Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Motorer (RCTimer m.m)

  1. #1

    Standard Motorer (RCTimer m.m)

    Skapade en egen tråd då jag insåg att vi kommit långt ifrån rubriken på HK styrkortstråden. Detta är alltså en fortsättning på motordiskussionen där.

    BL Micro F1818 2500kv tycker jag låter som för högt kv. Då är HKs Hextronik 10 grammare på 2000 kv bättre. Jag flyger dessa med 5x3 i min http://wiki.openpilot.org/display/Doc/Silver+hornet på 240g totalvikt. Med 3S batterier och trebladiga GWS 5x3 så flyger den riktigt roligt. Dock så är det ett problem på dessa små motorer att axlarna blir för ömtåliga och propsavers är ett måste för att klara motorerna i en krach.
    (Så nu flyger jag oftast med tvåbladiga 5x3, propsavers och 3S-batterier)


    Ska man flyga mycket "funflying" så skulle jag hellre testa något mittemellan. (De små flyger oftast ok vid hovring men jag har upplevt problem när man försöker flyga häftigt eftersom de varierar lite för mycket i dragkraft) Jag har inte testat men jag tror att RCTimers A2204-14 22g 1400kv och 7-8" propellrar (3S batterier och 10A fartreglage) skulle vara grymma för funflying. En kompis funderar på att bygga en lite större Y6-variant av min Silver Hornet med dessa motorer. Någon som testat dom?

  2. #2
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Malx Visa inlägg
    Då är HKs Hextronik 10 grammare på 2000 kv bättre.
    Jag hittade ingen Hextronik 10-grammare men väl en 5-gr. Kan det vara denna du menar?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=6312
    Om det är den så har den bara 90 gram/motor, stämmer det?

    I och med att du kör med 3S så får du högre varvtal med din 2000kv än vad jag får på min 2500kv med 2S. Dock blir dom höga varvtalen lite toeretiska eftersom det finns en begränsning för vad propparna tål. Har du mätt vilka varvtal du får på max?

    Lasse

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK
    fredrik

  4. #4
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Nä, kan det vara det? Malx specificerade just 2000kv... denna har ju 3500... en jäkla skillnad.

    Lasse

  5. #5

    Standard

    Nej det var 18-11 som jag tänkte. Jag köpte först 5 grammarna hextronik men bytte sen till 10g och de såg ju likadana ut så jag tänkte att 10 grammarna var av samma märke. (Du kan använda samma nederdel till att montera motorn) http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5358

    Rätt är att jag får ett högre teoretiskt varvtal med 3S 2000kv än med 2S 2500kv. Men det behöver inte vara detsamma som att det är sämre (eller högre riktigt varvtal). Det man är ute efter är att man vill ha högt vridmoment för att kunna ändra varvtal snabbt. Vridmomentet/storlek på motor blir bättre ju lägre kv du väljer. (Dock kommer konstruktionsproblem in i det hela vilket gör att det är svårt att linda små motorer till lågt kv och fortfarande få bra vikt/prestanda vilket äter upp vridmomentsfördelen)

    (En liten kul sak är att om våra motorer hade varit av identisk storlek och din varit på 2500kv medan min varit på 2000kv så hade det nog gått att modifiera en propeller så att vi hade haft identiskt varvtal med motsvarande batteri eftersom det större vridmomentet skulle ha kompenserat kv-talet...)

    Jag har tyvärr ingen varvmätare men jag är rätt säker på att jag inte är i närheten av de teoretiska värdena med dessa små motorer.

  6. #6
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Malx Visa inlägg
    Rätt är att jag får ett högre teoretiskt varvtal med 3S 2000kv än med 2S 2500kv.
    Men den motorn du länkar till är en 2S-motor, max 7.4V. Kan du köra den på 11.1V utan att skada den??

    Lasse

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Men den motorn du länkar till är en 2S-motor, max 7.4V. Kan du köra den på 11.1V utan att skada den??
    Kan och kan . Ingen motor har gått sönder än. (p.g.a. spänningen iallafall , krasch tror jag inte räknas). Jag flyger den både med 3S och 2S. Jag kan dock inte säga att jag flygit den jättemycket med 3S men åtminstonde 10-12 flygningar har den klarat med 3S.

    Silver hornet används mest till att låta andra testa flyga quad. Den har även varit runt på lite uppvisningar på skolor osv. (dock utan att jag varit med). Då skickar jag med den 2S batterier eftersom den ändå mest ska hovra. Det är därför den är byggd så transportabel och robust istället för lätt och maximal prestanda.

  8. #8
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Malx Visa inlägg
    Kan och kan . Ingen motor har gått sönder än. (p.g.a. spänningen iallafall , krasch tror jag inte räknas). Jag flyger den både med 3S och 2S. Jag kan dock inte säga att jag flygit den jättemycket med 3S men åtminstonde 10-12 flygningar har den klarat med 3S.
    Vad får du för watt vid max pådrag med 3S?? Blir inte motorn litta varm??

    Lasse

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Vad får du för watt vid max pådrag med 3S?? Blir inte motorn litta varm??
    Nope, inte vad jag har kunnat känna, lite ljummen kanske. Jag är dock inte tillräckligt duktig pilot för att kunna belasta den konstant. Det blir lite hovring mellan loopingar osv. Jag tror en större propeller skulle behövas för att komma upp till gränsvärdena vad gäller watt. Den flyger ju som sagt ännu bättre om jag sätter på en trebladig. Tyvärr rymmer jag inte större än 5". Jag saknar också alla viktiga mätutrustningar...

  10. #10
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Malx Visa inlägg
    Nope, inte vad jag har kunnat känna, lite ljummen kanske. Jag är dock inte tillräckligt duktig pilot för att kunna belasta den konstant. Det blir lite hovring mellan loopingar osv. Jag tror en större propeller skulle behövas för att komma upp till gränsvärdena vad gäller watt. Den flyger ju som sagt ännu bättre om jag sätter på en trebladig. Tyvärr rymmer jag inte större än 5". Jag saknar också alla viktiga mätutrustningar...
    Det låter som om man skulle ta och testköpa en och prova lite.... Tackar för infot om den. Alltid intressant med bra och billiga motorer.

    Appropå det... så skulle vi faktiskt behöva ha en avdelning för elmotorer speciellt, typ info, tester m.m... samlat.


    Lasse

  11. #11

    Standard

    Jag som inte har mätutrustning använder mig av ett grymt bra verktyg:
    http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm
    D
    en använder sig ofta av tillverkarnas värden så man får ju ta det med en nypa salt och jag har även hittat en del fel där.
    (Han som har sidan uppdaterar dock snabbt när man påpekar). Men inom 10% brukar man kunna få resultat.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är väldigt svårt att tro eller gissa hur mycket effekt man matar in i en elmotor. Det beror inte minst på hur bra ackar du använder. Ett byte från en "normal" ack till en högpresterande med utpräglat låg inre resistans kan ge väldigt stora effekthöjningar så det är att mäta som gäller när vi talar om elmotorer. I sin enklaste form kan man mäta med en tångamperameter (för likström) - finns på bl a Biltema får runt 450 kr vill jag minnas. Sen finns det givetvis andra mätapparater också men jag rekommenderar absolut att ni mäter era setuper om ni vill vara rädd om motor, fartreglage och ack.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    I sin enklaste form kan man mäta med en tångamperameter (för likström) - finns på bl a Biltema får runt 450 kr vill jag minnas. Sen finns det givetvis andra mätapparater också men jag rekommenderar absolut att ni mäter era setuper om ni vill vara rädd om motor, fartreglage och ack.
    Hälsningar
    Roger
    För 450:- så får du 2 st Watt-mätare (o pengar över), dedikerade för RC, typ denna (från RC Timer som jag har själv):
    http://www.rctimer.com/index.php?gOo...8&productname=

    Review: http://www.youtube.com/watch?v=HMPHUIqF_W8

    Har du inte den, KÖP den, annars flyger du i elmässigt blindo och kan förstöra både ESC o batteri

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-10-14 klockan 14:03.

Liknande ämnen

  1. Rctimer.com nere... tips på annat?
    Av DennanHMFK i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 21:33
  2. bra brushless motor 50g RCtimer
    Av kamelkungen i forum Elmodeller
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 18:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •