Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Kolfiberförstärkta propellrar

  1. #21

    Standard

    Dammet är inte bara bra att tänka på, det är mycket viktigt att tänka på. Tar du in kolfiber-/epoxydamm i lungerna så sätter det sig där utan någon som helst möjlighet att få bort det resten av ditt liv... (förutom att det också är giftigt)
    Så även att bara småputsa/såga litegrann är en mycket dålig idé om du saknar bra mask. Vet ej om vanligt munskydd räcker, jag tror dammet tar sig igenom det.

    Jag har inte hittat något material som slöar ner eggar så mycket som kolfiber. Vanliga metallfräsar (det finns andra typer som är bättre) funkar inte många cm. Billiga metallborrar har jag slängt efter 5-10 hål genom flaken då de knappt tagit längre. Jag misstänker att bandsåg borde fara rätt illa.

    Laser vet jag inte om det fungerar? Bränner man inte kolfibern? Annars skulle nog det vara att föredra. Jag har funderat på vattenskärare men det är så svårt att hitta någon som har sådan....

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Det ska vara en HEPA-filtermask för att du ska slippa kolfiberdamm. Du bör också undvika att få in det i ögonen. Täckande skyddsglasögon är alltså en bra ide även om du bara slipar.

    Kroppen klarar som sagt inte av att göra skillnad på kol som ska bort och kol som ska vara kvar. Vi är ju som bekant kolbaserade livsformer, trots allt. Det kroppen faktiskt kan reagera på utöver att du täpper till alveolerna i lungorna med koldamm som inte rensas ut är också bindmedlet i ditt kolfibermaterial. Exempelvis kan det ju vara epoxy som verkligen inte är nyttigt.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  3. #23

    Standard

    Jag tror dessa kolfiberförstärkta propellrar numera finns lite billigare på http://www.goodluckbuy.com också. Sök på ordet GEMFAN. Jag har dock inte testat om det är samma.

  4. #24

    Standard

    RcModelsReview har ett klipp på tuben där han avråder från att köpa från GoodLuckBuy. Enligt honom var det både dåligt packat och det fattades en del av innehållet. Jag har aldrig provat dem själv, så jag kan bara referera till hans åsikter.

    Sent from my GT-S5570 using Tapatalk

  5. #25

    Standard

    Jag vet inte om det där är avråda...det är ju sjukt billigt.

    Senast redigerat av administrator den 2012-01-18 klockan 15:01.

  6. #26

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Det finns mer utförligt info på http://rcmodelreviews.com/
    Jag litar på Brucan och undviker GLB tillsvidare...

    /S

  7. #27

    Standard

    Visst, viss risk finns alltid. Men bortsett från miljöaspekten så ser jag ingen som helst anledning att köpa flera saker i samma paket från ett sådant ställe. Står det fri/inkluderad frakt i priset så beställ sakerna en och en. Då kommer sakerna också enklare direkt fram till dörren, host.. host...

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Beställt 11*4,5. 24proppar för 480 spänn. Vi får se vad det är för något!

  9. #29
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Beställt 11*4,5. 24proppar för 480 spänn. Vi får se vad det är för något!
    Ja, det ska bli spännande att se hur bra dom är... hur pass välbalanserade dom är i jämförelse med dom lite dyrare. De jag köpte från MultiRCShop behövde man inte balansera alls.

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Beställt 11*4,5. 24proppar för 480 spänn. Vi får se vad det är för något!
    Du beställde väl dem en och en? .

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ja ja...

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  12. #32
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Malx Visa inlägg
    Du beställde väl dem en och en? .
    Om du beställde dom med 2 dagars mellanrum så kanske du får dom i sperata jiffy, i annat fall lär dom lägga allt i en påse och skicka.

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Nä jag beställde faktiskt alla på samma gång. Är de bara något bättre än "gws" propparna på Hk är.man ju nöjd. Ska ha dem på en tricopter samt på hexacoptrarna om de funkar bra.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  14. #34
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Gott. Jag är intresserad av att veta hur bra dom är.... välbalanserade. Har du en proppbalanserare, så du kan testa exakt?

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  15. #35

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jepp, har både en dålig magnetbalanserare ifrån HK samt en du Dubro tru-spin balanserare som dök upp på posten idag. Dubron går det att balansera motorer i m.m... Väldig skillnad i kvalitet mot den billiga ifrån HK!

    Tyckte inte det blev så dyrt heller. ~240kr med frakt (35,5$) ifrån USA, ebay. Den kändes värd pengarna tyckte jag!

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har nu testat balanseraren med rctimer 2830 motor samt kolfiberproppen ifrån multircshop.

    Motorn behövde 7st 1x1 cm stora scotch crystal tejpbitar för att få.balans. Det är väl rätt mycket det??

    Propparnas är inte i balans om man ställer dem vertikalt. Centrumet måste alltså balanseras vad jag förstått. Svårt att få dit tejp där, så det blir nog limdroppar.

    "Dåligt" med balanseraren är att det är för få hål i bottenplattan för att passa små motorer. Tänker göra en ny bottenplatta i trä. Annars tycker jag den fungerar kanon! Väldigt tydligt när det är minsta obalans.



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  17. #37

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har lekt vidare med balanseraren.

    Multircshop 1045 propparna hade en grym obalans i centrum. Började på att limma ett centrum med biltemas billiga superlim och accelerator men höll ändå på att bli totalt ruinerad. På nästa propeller tog jag till lite radikalare grepp och limmade fast en 3mm låsmutter på lätta sidan. Perfekt balans direkt!!! Limmade vidare på 3 proppar till, samma sida varje gång och lika galet bra balans! Vad kul det är när de blir perfekt!!!

    muttern sitter som berget och kommer inte lossna, det är ändå ingen hög hastighet på muttern vid centrum. Ni behöver inte vara oroliga. (ca 40km/h visade det dig)

    Är det någon som är osäker på hur en balansering går till så rekommenderar jag den här snutten på youtube. Det här är den första av 3 filmer. http://www.youtube.com/watch?v=1JuSujZ_pFw



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-01-19 klockan 02:52.

Liknande ämnen

  1. Propellrar
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 10:56
  2. Hållbara små propellrar
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 19:02
  3. Propellrar
    Av Marcus72 i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 11:12
  4. Propellrar
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 09:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •