Ja, då har vi tagit de första stegen mot ytterligare en multicopter, en liiten quad. Vi har ju två normala quads, en tri på väg och förmodligen så ska en av quaddarna bli en hexa så småningom. Men vi har ju ett gap någonstans... vi saknar en liten quad, en sådan som inte tar mer plats än att rymmas i innerfickan.

Så nu har jag beställt ytterligare två BL Micro F1818 outrunners (har redan två). De väger 15 gr och har en dragkraft på +200 gram, så det är ju bra. Fyra st Hobbyking 18A ESC är också på g och ett extra KK-kort från MultiRCShop i Singapore. Jag har funderat på hur jag ska kunna göra den liten men också stötsäker och då tänker jag på propellrarna. Så jag har hittat en design (se bild) som kanske skulle kunna fungera. Det blir en ihopfällbar konstruktion byggd av depron (flera lager 6mm) och förstärkt.

Problemet med att vika ihop den är ju att kontrollkortet (65x65 mm) måste få plats någonstans, så det får bli en dubbelvikt design med plats för kortet i mitten. I mellanrummet mellan de vikta delarna så ska landställ och ev kamerapod få plats. Storleken kommer väl att ligga på +20 cm i fyrkant (ytterkanter).

Men vi får se hu det blir. Det är väl tänkt att jag ska lägga upp lite byggbilder här alltftersom det förlöper.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	foldable_subatom_quad3.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	39,4 KB 
Id:	23420

Kommentarer och kritik är givetvis alltid välkommet.

Lasse