Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bygga eget flyg

  1. #1

    Standard Bygga eget flyg

    Tjenare jag vill bygga ett flygplan och skulle vilja ha tips på någon bra modell att bygga efter och vad man ska ha för delar och sånt. Är helt ny inom detta har bara flygit några dagar i flygsimulator. Så behöver all hjälp jag kna få

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Det vore kanske bra att veta lite vad du tänkt dig för budget och om det ska kunna flygas inomhus under den stundande inomhussäsongen eller om den ska flygas ute under hösten/vintern. Ska det vara ARF eller tänker du dig ett byggprojekt som luftas till våren?

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ett annat råd är att börja med att söka (och läsa) alla nybörjartrådar som redan finns. Jag är helt övertygad om att du kommer att få svar på många av dina frågor bara genom detta.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    jo hade tänkt mig ungefär 1000kr. jag kommer flyga utomhus för har inte tillgång till någon inomhus hall. tänkte nog flyga lite på vintern om det går kan inte elektroniken bli seg då? ARF vet jag inte vad det är.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Den här killen är i samma startläge som du - kolla in vad som händer i den tråden också.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ips-på-modell

    Den modellen han funderar på där passar nog dig också som förstamodell om du är flygsugen på stubinen. Sen kan du ha parallellt ett bygge av ett lite finare plan i vinter som du kan ge luftdop till våren/sommaren. Finns många fina byggsatser att bygga som kan passa både tunna och tjockare plånböcker, förbränningsmotor- som eldrivna.

    Det brukar vara kölden och blåsten som håller flygarne inomhus på vintern men jag flyger ibland på vintern om det är vindstilla i ner till 20 minusgrader (med den radio jag har, en Futaba). En billig "kinaradio" kan ev få lite problem om du ger dig ut i alltför kallt och eller fuktigt väder, men då brukar man inte trivas så bra att flyga så det går nog på ett ut.

    /Bo

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Är din totala budget 1000 kr eller är det budgeten för bara själva flygplanet ?
    Du kan nog inte genomföra ett "byggprojekt" inkl alla tillbehör och inte minst radio för 1000 kr.
    Du kan möjligen få tag i ett väldigt enkelt RTF-paket med en "Kina-radio" för den summan.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    jo jag hade tänk att allt skulle kosta kring 1000 kr. Sen har jag inga grejer men finns det någon bra färdig sats som är lite roligare att flyga med typ någon trix plan eller nå.Sen vet jag inte om jag skaha 3 eller 4 kanals. Jag tänkte bara bygga ett plan för jag gillar och pyssla och så jag har ingen aning om vad man ska ha och sånt.

  8. #8

    Standard

    Har du funderat på Bixler ? http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=16542

    RTF för ca 105 US$ plus frakt....finns andra liknande alternativ ju....

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Om du köper en billig kinaradio för ett par hundralappar och likaså en billig kinamotor och ett par ackar, billigaste laddaren och sedan åker till lokala kakelfirman och köper depron, så kan du nog få ihop ett "trixplan" för runt 1000-lappen kanske. Annars blir det nog svårt att komma ner i såna summor om det även ska inkludera radio osv. MEn då får du ett flygplan som är ganska känsligt för vind och bara går att flyga på mer eller mindre vindstilla dagar.
    Kan du tänka dig att sträcka dig till runt 1500kr så kan du få en easystarkopia med radio en acke. Den är kanske inte så "trixig", men man kan loopa och rolla (de flesta har iaf skevroder).
    http://www.eliasmodellflyg.se/el-fly...myfly-rtf.html

    Annars är du nog hänvisad till enklare ARF:er som man fortare tröttnar på.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    När du är nybörjare så brukar alla flygplan göra "trix" alldeles av sig själv...
    Skämt åsido - ett plan för "trix" är sällan nån bra nybörjarkärra för det tar sin tid att nå den nivån i sin flygning.
    Skall du verkligen ha allt för 1000 kr så får det nog svårt, tyvärr.
    Visst kan man hitta enkla nybörjar-RTF-kärror för strax över 1000-lappen men ofta behöver du nån ack ytterligare, reservproppar och troligen också en hyfsad laddare så 1000 kr försvinner väldigt snabbt när man börjar från noll....
    En nybörjarbudget på ca: 2000 kr är betydliget mera realistisk men inte heller då får du nån radio-utrustning och annat som är användbar om du sen blir biten av hobbyn - vilket är väldigt lätt att bli om man börjar på "rätt" sätt och kanske också har lite flyt.
    Bästa rådet är nog återigen att besöka en lokal RC Flygklubb - om du har nån i närheten vill säga. Där brukar man kunna ta några provlektioner så att man får känna på hur det går till utan risk att kvadda kärran.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    okej så plan som är typ``2d´´ är känsliga för vind? För där jag kommer flyga är vid kusten så det är inte så ofta det är helt vindstilla så planet kan ju inte vara allt för känsligt mot vind.
    Jag kan ju försöka kontakta flygklubben som finns i luleå tror den heter mfk jupiter.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bor du i Luleå så skall du absolut kontakta Mfk Jupiter - dom har en fin anläggning och många medlemmar så där får du säkert all hjälp du behöver.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kasper Thurfjell Visa inlägg
    Jag kan ju försöka kontakta flygklubben som finns i luleå tror den heter mfk jupiter.
    Jepp: http://mfkjupiter.se/nyborjare.htm
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14

    Standard

    tack för all hjälp var precis där och det verkar najs. Där kommer jag ju få hjälp så om det går så kan någon låsa tråden

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 01:22
  2. Det här med att bygga flyg..
    Av peter_e i forum Allmänt om flyg
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 06:20
  3. Bygga skalalik mindre kopia av fullsize flyg?
    Av Ålänning i forum Allmänt om flyg
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 21:51
  4. Bygga eget flyg?!
    Av Dawson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 21:52
  5. jag vill bygga ett eget flygplan
    Av alex.e i forum Elmodeller
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •