Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Flygtid lipo

  1. #1

    Standard Flygtid lipo

    Hej!
    *Jag tänkte bara höra om det går att räkna ut flygtiden för mitt plan vid relativt lugn flygning (en loop eller två och några få höra gaspådrag).
    Jag har en cessna modell och har hittills flugit i 15 min som längst / Ack (11.1 v 1300 mAh).
    Jag mätte då spänningen på acken som visade 11.23 volt.

    * Vad händer när batteriet tar slut? Jag har hört att de ska gå ganska snabbt. Slutar all elektronik att fungera, eller kommer jag att kunna ha mottagning till planet o syra det?

    Kanske kan vara bra att veta vid vilken spänning acken itne levererar ström som är tillräcklig för att kunna dra på motorn.

    Tacksam för svar!
    Mer info om elektroniken i min cessna nedan.



    Ready To Fly (RTF) : Ja
    Material : EPO (extra tåligt)
    Vingbredd : 940mm (bred vinge med stor bäryta)
    Längd : 750mm
    Vikt : 430g
    Motor : Borstlös KV1250
    Räckvidd : 600m
    Batteri (Ack) : 11,1V 1300mAh
    Batteriladdare : Ja, 220-240v (balansladdare)
    Fartreglage (ESC) : Borstlöst 18A
    Extra propeller : Ja
    Verktyg : Ja
    Sändare : FM 2,4Ghz, 4-kanaler
    Servo : 9g, 3st


    Mvh Gustav

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Svaret beror på fartreglaget. På mina moderna fartreglage av märke Turnigy, MGM, Jeti etc så stänger fartreglaget av när spänningen börjar bli farlig för batteriet, och det är kring 2,7-3,0V under last. Om du har flugit till 11,23V (olastat) så har du förbrukat ungefär 40% av tillgänglig kapacitet. Jag använder kring 80% av tillgänglig kapacitet i mina batterier, drar man ut dem för mycket så kortar man livslängden. Spänningen för avstänging är inställbar i fartreglaget och sättet att stänga av är inställbart. För reglage för helikopter brukar man vilja ha motorrotation, för flygplan brukar motorn stängas av och om man då stänger av gasen så "startar fartreglaget om" och man har så mycket energi att man kan landa i 20 sekunder ungefär. Med gamla batterier flyger jag till 10,9V med nya till 9V (olastat). Olika värden på spänningen beror på inre resistans i batteriet.

    Fick du något papper till fartreglaget med planet tro?

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Tack, det var ett bra svar Fredrik!
    Olastat. Betyder det: spänningen då batteriet är kopplat från Escn?

    Jag fick tyvärr inget papper om Fartreglaget. Fick med det i RTF paketet, så jag antar att det inte är de bästa grejerna. Det ända som står på det är 18A. Se bild nedan.

    Enligt din teori Fredrik, så borde jag alltså kunna flyga i ca 30 min, om jag flyger "miljövänligt" utan att skada batteriet ?


    Trevlig kväll.
    Gustav

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gufon Visa inlägg

    Enligt din teori Fredrik, så borde jag alltså kunna flyga i ca 30 min, om jag flyger "miljövänligt" utan att skada batteriet ?


    Trevlig kväll.
    Gustav
    Jajamensan
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Begränsad flygtid på el.
    Av teamleader i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 17:19
  2. Flygtid
    Av Ryssen i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 19:41
  3. Flygtid DJI f550
    Av freno i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 13:44
  4. LiPo mAh flygtid
    Av Totte i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 16:30
  5. Hur får man längre flygtid??
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 12:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •