Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Krånglande sändare, mottagare eller annan elektronik!

  1. #1

    Standard Krånglande sändare, mottagare eller annan elektronik!

    Tjenare!
    Mitt rc plan har strulat en del på sistone. Motorn accelererar inte alls mjukt, utan ryckigt. Den kan också ändra motorvarvet utan att jag rör trottelspaken. Detta är mycket störande.

    Vad kan vara fel?

    Mvh Gustav

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Elektroniken eller batteriet?
    Du måste berätta vad du har för utrustning för att man ska kunna ge ett bättre svar.
    Det kan vara AA-batterihållare med glapp, 35MHz utrustning som inte tål spänningsvariationerna från fartreglaget, fel antenndragning, fel på sändaren, fel på mottagaren, fel på fartreglaget, fel på motorn eller till och med fel på ett servo.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Jag använder 2.4 Ghz systemet. Borstlös motor (Kv1250), 11.1 v lipo Ack, 18A ESC. 4 kanaler.

    Jag har 2 st ackar vilka krånglar lika mycket, så dem går det nog att utesluta.

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    En gång till, om du specificerar vad du har så kommer det garanterat fler svar.
    Skriv vad det är för fabrikat på radio,elsetup (märke) så underlättar det mycket eller om det är en RTF kärra med medskickad radio,modell,tillverkare?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Standard

    Det är ett RTF paket.
    TW Cessna 747- bl
    Sändaren och mottagaren är av märket LANYU, 6 kanaler (både sändare o mottageare).
    Märket på servo o fartreglage har jag ingen aning om. Det enda som står på servona är 9 g. PÅ fartreglaget står det endast
    18 A. Dock antar jag att det är tw, liksom planet.

    Mycket tacksam för svar
    Hlsn Gustav

    ps. Länk till rtf - paketet till den intresserade.
    http://radiostyrda-modeller.se/defau...product_id=624

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ta ett snack med din leverantör först - han kanske känner till problemet.
    Det finns så många enkla RTF-paket numera så några specifika tips för just din modell är svåra att ge.
    De enda råd du kan få är nog mera generella.
    Normalt brukar man byta komponent för komponent och se vad som händer. Har man flera kärror som man flyger på samma sändare (det normala) så ser man ju rätt snart om det är på sändarsiden felet ligger eller i flygmaskinen - vilket är det vanligaste.
    Som du redan såg på Freddans svar så kan det vara nästan vad som helst så att använda uteslutningsmetoden genom att byta komponenter kan ibland vara enda möjligheten.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Tack Roger för ett bra svar!
    Jag antar att du har helt rätt. Har du något tips på vad man bör börja med att byta? Någon stans måste jag ändå börja. Höjd, sid o skev roder fungerar som sagt riktigt bra.

    Men utav Sändare, mottagare, fartreglage o motor (något jag missat som kan störa motorns varvtal?) undrar jag vad jag bör chansa på att börja med att byta ut först och hoppas på det bästa

    Ang. leverantören så har garantin gått ut. Något tips hade de inte heller. Det enda han rekommenderade var att jag skulle skicka in elektroniken till dem för felsökning, vilket dock skulle kosta en hel del ...

    Mvh Guttav

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag föreslår att du
    0) skriver upp var varje servokontakt ska sitta
    1) drar ut alla servokontakter ur mottagaren och ser om störningen är kvar. I så fall kan du i alla fall utesluta servon.
    2) Förankra planet med snöre eller ta bort propellern och provar att byta kontakt i mottagaren för motorn till något servos plats. Obs varva inte full gas, då kan du förstöra motorn (utan propeller). Håll inne spaken och rör den försiktigt från avstängd och uppåt. Om den går jämt så är det sändaren (spaken för gas har glapp), om det fortfarande beter sig konstigt så är det någon av motor/fartreglage/mottagare.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  9. #9

    Standard

    Tack!
    Ska testa det imorgon, så hör jag av mig hur det gick
    Om det nu skulle vara ett servo som stör, går det i så fall att mäta vilket som är dåligt med något instrument eller är det "köpa nytt och byta tills med de servona som sitter i planet, tills felet upphör" som gäller?

    Hlsn. Gustav

  10. #10

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Det bästa man kan göra tror jag om man ska fortsätta med hobbyn är att köpa en av de vanliga märken som finns på marknaden :Futaba,spektrum,hitec,multiplex med flera kända märken .Det ger trygghet både som köp och tillförlitlighet.Kanske inte hjälper i detta fall men i framtiden som RC pilot
    Tobbe

  12. #12

    Standard

    Hej på er!
    Problemet med det oproportionellt ökande motorvarvet på min cessna 747 bl är nu löst. Det var varken servon som störde eller ett trasigt fartreglage.
    Problemes satt i sändare. Gas-potentiometern var inkorrekt och glappade. Jag kunde köpa delen billigt hos leverantören och byta ut den.

    Vilken skillnad det var att flyga!

    Tack för alla tips och råd! De fick mig att komma igång med tänkandet ang. felsökning i elektroniken.

    Med vänliga hälsningar Gustav

Liknande ämnen

  1. sändare och mottagare???
    Av lagavulin i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 08:09
  2. Sändare och mottagare för video?
    Av Ålänning i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 07:40
  3. Extern mikrofon till GoPro eller annan ljudinspelning?
    Av Ålänning i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-27, 09:43
  4. RC-Sändare och mottagare
    Av roggie_49 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •