Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Kolfiberförstärkta propellrar

  1. #1
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard Kolfiberförstärkta propellrar

    Jag fck mina kolfiberförstärkta propellrar idag. 2 st CW och 2 st CCW. De är myckte styva och känns stabila i jämförels emed platspropparna vi brukar använda. De är också näst intill perfekt balanserade. Dock lite dyra i jämförelse, ca 130:-/4 st. Men förmodligen värda det högre priset. Vi får se när vi har testflugit dom... om jag vågar göra det ....

    Jag köpte mina här: http://www.multircshop.com/site/inde...product_id=614

    Lasse

  2. #2
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Testkörde mina nya kolfiberproppar idag och resultatet är över förväntan. De är perfekt balanserade direkt ur jiffypåsen. De spann fint i alla varvtal. Så jag kan rekommendera dem. Men som sagt, lite dyra... 130:-/2 par.

    Lasse

  3. #3

    Standard

    Om de är perfekt balanserade så tycker jag inte de verkar vara dyra alls.
    Beställde ett par 1045:er för att testa. Tack för tipset.
    (Beställde 4 par för 205:- inklusive frakt -> 205/8 = 26:- styck levererat)
    Det går ju inte direkt jämföra med de otroligt obalancerade (i hubbarna) propellrar man beställer från t.ex. RCTimer.

  4. #4
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag lyckades knäcka två av mina på min quad. Fick solen i ögonen och missbedömde avståndet till träden, så den krockade med lövverket, vände upponer och tvärdök från 3 m. Propellrarna är styva och känns ju otroligt starka, men de klarar inte vad som helst. Jag har störtdykt tidigare med vanliga flimsiga lågprisproppar. Häften av gångerna har dom klarat sig, så det är svårt att jämföra....

    Lasse

  5. #5

    Standard

    För 26:- styck så går jag med på att de går sönder vid krash så länge som jag slipper balansera dom och dom förbättrar svaret i luften. Om du vill spara propellrarna så skulle jag anta att propsavers är ett mer eller mindre måste.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Hur fäster man propellrarna på motorn ? Vad har ni använt för grejor ? Jag skulle vilja använda DT700 motorn med 4mm gängad axel. Då saknas det ju 1mm. Nån motor som passar bättre för propellrarna ?

  7. #7
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    De flesta proppar har distansringar för att passa olika axeldiamterar. Har du inte det så får du skaffa en 5 mm prop adapter eller prop saver som passar proppen.

    Lasse

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tänkte mig ett lite mer specifikt svar. har beställt 14st sådana där kolfiberproppar, bara för att de verkade bra. Har kört med sådana där sladdriga GWS proppar på min tricopter, men efter att ha kraschat pg.a. tappat blad köper jag ej de mer.

    Ska bygga en hexakopter som ska kunna lyfta ~3kg. Vill ha reda på hur jag ska få fast propellern på motorn. Följer det med distansringar till de kolfiberförstärkta propparna, eller får man hitta på något annat. Vill helst inte använda propsavers.

    Skulle jag kunna få ett specifikt svar på de delar på hobbyking jag behöver ? Vill ha en motor som är lika bra/bättre än DT700 motorn för max 15$

    Vad använder du för grejor till din quad ? Den du har de kolfiberförstärkta propparna på.


    Tack!

  9. #9
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag kollade upp vilken motor du har. Lite problem för kolfiberpropparna har normalt inga distanser. Om du inte vill kapa axeln och använda prop savers/adapters, så får du försöka hitta ett rör som passar och kapa till....

    Lasse

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tack för svaret!

    Jag har inte köpt motorer än. Vad skulle du rekommendera för motorer? Vad kör du med ?

  11. #11
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag kör RC Timer 750kv. Du kan höra med http://www.eliasmodellflyg.se/ som kör Dys-motorer som är samma som RC Timer http://www.eliasmodellflyg.se/borstl...-a2830-14.html Det är en bra motor för pengarna. Den är 2-4S så med 4S så får du ner watten en bit och får lite ökad flygtid. Men den fungerar mkt bra i 3S också.

    Lasse

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ok, det får bli sådana motorer! Nu fanns det ju såklart 3 modeller på den motorn på RC-timer... Vilken har du ? Den dyraste har fastskruvad prop-adapter direkt på motorn, de billiga har "collet-style" adapter, verkar som att endast sladdlängden skiljer de billiga åt. Prop-adaptern som följer med har alltså 5mm axel, eller blir jag tvungen att borra upp hålet i propellern ? Får man det verkligen i centrum om man gör det ? Har en liten pelarborrmaskin iofs...



    Hur ser din exakta setup ut med kolfiberproppen? Ursäkta att jag kanske verkar lite trög, men det blir såhär när man har 2 ungar under 2 år, hehe... Började faktiskt med modellflyg för 20 år sedan som 11 åring, har haft ett uppehåll på ungefär 13 år. Det är lite annat nu att hålla reda på. Fast det var ju inte bättre förr!

    Här finns min lilla "projektsida" på youtube! http://www.youtube.com/user/Steffeberglund

  13. #13
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Ta den billigaste med collet style prop adapter. Den funkar fint. Kolfiberproppen passar precis... snug fit på den, så du ska inte behöva borra något. Funkar klockrent på mina.

    Lasse

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tack för hjälpen! Nu har jag lyckats få ihop några beställningar som känns vettiga, bara att vänta!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Bygget i full gång! Propparna var fantastiskt fina, det var annat än det där sladdret på HK. Blir en quad till att börja med, finns ju ingen ny (4.7) uppdatering till hexan än va?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  16. #16
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Ser bra ut Steffe! De propparna är fina och välbalanserade direkt ur påsen. Mina var det iaf. Tyvärr ingen susning om 4.7 och hexa.

    Lasse

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Den lite underliga kroppsformen beror på att jag i princip har oändlig tillgång till 1,5x70mm breda kolfiberremsor. De används som avskrapare till valsar inom industrin. De jag har kommer ifrån 8m breda valsar. Limmar ihop dem till tjockare plattor med cyano-lim under press.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Fixar till kolfiberplattorna (eller vad det är) med "fattigmans-cnc". Ritar delarna i autocad, exporterar till pdf i 100% skala, skriver ut på skrivaren, klipper ut och limmar fast på kolfiberplattan med vanligt limstift, sånt man har på dagis. Behöver jag flera likadana plattor limmar jag nån droppe cyano-lim mellan dem innan borrning. Se bara till att du limmar utanför det du ska ha kvar... När borrningen av alla hål är klar bandsågar jag ut delarna och slipar till dem på en bandslip, fungerar även utmärkt med dremel. Pappersmallen är bara att skölja av under vatten, limmet löser upp sig direkt. Nu misstänker jag ju kanske att många gör så här, men det vore ju synd om jag inte berättade hur jag gör om ingen gör såhär!
    Senast redigerat av SteffeB den 2011-11-08 klockan 23:58.

  19. #19

    Standard

    Oj, oj, oj. Hur många bandsågar går åt till varje platta? Du måste ju ha slöat ner den rejält bara efter någon cm...
    Jag har lovat mig själv att aldrig hantera några större kolfiberplattor manuellt igen. För mycket problem helt enkelt. (Både med ventilation, skyddsmasker o.s.v. och med själva filandet/sågandet/borrandet). Glasfiberplattor är något lättare att hantera. (krävs ju fortfarande mask)
    Men jag är imponerad av att du orkar!

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Slöat ner bladet ? Det går att köra rostfritt i den, tror inte det är någon fara! Rätta mig om jag har fel, blad är dyra!

    Har tillgång till en laserskärare, men kompisen orkar inte köra småplattor i den. Nu har jag ju tillgång till mina remsor, så då får det duga! Har redan köpt delar för 7kkr den här veckan, så nu får jag lugna ner mig lite.

    Dammet är bra att tänka på! Tack!
    Senast redigerat av SteffeB den 2011-11-09 klockan 12:43.

Liknande ämnen

  1. Propellrar
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 10:56
  2. Hållbara små propellrar
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 19:02
  3. Propellrar
    Av Marcus72 i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 11:12
  4. Propellrar
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 09:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •