Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: HK EPP-FPV eller Skywalker - vilken ska jag välja?

  1. #1

    Standard HK EPP-FPV eller Skywalker - vilken ska jag välja?

    Hej
    Jag har sedan länge flygit rc-flyg och på sista tiden även lite FPV. Jag har en EZ* med diverse mods som EZG-vingar, klaffar, rodermod etc. Av någon orsak köper jag varje EagleTree-pryl de släpper vilket gör att det är fullt i min EZ*.

    Av den orsaken känner jag att jag vill köpa en ny FPV-plattform, men är osäker på vilken. Jag vill välja mellan HKs FPP-FPV och Skywalker.

    Jag vet att det finns mängder av duktiga flygare här med erfarenhet från det ena eller båda och jag skulle vilja ha lite input.

    //Lenny

  2. #2

    Standard

    Jag är partisk Skywalker FTW!

    FPP kanske är mer färdig "out of the box" - men med ett par modifikationer blir Skywalkern riktigt bra.
    Jag har flaps på min Skywalker och det gör mycket för flygningen.


    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Jag kommer bygga en twin star efter min easy star. Den har bra med plats och mycket stora vingar som ger låg vinglast.
    Dessutom kan man dela vingarna vid transport. Den var bäst i mitt test där även skywalker ingick.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ja jag röstar då naturligtvis på EPP-FPV eftersom det är min enda erfarenhet. Den funkar bra, flyger stadigt och lyfter mycket skrot har inte lyckats få sönder den än och den rymmer alla mina prylar. Men av det jag ser på olika filmer så verkar EPP-FPV gå stadigare än de mindre planen vilket leder till stadigare film.. dock flyger den ju som ett godståg och är väl inget man vill göra nå akrobatiska manövrar med. Sen är den ganska tung att få upp på höjden. Så det är helt klart en smaksak. Tycker du ska känna själv Lenny vad just DU vill få ut av din kärra och välja därefter EPP'n är ju dock nått av de fulaste jag skådat men den levererar vad den lovar
    Man lär sig nått varje krash...

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Är vare sig FPV:are eller har erfarenhet av någon av nämnda kärror.
    Hittade dock en annons i näst senaste numret av Model Airplane News
    för denna kärra, som de kallar FPV-kapabel i annonsen iaf...
    http://www.thewingsmaker.com/airplan...20Ogar%20(Kit)
    http://www.thewingsmaker.com/airplan...led%20Combo%29
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jag är väldigt nöjd med min EasyGlider.

    Lite bökigare är det att få in alla grejorna i den, men det betyder inte att det är svårt. Jag har allt internt utom kamerapoden som sitter ovanpå ryggen. Flyger väldigt bra gör den på bästa segelflygmanér. Antagligen egentligen bättre än både EPP-FPV och Skywalker, men då får man stå ut med motorn i nosen eller modda hårdare för att få till en motorgondol över vingen eller så. Själv flyger jag med motorn i nosen och störs inte mycket av det. Bra flygtider har jag också. Jag håller mig oftast uppe över en timme med en 3S2200 och då har jag dessutom näst intill vertikalprestanda för ordentliga segelflygsstigningar upp till termikblåsorna.

    Jag skulle nog kunna tro att antingen en Phoenix 2000 eller en EasyFly Glider EPO skulle utgöra utmärkta alternativ i samma typ av plan. Fast Multiplex är alltid Multiplex... Utmärkta byggsatser och utmärkta byggbeskrivningar och så vidare. Tyskt så det förslår!

    TwinStar flög jag med kamera och videolänk för sisådär 5-6 år sedan. Vi lyckades aldrig få till videoglasögon som dög för FPV, så det blev bara LOS-flyg med videoinspelning och "passagerare" som tittade på videobandspelarens monitor på den tiden. Vi hade monterat Panoreringsservo till kameran kopplat till en trelägesspak på sändaren. Den är väldigt robust och välflygande. Man kan nog kalla den för en klassiker i sammanhanget, men flyger också mer som ett lokomotiv jämfört med en EasyGlider. Dessa har jag väldigt goda erfarenheter av båda två som sagt. Jag tor faktiskt att vi monterade videopodden på en 60"-hangpylonseglare också och körde hangflyg med videolänk nere på Hammars Backar eller om det var Ravlunda. Video finns inspelat från tillfället om jag bara hittar rätt CD-rom. Den skulle jag ju kunna slänga upp på Dutuben om jag hittar den. Jag tror det var omkring 2005 eller så.

    En outsider som jag tror man skulle kunna göra massor av roliga FPV-övningar med är också Multiplex FunCub. Den är vansinnigt rymlig i kroppen och besitter en extrem busfaktor. Snudd på manövrerbar som en Multikopter. Ut med 80 grader klaffställ och gasa lite till bara. Själv kör jag min med gyro på skevrodret och den är fantastiskt snäll samtidigt som den är riktigt rolig att busa runt med på en meters höjd och skrapa vingspetsarna i gräset med. En FPV-pod på den skulle definitivt kunna producera rolig FPV. Inverterad flygning på två till tre meters höjd har jag börjat roa mig med. Det skulle kunna se bra ut på bild med glasögonen på näsan.

    Även jag talar ju utifrån de plan jag har erfarenhet av och som jag vet (eller i fallet FunCub, tror) kan producera en bra FPV-upplevelse.


    Oj... Det blev mycket blaj av det där också. Nog dags att gå och sussa! Hörs och störs!


    Edit:
    Ja just det... Av det jag sett av Skywalker och EPP-FPV så skulle jag välja Skywalker eftersom den har aningen bättre balans mellan stjärtparti och framkropp och därför flyger lite renare än vad EPP-FPVn gör. Den sistnämnda är aerodynamiskt "framtung" i sidoarean vilket leder till släpande svängar med stort behov av kraftigt sidroderstöd för att göra bra och rena svängar. Skywalkern är också lite drabbad av det men inte lika mycket. Å andra sidan har ju EPP-FPVn större vingyta och är relativt lätt att modifiera för att råda bot på problemet med sidoarean.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-10-07 klockan 00:21.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #7

    Standard

    Grymt tack för alla svar. Det är kul att se att alla är engagerade och trevliga här, till skillnad från många på RCG.

    Det blev en Skywalker från Lowpricerc. Byggtråd kommer.

    // Lenny

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lenny Visa inlägg
    Det blev en Skywalker från Lowpricerc. Byggtråd kommer.

    // Lenny
    Har du fått hem den nu ?

    Berätta gärna om dina erfarenheter att handla från Lowpricerc.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jag har handlat från dem flera gånger och det har gått bra alla utom en gång. Den gången blev det lite strul med frakten då mitt paket kom till mitt postombud men inte längre och sedan vände det och åkte tillbaka till HongKong. Väl tillbaka i HongKong kunde jag påpeka att mitt paket legat hos mitt postombud alldeles för kort tid. Jag kunde peka på fraktloggen och bekräfta mitt påstående om att det inte var jag som inte hämtat ut paketet i tid och då skickade de tillbaka det, men tyvärr fick jag betala en del frakt igen. Inte hela frakten igen dock.

    Det gav lite minuspoäng för klantigt genomförd frakt, men det kan också vara fraktpersonalen som klantat sig. Å andra sidan har det funkat klockrent de andra gångerna. På plussidan ska nämnas att de varit väldigt trevliga och svarat fort när jag väl mailat för att gnälla. Plus för service alltså.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  10. #10

    Standard Skywalker v5

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Har du fått hem den nu ?

    Berätta gärna om dina erfarenheter att handla från Lowpricerc.
    Japp, nu är den hemma. Det blev 336 kr i tillägg hos tullen. Jag har inget att invända mot Lowprice. De skickade snabbt och allt var snyggt packat, inget trasigt.

    Däremot har jag lite frågor gällande Skywalker v5. Jag skrev ett inlägg på RCG i SW-tråden, men som vanligt blev det inte mycket svar...

    Det kanske är någon här som har bra input till mig?
    - I vingen är bara 1 rör (metall tror jag) monterat, inte 2 som det är på andra versioner. Är detta något som bör förstärkas?
    - Klaffarna. Jag trodde de skulle vara färdigskurna, men det är bara några små försänkningar i vingen. Hur är bästa sätt att skära ut den. Vinkel eller rakt av?
    - Stjärten. Ska jag förstärka med en cf tube från den som går genom hela planet. Jag har sett att andra har en tube som går upp mot stabben.
    - Vingen. Yttersta delen som är böjd lite uppåt och har ingen förstärkning av cf/metall. Är det något som behöver göras?
    - VTx placering. Är det bättre att montera på vingspets eller stabbe?
    - Vilken annan viktig mod bör göras som jag missat?

    /Lenny

  11. #11

    Standard

    kolla mina klaffar

    http://www.undcon.com/2011/09/26/sky...-and-pictures/

    funkar mycket bra...

    Jag har en tidigare modell och har inte förstärkt vingen med mer kolfiber - bara förstärkt packtejp

    Videosändaren har jag på hyllan och antennen på stabben

    Min vinge är inte delbar heller - och jag fäster den med 2 skruvar

    (allt finns på min sida)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12

    Standard

    Tack UndCon! Jag har ju sett det på din sida, men hade visst glömt. På din vinge, hur långt ut går kolfiberförstärkningarna?

  13. #13

    Standard

    Jag kan mäta men de är v2 och det finns bilder på RC G någonstans i tråden
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14

    Standard

    Otroligt snygg flaps-konstruktion! Blir som "på riktigt" med de gångjärnen
    Får nöja mig med flaperons på min EPP då ailerons är hela vingens längd.
    Eller kanske köpa en Skywalker också...

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Dela på skeven utanför mitten. Karva ner ett par servon till på passande ställe och koppla till de nya skevrodren eller klaffarna beroende på var de befintliga servona redan sitter.

    Hå och sej med farbror Frej, så har vi gjort oss en fyrservovinge!


    Lycka till med lin nya klaffade EPP-FPV
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  16. #16

    Standard

    Hehe, tack. Räcker halv skev till att hålla spikrak kniv?
    Värdo att inte 9X har någon 3-vägs switch som går att assigna.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Eeehh... EppFPVn är inte ett plan som direkt uppmuntrar till kniveggsflygning hur som helst så det borde inte riktigt spela nån roll. ;-)

    Installera Gruvin9x eller nåt av de andra opensource-OSen till radion så har den helt plötsligt fritt valbara switchar.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Hehe, tack. Räcker halv skev till att hålla spikrak kniv?
    Värdo att inte 9X har någon 3-vägs switch som går att assigna.
    Turnigy 9X är en ok radio men med värdelös firmware. Jag kan varmt rekommendera att flasha om den till ER9X och använda eePe för att flasha och programmera radion. Då kan du göra vad du vill med vilken switch på radion du vill.

    Själv har jag precis flashat om min T9X till er9x och har flyttat 3-vägsswitchen så att den sitter ovanför den vänstra spaken. Jag har även tagit och monterat en till styrspak på baksidan av radion som ska kontrollera pan/tilt. Se bilderna i den här posten, det är när jag provade ut exakt var den extra styrspaken ska sitta: http://www.rcgroups.com/forums/showp...ostcount=12136

    Om man inte har lust att löda i radion så kan man köpa ett kort från smartieparts som man monterar in i radion så får man även belysning till LCD:n. Jag har dock köpt min belysning från HK och lött alla anslutningar.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2011-10-31 klockan 14:18.

  19. #19

    Standard

    Ni som redan byggt en eller flera SW, vilket lim använder ni när ni limmar ihop kroppen?

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lenny Visa inlägg
    Ni som redan byggt en eller flera SW, vilket lim använder ni när ni limmar ihop kroppen?
    Jag är nog en av få som använt vanlig mjukfog för att limma ihop min Skywalker och Easystar. Nackdelen är att det är tyngre än annat lim. Men det är lättjobbat, lätt att få tag på och väldigt segt. Fungerar ypperligt enligt mig

Liknande ämnen

  1. RVJET eller SKYWALKER ?
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 22:55
  2. Vilken flyggbyggsats ska man välja?
    Av Ålänning i forum Allmänt om flyg
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-12-20, 21:17
  3. Vilken setup bör jag välja?
    Av loop i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 12:57
  4. Vilken OSD ska man välja?
    Av Ålänning i forum FPV OSD
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 22:00
  5. Vilken powerbox eller DPSI skall jag välja?
    Av AmRi i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •