Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Hk kontroll kort

  1. #1

    Standard Hk kontroll kort

    fick just mitt hk kort till min quad
    är inte så duktig på att bygga själv nybörjare
    Är det någon som vet vad för kablar jag behöver mellan kontroll kortet och receivern
    finns det att köpa färdig eller måste man göra dem själv?

    Danne

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HK quadcopter control board v2.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	65,7 KB 
Id:	23377

  2. #2
    pers avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    163
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    gran
    Klubb
    flyger här och där..

    Standard

    vanliga servokablar sen står det vart du ska sätta dom på kortet och receivern.mvh per

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    tillägg... jag har ett likadant kort fast från dyi.nu och svarta kablarna dvs jorden skall vara utåt då du monterar kontakterna.
    och som per säger.. vanliga servokablar
    Man lär sig nått varje krash...

  4. #4

    Standard

    Tackar för svaren
    någon bra butik att rekommendera?

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    HK har stort sortiment av servokablar i varierande längder

  6. #6

    Standard

    Tänk på att det ska vara honor i båda ändarna så det är inte vanlga förlängningskablar som HK har. Det ända stället jag hittat, via tips här, är detta: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1728

    Rekomenderar dom hel tklart, snabb leverans och super trevlig support!

  7. #7

    Standard

    tack förall hjälp
    beställt lite kabel och kontakter så skall göra ett par såna kablar

  8. #8

    Cool VIKTIGT LÖDFEL på dessa Kort!!

    Halloj.
    Har fått ett par av dessa och upptäckt att de missat samma lödningar på flera kort!!??
    Kolla era stående gyron till YAW.där de missat o löda ena sidan på inkommande från fästbyglarna ner till kortet.

    denna sida de fyra punkterna från huvudkortet upp till gyrokortet...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03507.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	29,6 KB 
Id:	23519


    //Patrik.

  9. #9

    Standard

    nu funkar allt
    men skall börja på nått nytt
    behöver lite hjälp med motorer till qaud, skall bygga om min 500x så den får armar på ca 50cm
    tanken är att den skall vara så pass stark för att kunna lyfta en slr kamera
    något förslag vilka motorer och Esc man bör använda till detta?

  10. #10
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Tänk på att det inte bara är en SLR utan också vikt relaterad till kameraupphänging, skydd för kameran om quadden skulle krascha m.m. Du hamnar nog lätt på 2 1/2 kg om inte mer. Således behöver du motorer som iaf har minst 1200-1500 grams thrust stycket. Är osäker på watt eftersom jag går på thrust istället. Sedan beror det på vilken propp du använder och motor. Kanske en hexa vore bättre?

    EDit: De motorer jag använder till min quadd (och kommande hexa) är 750kv med en lyftkraft på 900 gram vid 3S 13A/145W. Jag funderar på 12-tums propp som ger mer thrust eftersom motorerna klara 180W. Med 4 motorer så ligger jag på 3.5 kg lyftkraft och knappt 2 kg vid halv gas (och 5A). En motsvarande hexa ligger ju då på 5.5 kg resp. drygt 2.5 kg vid halv gas. Alltså inom ramen för din vikt. MIna 750kv är RC Timer o kostar 80:- st. Du klarar dig frmodligen då med turnigy plush 18A ESC. Behöver alltså inte kosta mer än så....

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-10-12 klockan 15:00.

  11. #11

    Standard

    kan ju hitta på bli en hexa också får se hur allt går
    vilken beteckning har dessa rctimer motorer och bästa stället att beställa dem?

    Danne
    Senast redigerat av Danne76 den 2011-10-12 klockan 13:27.

  12. #12
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Motorn heter 2830-14 och den köper du enklast och billigast hos RC Timer direkt. Fraktfritt.

    http://www.rctimer.com/index.php?gOo...3&productname=

    Lasse

  13. #13

    Standard

    Tänk lite på dina LIPO också...

    Om vi utgår från Radioactives 18A ESC's och du kör octo dvs 8 motorer så förbrukar du 8*18A =144A konstant ur din LIPO

    hur beräknar man det?

    Ett LIPO har constant och burst märkt - mina 2200mah har 20C-35C

    2200*20C = 44000mah (44Ampere)
    2200*35C = 77000mah (77Ampere)

    Kom då ihåg att 18A på ESC är konstant - de kan gå högre i burst och klarar dina LIPO inte av det lär de gå sönder direkt

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14

    Standard

    oj nu blir det mycket att tänka på, de lipo jag har nu 2200mah har 20C-35C men vill givetvis har större lipo
    bör man då köra på större ESC , är som sagt nybörjare på allt detta

  15. #15

    Standard

    För att förtydliga lite - det är inte säkert att du förbrukar 8*18A - men sakerna är gjorda för att kunna det...motorerna kanske bara drar max 15A (8*15=120A)
    lägg där till lite Burst...

    Mina 2200mah 3S 20-35C börjar alla bli lite sega...kommer köpa kraftigare C nästa gång...(nanotech)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    T
    EDit: De motorer jag använder till min quadd (och kommande hexa) är 750kv med en lyftkraft på 900 gram vid 3S 13A/145W. Jag funderar på 12-tums propp som ger mer thrust eftersom motorerna klara 180W. Med 4 motorer så ligger jag på 3.5 kg lyftkraft och knappt 2 kg vid halv gas (och 5A). En motsvarande hexa ligger ju då på 5.5 kg resp. drygt 2.5 kg vid halv gas. Alltså inom ramen för din vikt.
    Lasse
    Har du tagit fram dessa siffror själv eller hittat någon annanstans? Finns det en full graf på det? Är lite intresserad eftersom jag rekommenderat dessa motorer till flera som funderat på multikoptrar men igentligen bara gått på magkänsla...
    Har du haft några problem med lagren på dem? (Det som brukar vara RCTimers akilleshäl men det går ju alltid uppgradera dessa)

  17. #17

    Standard

    tack för alla svar, grymt bra forum
    Har nu beställt ett gäng motorer skall nu fixa ett control kort and en bra frame till allt blir en hexa

  18. #18
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Vi pratade väl om hexa? dvs 6 motorer. Jag är osäker om HK-kortet klarar 8 st. I mitt fall så kör jag min quad på mellan 3-5A per esc. Det går knappast att köra fullt, dvs 13A mer än 1-2 sek sedan är quadden högt uppe i det blå, iaf min är det Jag tror nästan aldrig att jag maxat den. Men iaf 5A*4 =20A och mina lipo ligger på 45A, så är är ganska gott om utrymme kvar. Jag har faktiskt 10A ESC till den och de blir aldrig varma. Men då kör jag ingen 3D akrobatik med min quadd.

    Så 6 st motorer *5A =30A. Max 13A * 6 = 78A. ett 2200mAh lipo på 35C borde räcka eftersom du sannolikt knappt kör mer än 50-60% gas, kanske lite burst på 75% men det är inom ramen.

    Uppgifterna på ampen/watten har jag mätt på mina motorer. Har tyvärr ingen graf.

    Nej RC Timers motorer har fungerat bra. De har varit med om ganska hårdhänt hantering, dels på flygplan och dels på quadd. Vi har fått rensat dom på jord men de fungerar perfekt fortfarande. Det finns bå+de lager och axlar att köpa till dom som kostar nästan ingenting, så på det hela taget så är jag mer än nöjd.


    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-10-12 klockan 22:55.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Uppgifterna på ampen/watten har jag mätt på mina motorer. Har tyvärr ingen graf.
    Vilka propellrar hade du vid mätningen? RCTimers "egna" 10"x4.5"? De funkar ju hyfsat så länge man balanserar ordentligt och inte belastar dem för hårt.

    Jag skulle dock avråda från att gå över 145 Watt. Jag tycker 180 Watt låter väldigt mycket för ett par motorer på drygt 50 gram...(Mina som medföljde XAircraft är i identisk vikt, men kring 900-1000kv och max 120 Watt)

  20. #20
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Generellt har jag använt 8x4.7, 9x4.7, 10x4.7 i mina tester. Jag har använt även andra proppar. Men just de mätningarna är det 10x4.7.

    När vi pratar om maxuttag på en motor så får inte glömma att det beror helt på vad motorn används till. Är det en 3D-kärra, så maxar man ofta, men är det en multirotor-kärra, så maxar man i stort sett aldrig, iaf inte om man kör lught typ FPV. Jag hara inga problem att ta ut 180W på denna motorn eftrersom den kommer förmodligen aldrig upp i max och om den gör det vid ett enstaka tillfälle så är det en halv sekund kanske. Däremot kan jag få en liten ökning av dragkraften runt 50-60% gaspådrag vilket kan vara bra.

    Än så länge har jag inte mätt min 750-motor med en 12-tums propp och inte heller med 4S, men n u har jag fått ett batteri att testa motorn fullt ut även med 4S.

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-10-13 klockan 01:48.

Liknande ämnen

  1. Tappad kontroll över funjet
    Av the_storm i forum Elektronik
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 14:09
  2. Bygga headtracker med arduion och Wii-kontroll
    Av staffan_w i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 10:08
  3. Gimbal kontroll på Naza?
    Av pernstig i forum FPV Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 19:44
  4. Full Kontroll på Facebook!
    Av Full Kontroll i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 16:07
  5. Full Kontroll söker personal!
    Av Kulailuften i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •