 GHz är
    - brownout så mottagaren låser sig (tidiga spektrum DSM2 mottagare med version < 1.6)
    - systemet låser sig helt (Tidiga Graupner IFS, XPS version < 3.0)
    - värme slår ut mottagaren (tidiga Futaba 14-kanals)
    - dipolantenn har inte täckning i 100% av globen så man har dålig räckvidd i vissa riktningar av modellen (Graupner IFS, XPS, Assan, Corona)
    - spektrumet blir fullt så att räckvidden försämras (mer än 40 samtidigt påslagna Spektrum DSM2)
    - Jag kan inte glömma dra ut antennen

    Fördel med 35MHz
    - det finns många billiga mottagare att få tag på begagnat. Kolla att den har bra värde på http://webx.dk/rc/RX-measurements/komplet-listen.htm
    N
    ackdel med 35MHz
    Det är väldigt viktigt att placera sakerna i planet helt rätt

    Jag har slutat flyga med 35MHz och har ett antal bra och dåliga mottagare som bara ligger.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  4. #4
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Tack för svar

    Freddan du skrev: Det är väldigt viktigt att placera sakerna i planet helt rätt
    Du menar på El kärror ?

    Har Graupner / Jr nåt eget så jag kan uppdatera till 2,4 ( om jag nu skulle vilja det )

    FrSky vad är det ? ett fabrikat ? länk ?

    Kommer 35Mhz bandet att "tas bort" från RC flyg och användas till annat på sikt ?

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    www.airmedia.se , sök på FrSky!

    Bra pris för fina produkter...
    Retroholic!

  6. #6
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Men fanns det någon modul som passar rakt i min MX16 ???

    Eller är det något "universal" som ska in i sändaren , typ detta:
    http://start.st/airmedia/index.php/2...mottagare.html

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är snarare en
    http://start.st/airmedia/index.php/radio/sandarmoduler/frsky-inbyggnadsmodul-telemetri.html
    o
    m du vill ha telemetri, eller
    http://start.st/airmedia/index.php/radio/sandarmoduler/2-4ghz-v8-8k-inbyggnadsmodul-med-8-kanalsmottagare.html
    o
    m du struntar i telemetri.

    Den sista fungerar kalas, jag har monterat in två, en i Hitec Flash 5X, och en i Turnigy 9X.
    Räckvidd cirka 1,5 km, små lätta och billiga mottagare.

    Den finns också utan garanti från hobbyking och himodel, men bara lite dyrare och mycket längre leveranstid.
    Eftersom jag gillar Ove/Airmedia får du ingen länk.


    Placera grejorna helt rätt betyder
    1) Absolut rak antenn i hela dess längd
    2) Långt avstånd mellan antenn och (bensintändning, servokablar och kolfiber)
    3) Fartreglage långt från mottagare
    4) Järnkärna runt kabeln från fartreglage till mottagare
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-09-30 klockan 19:07.
    fredrik

  8. #8
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Tack för svar Freddan

    Förvånad över låga priser, har allting gått ner i pris sen sist ( typ fem år sen för mej )
    Trodde det skulle ryka lusentappar för att uppgradera till 2,4

    Vad kostar bra 2,4 mottagare till detta då ?
    - kanske behöver en 3-4 st

    Eller fattade jag fel att man kunde köra båda systemen 35 och 2,4 på nåt sätt ?
    Med en vippa för att slå över
    Senast redigerat av Deep Purple den 2011-09-30 klockan 23:16.

  9. #9

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Passar till FrSky modul utan telemetri
    fredrik

  11. #11
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Blev inget ombygge till 2,4Ghz förra vintern ... hoppas på denna vinter 2012-13 :-)

    Tittar jag på http://www.frsky-rc.com/index.asp
    Så kan jag läsa att alla sändar moduler och lösa i V8 serien för inbyggnad UTAN telemetri nu är är utfasade / discontinued

    Dom hänvisar till DHT toggle switch ( vippströmbrytare ) som är en MED telemetri
    Här är den: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_Module.html

    I PDF´en står det så här: 2.1.3Model: DHT Installable in almost any PPM modulation transmitter
    Så då borde den passa

    Om nu denna DHT (toggle switch) sändare har telemetri så undrar jag:
    Går det att koppla in FRsky telemetri displayen till denna DHT toggle switch enhet ?

    Hur annars skulle det kunna bli telemetri ?

    Vad gör man med treläges vippströmbrytaren ?

    Är grön på detta ...

  12. #12

    Standard

    Kika i manualerna på resp. produktsidor på frsky eller sök under downloads. Vippan är för att välja om du vill köra mot V eller D-mottagare; därav utfasningen av V modulen då nya D klarar alla deras egna. Det finns en DHT-U med både modul och sändardel inbyggd, annars behöver du den lösa skärmen som finns.
    Ja, jo, 3e läget för vippan är biosuppgradering - har bara gjort det en gång när de ifjol missat att D-modulerna kunde nollkoda om man gjorde bind 1:a gång mot V-mottagare i stället för D.
    D-mottagarna är de som har telemetri och http://www.frsky-rc.com/Products.asp?BigClassID=24 tillbehör.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Varför krångla till det? Eftersom du har en Graupner-sändare skulle jag föreslå att du köper en ombyggnadssats till HOTT som är Graupners 2.4 GHz-system.

    Inbyggnadsmodulen heter M-G1 och passar direkt in i din sändare, och det tyckstill och med ingå en ny frontpanel till sändaren. Modulen går att köpa från många olika ställen, men jag har den sensaste tiden valt att köpa mina HOTT-grejor från Hobbyborgen. Det känns tryggt att ta saker via en svensk handlare, speciellt om man behöver hjälp med något.

    En lämplig mottagare är t.ex. Graupner GR-16

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	81jhiFYTIvL._AA1500_.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	34863
    Senast redigerat av Michael den 2012-12-09 klockan 09:59.

  14. #14
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Kika i manualerna på resp. produktsidor på frsky eller sök under downloads. Vippan är för att välja om du vill köra mot V eller D-mottagare; därav utfasningen av V modulen då nya D klarar alla deras egna. Det finns en DHT-U med både modul och sändardel inbyggd, annars behöver du den lösa skärmen som finns.
    Ja, jo, 3e läget för vippan är biosuppgradering - har bara gjort det en gång när de ifjol missat att D-modulerna kunde nollkoda om man gjorde bind 1:a gång mot V-mottagare i stället för D.
    D-mottagarna är de som har telemetri och http://www.frsky-rc.com/Products.asp?BigClassID=24 tillbehör.
    Tack, jo då var det som jag trodde

    Kunde dock inte läsa någonstans att man kunde koppla till displayen till denna 2,4ghz "universal" sändare och få telemetri
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_Module.html

    Denna ovan är den enda jag kan använda till min MX16, den har ju ingen "löstagbar" modul på baksidan

  15. #15
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Varför krångla till det? Eftersom du har en Graupner-sändare skulle jag föreslå att du köper en ombyggnadssats till HOTT som är Graupners 2.4 GHz-system.

    Inbyggnadsmodulen heter M-G1 och passar direkt in i din sändare, och det tyckstill och med ingå en ny frontpanel till sändaren. Modulen går att köpa från många olika ställen, men jag har den sensaste tiden valt att köpa mina HOTT-grejor från Hobbyborgen. Det känns tryggt att ta saker via en svensk handlare, speciellt om man behöver hjälp med något.

    En lämplig mottagare är t.ex. Graupner GR-16

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	81jhiFYTIvL._AA1500_.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	34863
    Ja det är ju ett alternativ, dock i ett helt annat prisläge
    Men kanske rejälare på original vis när man bara byter ut kretskortet inuti ?
    Samt byter till korta 2,4 antennen om jag fattat det hela rätt

    Men jag tror jag är låst till Graupners egna HoTT mottagare ?
    ( dessa kostar 32-158 € / Euro )

    Om jag uppgraderar min MX16 till HoTT, vad får jag mera än bara 2,4Ghz ?
    Kommer det något mera än bara HoTT loggan nere i displayen ?

    Ska man sen köra telemetri så behövs det en dispay för 47 €
    Samt diverse givare att montera i kärran ?

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Det blir, som du märker, lite dyrare att uppgradera din radio med Graupner original HOTT 2.4 GHz modul osv.
    Men det är förhoppningsvis bra och utprovade grejer som borde fungera utan minsta problem med din radio.
    Det är nästan alltid så att "märkes" mottagare är dyrare än 3:e parts mottagare t ex såna som HobbyKing säljer.

    För att få telemetri på din Graupner MX-16 radio om du skall använda HOTT så måste du skaffa den externa displayen, Smart-Box, eftersom din radio inte kan visa/ljuda (signaler typ pip och rötstmeddelanden) telemetridata direkt i den egna displayen/högtalaren. Men med den extrena telemetriboxen får du allt detta. Det är samma visa med t ex Futaba om man skall utrusta en FASST Futaba radio med telemetri - en extern telemetribox som kan visa/ljuda teletridata och en ny mottagare som är FASSTest (som Futabas telemtri system kallas) kompatibel måste införskaffas som finns att köpa (Robbe har i sitt sortiment).
    PDF manual finns att läsa på engelska till Smart-Box här:
    http://www.graupner.de/en/products/a...?tab=downloads

    Den har ju den fördelen att den sitter högre upp på sändaren så det är enklare att snabbt snegla ner på displayen vid behov än om telemetridata skulle varit i displayen.
    Dessutom är den en programmeringsenhet för HOTT, och Smart-Box:en går att uppdatera med ny mjukvara när sån kommer.

    Har du råd så kanske bästa alternativet är att hålla sig till Graupner uppgraderingen. Lär nog bli enklaste vägen skulle jag tro. Graupner har också väldigt många sensorer till sitt HOTT system.
    Dock, totala kostnaden för HOTT sändarmodulen, Smart-Box och ny HOTT mottagare börjar närma sig gränsen för en ny 2.4 GHz radio.

    Bild på hur en MX-16 med HOTT och Smart-Box ser ut nedan.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Graupner_MX-16_och_Smart-Box.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	51,2 KB 
Id:	34864  
    Senast redigerat av bem den 2012-12-09 klockan 16:57.

  17. #17
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Graupner original prylar är säkert av bra och hög kvalitet med bra passform
    MEN ...
    FrSky är ju mkt billiga prylar som har bra kvalitet och funktionalitet om jag fattet det hela rätt

    Hmm får fundera :-)

  18. #18
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Telemetri givare mm som man har i ett flygplan väger en del ?

    Ungefär vid vilken vikt på flyplan börjar ni använda telemetri ?
    ( Jag menar då den extra vikten inte spelar så stor roll )

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Tack, jo då var det som jag trodde

    Kunde dock inte läsa någonstans att man kunde koppla till displayen till denna 2,4ghz "universal" sändare och få telemetri
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_Module.html

    Denna ovan är den enda jag kan använda till min MX16, den har ju ingen "löstagbar" modul på baksidan
    Skärmen har du på http://www.frsky-rc.com/ShowProducts.asp?id=104 och ska kopplas till modulens dataport (har som sagt bara använt porten till att flasha modul). Porten syns nog bättre på JRmodulen, http://www.frsky-rc.com/ShowProducts.asp?id=35 men finns på inbyggnadsditon (fyra stift som sticker ut på sidan av den http://www.frsky-rc.com/ShowProducts.asp?id=85 )
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Telemetri givare mm som man har i ett flygplan väger en del ?

    Ungefär vid vilken vikt på flyplan börjar ni använda telemetri ?
    ( Jag menar då den extra vikten inte spelar så stor roll )
    Flyger du elflyg har du säkert använding för denna geniala lilla manick:

    UniSens-E

    som väger 10-14 g beroende på vilket kontaktsystem du använder och som mäter spänning (V), ström (A), effekt (W), förbrukad kapacitet (mAh), använd energi (Wh), varvtal för brushless-motorer (rpm), höjd (m) och dessutom har variometerfunktion (m/s). Denna givare finns för Graupner HOTT, Multiplex M-Link och Jeti Duplex. Bara detta är för mig ett tillräckligt skäl att välja något av dessa system.

    Jag kan tänka mig att sensorutvecklarna hos Futaba, JR, Graupner, Multiplex, Jeti med flera bannar sig själva för att de inte var först med denna pryl.

    Ett komplett Graupner HOTT-set med ombyggnadsmodull + smartbox + 8-kanalsmottagare kostar 180 Eur. Frågan om det är värt priset kan endast du besvara eftersom det beror på dina behov av funktionalitet och hur stor investering du vill göra. Min erfarenhet är att det i det långa loppet alltid lönat sig att satsa på kvalitetsprylar där man kan räkna med att det finns support även på lite sikt.

    Vill du komma riktigt billigt undan och inte behöver telemetri så kan Corona vara ett alternativ. En inbyggnadsmodul CT8Z och en 8-kanals mottagare kan du köpa för ca. 300 kr. Billigare blir det knappast. Jag använder ett sådant system för mina elflygplan av mindre storlek (Fun Cub och liknande) och det fungerar klockrent.
    Senast redigerat av Michael den 2012-12-09 klockan 15:55.

Liknande ämnen

  1. Hur långt bort flyger man med 2,4GHz vs. 35MHz?
    Av Videoten i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 01:25
  2. 35mhz vs 2.4ghz seminarium
    Av DrHanke i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 22:09
  3. 35MHZ vs 2,4GHz föreläsning/seminarium
    Av Gyld i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 07:46
  4. 35MHZ vs 2,4GHz föreläsning?
    Av Gyld i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 21:28
  5. Tips på Mottagare till en Graupner / JR MX16 önskas
    Av Deep Purple i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •