Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: bra brushless motor 50g RCtimer

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard bra brushless motor 50g RCtimer

    Hej

    Jag har upptäckt motorerna från RCtimer. Jag har kört hela sommaren med en modell som heter 2822-14. Det är en 50g motor, 1200kv. Jag har en 7x6 prop på den och det är grymt drag i den motorn.
    Lyftkraften ligger kring 1000g. Nu väger min easy star kring 960g och modellen flyger på halvgas utan problem med 3-cell lipo.

    Motorn kostar ju bara kring 5 dollar, jag är otroligt imponerad. Har säkert flugit 50ggr*20min i sommar och motorns lager har inte börjat låta illa ännu.

    Man kan välja, antingen 10 RCtimer motorer eller 1st axi-gold...

    Någon mer än mig som diggar RCtimer?

  2. #2
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Hej

    Jag har upptäckt motorerna från RCtimer. Jag har kört hela sommaren med en modell som heter 2822-14. Det är en 50g motor, 1200kv. Jag har en 7x6 prop på den och det är grymt drag i den motorn.
    Lyftkraften ligger kring 1000g. Nu väger min easy star kring 960g och modellen flyger på halvgas utan problem med 3-cell lipo.

    Motorn kostar ju bara kring 5 dollar, jag är otroligt imponerad. Har säkert flugit 50ggr*20min i sommar och motorns lager har inte börjat låta illa ännu.

    Man kan välja, antingen 10 RCtimer motorer eller 1st axi-gold...

    Någon mer än mig som diggar RCtimer?
    Ja, jag har bara RC Timer-motorer och de däringa 1200kv-motorerna är fantasktiskt bra. Vi har en hel hög av både 750kv och 1200kv och jag kommer förmodligen att köpa en hel hög till av 1200kv-motorn innan den slutar tillverkas.

    Lasse

  3. #3

    Standard

    Låter finfint.. Bara att länka till dessa vetty.. ;D
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  4. #4
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Låter finfint.. Bara att länka till dessa vetty.. ;D
    Vissa är ju så lata att man får mata dom med sked....

    http://www.rctimer.com/index.php?gOo...9&productname=

    Lasse

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Någon mer än mig som diggar RCtimer?
    Jajjemen! Har en bunt med motorer och reglage därifrån, alla funkar klockrent.
    Dock har jag fått balansera väldigt många av deras proppar...men till de priserna kan man stå ut med det.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Blir lite fundersam över att du kör med 7 tums prop då det står 8 10 på specen vilket jag brukar köra på 50 grams 1200 KV för att få vettig kraft. Till ES brukar jag försöka hitta 1600 KV för att bättre passa till 6 -7-tums som lättare får plats på ES utan att hissa motorn för mycket. 1000 gram kraft på en 7-tums propp är ju helt underbart.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Också lite fundersam varför du kör såpass liten propp på en motor med 1200 i kV. Skulle gissa på att 9*6" eller nåt sånt borde vara effektivare om du vill ha hög statisk dragkraft . Har du verkligen mätt dragkraften till 1000 g med din setup eller menar du nåt annat med "lyftkraft" ? Men f ö kan det säkert vara en väldigt prisvärd motor i den storleksklassen - och jämförelsen med 10 sådana mot en Axi var ju rätt slående... Det finns många billiga grejor som ändå är bra - det gäller bara att hitta dessa guldkorn.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Vissa är ju så lata att man får mata dom med sked....

    http://www.rctimer.com/index.php?gOo...9&productname=

    Lasse
    A men puss på´re!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  9. #9

    Standard

    Duger den till en multicopter ? dvs 2822-14

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Duger den till en multicopter ? dvs 2822-14
    Måste den göra om EN motor kan leverera 1Kg dragkraft.. Jag funderade på att bygga med HK park 480 men dom här är ju billigare och verkar ju funka bra satteh..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Måste den göra om EN motor kan leverera 1Kg dragkraft.. Jag funderade på att bygga med HK park 480 men dom här är ju billigare och verkar ju funka bra satteh..
    Hej,
    Som jag sa tidigare - är detta verkligen uppmätt ?
    Ställer mig en aning tveksam till detta inte minst när vi talar om 7"-propp....
    Det är ju bara en väldigt billig 50 g-motor så man kan ju inte begära alltför mycket.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Måste den göra om EN motor kan leverera 1Kg dragkraft.. Jag funderade på att bygga med HK park 480 men dom här är ju billigare och verkar ju funka bra satteh..

    jo....det jag egentligen undrade var om den inte var för stark...det ska va en quad och ingen raket som jag tänker bygga


    en annan fråga...kanske dumt men i alla fall......kan inte hitta på rctimer hemsidan om motorn finns på lager....vad menas med "score" ? har det något med saken att göra ?

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Som jag sa tidigare - är detta verkligen uppmätt ?
    Ställer mig en aning tveksam till detta inte minst när vi talar om 7"-propp....
    Det är ju bara en väldigt billig 50 g-motor så man kan ju inte begära alltför mycket.
    Hälsningar
    Roger
    Jag håller med om att det låter som sjukt mycket för en motor på 200watt och 7" prop. Jag har lite över 1Kg med en 4,5x4,5 prop men då snackar vi 4S och 950 watt.

    Jag har kikat lite på dessa, där har HK gjort mätningar
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_850kv_.html
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Jag diggar också rctimer! frun undrade dock vem Nina var (Avsändaren på rctimers paket bruka vara Nina)

  15. #15

    Standard

    Jag har RC Timer 750 KV motorer i min quad, dom är helt ok. Min favorit hittils är deras lilla goa 2200 KV för 8$ fraktfritt. http://www.rctimer.com/index.php?gOo...27&productname=

    Jag har den både i min Polaris Seaplane & i en hemmabyggd ritewing-klon det har blivit massor med flygturer med dessa bägge plan i sommar, polarismotorn har till och med badat men dom fortsätter gå hur bra som helst.

    Tänkte beställa ett par till 2200-or till ett par depronbyggen som skall ske under hösten/vintern

    Jag har för mig att jag ändå brukar betala 2$ för frakten för att få tracking...
    Senast redigerat av Kaptenklister den 2011-10-14 klockan 09:57.
    - Har det bara tillräckligt med kraft & rätt CG så flyger det nog!

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kaptenklister Visa inlägg
    ....Min favorit hittils är deras lilla goa 2200 KV för 8$ fraktfritt. http://www.rctimer.com/index.php?gOo...27&productname=

    Jag har den både i min Polaris Seaplane & i en hemmabyggd ritewing-klon det har blivit massor med flygturer med dessa bägge plan i sommar, polarismotorn har till och med badat men dom fortsätter gå hur bra som helst.
    ...
    Samma motor har jag oxå flera stycken av, precis som du även i en Polaris, och i min Toro 900-vinge.
    Toro´n flyger jag med flera ggr i veckan, då jag går på promenad på dagarna med lillgrabben i vagnen. (är pappaledig)
    Med APC 6x4 och 3 celler tjuter den på rätt duktigt.
    Med den proppen kräver den dock ack med hyfsat bra C.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Blir lite fundersam över att du kör med 7 tums prop då det står 8 10 på specen vilket jag brukar köra på 50 grams 1200 KV för att få vettig kraft. Till ES brukar jag försöka hitta 1600 KV för att bättre passa till 6 -7-tums som lättare får plats på ES utan att hissa motorn för mycket. 1000 gram kraft på en 7-tums propp är ju helt underbart.
    Specarna på motorerna från RcTimer är lite konstiga ibland. Specen för 2822-14 är 8x4/10x5 vilket jag tolkar som min resp. maxprop. Går man fråm max o ner finns en tumregel säger -1'' mindre diameter = +1'' på stigningen osv.
    7X6 är alltså inget problem men på ES fick jag hissa motorn något och göra ett litet spår i kroppen för att få marginal till propellern men det var det värt strömförbrukningen brukar ligger kring 13A på full rulle. Såg att den kostar hela 9 dollar +2dollar för frakten.

  18. #18
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Duger den till en multicopter ? dvs 2822-14
    Vi använder 1200kv-motorn till en av våra quaddar och till ex antal flygplan.

    Lasse

  19. #19
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Specarna på motorerna från RcTimer är lite konstiga ibland. Specen för 2822-14 är 8x4/10x5 vilket jag tolkar som min resp. maxprop. Går man fråm max o ner finns en tumregel säger -1'' mindre diameter = +1'' på stigningen osv.
    7X6 är alltså inget problem men på ES fick jag hissa motorn något och göra ett litet spår i kroppen för att få marginal till propellern men det var det värt strömförbrukningen brukar ligger kring 13A på full rulle. Såg att den kostar hela 9 dollar +2dollar för frakten.
    RC Timer är dåliga på att lämna uppgifter på sina motorer. Jag har skrivit och klagat på dem ett antal ggr. Men för 2822-14 så har jag följande maxvärden från mina testkörningar i bänk:

    Volt
    Prop
    Amp Watt Dragkraft i gram
    7.4 8x4.7 4.7 35 380
    7.4 9x4.7 8.2
    60 480
    11.1 8x4.7 11
    122 785
    11.1 9x4.7 17.6 196 1048
    11.1 10x4.7 22 245 >1200

    Tänk på att motorn har specificerat max 200W. Den fungerar alltså bra med upp till 9-tums propp. Vi kör dock med 10-tums till Robin quad och det fungerar om man inte maxar för mkt. Det står 1200 gr (för 10x4.7) just för att den digitala vågen inte gick högre. Det skulle vara kul att testa med högre stigning (pitch), men saknar en sådan propp i min låda.

    Testkörning med 750kv (2830-14):

    Volt Prop Amp Watt Dragkraft i gram
    7.4 8x4.7 2 15 190
    7.4 9x4.7 3.6 26 294
    7.4 10x4.7 5 37 386
    11.1 8x4.7 5.2 58 494
    11.1 9x4.7 9.2 103 758
    11.1 10x4.7 13 145 890


    Jag har inte kunnat testa med 4S (14.8V) eftersom jag saknat batteri. Nu har jag dock fått ett extra 7.4v lipo, vilket gör att jag kan koppla ihop två st och få 14.8v. Jag ska bara få tummen ur och göra det.

    Jag ska göra om alla testkörningar och få en graf istället för maxvärde. Kan ju vara kul o se hur linjär motorerna är.


    @Kamelkungen, mysko med 2 dollar i frakt.... jag brukar alltid få det fraktfritt, dvs 9 dollar. Kan kanske vara att du inte är registrerad kund och då säter dom kanske 2 dollar som regel iom att du inte specat varifrån du kommer. Skriv å fråga.

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-10-14 klockan 13:56.

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Det här var verkligen intressant. Hur ser din testbänk ut?
    Angående maximal specificerad effekt, frågan är dom det verkligen är 200w eller om den klarar mer. Antar att kylningen borde vara helt avgörande.

    Har du testat 2836-7 ?




    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    RC Timer är dåliga på att lämna uppgifter på sina motorer. Jag har skrivit och klagat på dem ett antal ggr. Men för 2822-14 så har jag följande maxvärden från mina testkörningar i bänk:

    Volt
    Prop
    Amp Watt Dragkraft i gram
    7.4 8x4.7 4.7 35 380
    7.4 9x4.7 8.2
    60 480
    11.1 8x4.7 11
    122 785
    11.1 9x4.7 17.6 196 1048
    11.1 10x4.7 22 245 >1200


    Tänk på att motorn har specificerat max 200W. Den fungerar alltså bra med upp till 9-tums propp. Vi kör dock med 10-tums till Robin quad och det fungerar om man inte maxar för mkt. Det står 1200 gr (för 10x4.7) just för att den digitala vågen inte gick högre. Det skulle vara kul att testa med högre stigning (pitch), men saknar en sådan propp i min låda.

    Testkörning med 750kv (2830-14):

    Volt Prop Amp Watt Dragkraft i gram
    7.4 8x4.7 2 15 190
    7.4 9x4.7 3.6 26 294
    7.4 10x4.7 5 37 386
    11.1 8x4.7 5.2 58 494
    11.1 9x4.7 9.2 103 758
    11.1 10x4.7 13 145 890



    Jag har inte kunnat testa med 4S (14.8V) eftersom jag saknat batteri. Nu har jag dock fått ett extra 7.4v lipo, vilket gör att jag kan koppla ihop två st och få 14.8v. Jag ska bara få tummen ur och göra det.

    Jag ska göra om alla testkörningar och få en graf istället för maxvärde. Kan ju vara kul o se hur linjär motorerna är.


    @Kamelkungen, mysko med 2 dollar i frakt.... jag brukar alltid få det fraktfritt, dvs 9 dollar. Kan kanske vara att du inte är registrerad kund och då säter dom kanske 2 dollar som regel iom att du inte specat varifrån du kommer. Skriv å fråga.

    Lasse

Liknande ämnen

  1. Rctimer.com nere... tips på annat?
    Av DennanHMFK i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 21:33
  2. Motorer (RCTimer m.m)
    Av Malx i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •