Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Myskofel på kk-kort

  1. #1
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard Myskofel på kk-kort

    Jag och grabben skaffade var sitt kk Plus-kort från MultiRCShop i Singapore. De fungerade ganska bra, men jag märkte tidigt att mina gyros inte riktigt gjorde jobbet. Om man ställer hög gyro gain, så ska quadden wobbla. Det gjorde aldrig min, men däremot grabbens. Spelade ingen roll var jag ställde gyrona på så var den lika mjuk.

    Nåväl, den flög iaf, ända tills den började konstra och uppförde sig som en ungkalv på grönbete. Sedan la den av helt. Kortet gick inte att "armera" med throttle down, yaw right. Testade tusen möjliga felkällor. Grabben kort funkade på min quadd, mitt kort funkade inte på hans.. osv. Således var det fel på kortet. Skickade tillbaka det. Säljaren testade och tyckte att det fungerade perfekt. Han skickade tillbaka det.

    Fick det, montyerade in kortet och flög. Gyron gav ingen respons, så jag försökte skruva upp det till dess att den wobblade. Fungerade inte. Sedan la kortet av och "armerar" inte längre. Testade att montera in grabbens kort i min quad. Fungerade perfekt.

    Suck... säljaren vill att jag skickar tillbaka kortet en gång till.... men jag vill ha ett NYTT kort. Får se hur det slutar.

    Lasse

  2. #2

    Standard

    Det låter som grabben har gammal mjukvara där pottarna ställer gainen och du har ett kort där man ställer in PID kontrollern med pottarna då får man precis det scenariot som du beskriver att det inte går att få den att wobbla. Prova ställ alla pottar i mitten, är den lika död då ? Man kan behöva justera thottel trimen för att få den å "arma".

    I 4.7 mjukvaran är det:
    Changed potmeter usage:
    Roll pot now controls P-term gain on roll/pitch axis.
    Pitch pot now controls I-term gain on roll/pitch axis.
    Yaw pot controls P-term on yaw axis as before. Yaw axis I-term is fixed at 0.2

    I tidigare versioner är pottarna förutom justering av utslag till ESC och reversering av gyrona en gain inställning till gyrona.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Spelar ingen roll var jag har satt gyroinställningen på någondera av pottarna. Det fungerar utmärkt på grabbens, men inte på mitt. Gyrona har aldrig funkar som på grabbens kort (köpt samtidigt, samma kort). Så för mig verkar det vara fel på kortet, hårdvarumässigt. Säljen flashade det med firmware 2.2... Om han nu överhuvudtaget har testat det...

    Lasse

  4. #4

    Standard

    Kanske helt enkelt är så att kortet är kaputt då... Förstår ändå inte varför de har 2.2 i den när 4.7 är senaste...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Kanske helt enkelt är så att kortet är kaputt då... Förstår ändå inte varför de har 2.2 i den när 4.7 är senaste...
    Det är deras egen firmware XXControl_KR. Version 4.7 är tydligen KK's.

    Lasse

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Långt utlägg om KK mjukvaran och dess olika versioner.
    Har ju en hel del o göra med mjukvarubiten när det gäller KK korten är ett rent jävla minfält i min mening. All mjukvara som finns är hopkok och skräp, saknar källkod och är dåligt dokumenterade (i min mening).

    Se bara den här sidan som försöker länka till alla olika mjukvaruversioner:
    http://www.kkmulticopter.com/index.p...layout=default

    Jag är inte helt säker på vilken version som kommer från vart etc, men kort och gott som jag förstår det: Kaptein Kuk (grymt nick) gjorde ursprungligen Kaptein Kuk (KK) kortet och gjorde en källkod open source i assembler (för icke insatta, ett jävla härke att skriva/läsa assembler, det går att optimera väldigt mycket etc, men tar 100tals operationer att göra världens simplaste saker).

    Mike Barton skrev ihop en portning i språket C (mycket mycket trevligare språk att läsa/skriva än assembler. Ganska daterat och saknar grejer många programmerare är vana vid idag, men är en bra kompromiss i små inbyggda system som detta).

    Minsoo Kim tog därefter och forkade Mike Bartons kod och skapade ett eget projekt, och säljer egna kort etc, och har efter en stund stängt källkoden och ger inte ut den så att någon annan kan modifiera den, vilket i sin tur lett till att flera av de andra kodarna blivit sura eftersom Minsoo Kim snor kod hej vilt från de andra fortfarande, och de har därmed slutat ge ut källkoden till sina nya projekt etc...

    Så vitt jag sett ligger ursprungskällkoden inte under någon som helst licens från början, så det gör hela skiten till en enda stor gråzon (grå soppa?) för allihop, jag vet ärligt talat inte hur lagligt något någon av dem gör är, om man ska hårddra det. I grund och botten så äger fortfarande ursprungskodaren alltihop, Mike Barton erkänner öppet att han portat assembler koden från Kaptein Kuk, och från Mike Barton härör de flesta C forkarna. Med andra ord så borde Kaptein Kuk äga ursprungscopyrighten till alla forkarna....

    Alla forkar har olika features, olika versionsnummer, etc, och tex så är Minsoo Kim's version 2.2 nyare än Kaptein Kuks version 4.7 har jag för mig, men Kaptein Kuk har features som Minsoo Kim's inte har osv osv osv.

    Situationen gör inte mig helt nöjd ärligt talat. Det är bökigt och versioner hit och dit och instabiliteter här, och dåligt kodade grejer där, etc.
    OpenPilot projektet är i sådana fall helt fantastiskt mycket bättre genomfört, även om man skapar problem med piratkopiering av korten (man släpper fortfarande väldigt få kort för att långsamt få in fler personer i projektet, limited beta helt enkelt, vilket leder till en stor marknad för piratkopierade kort) som är väldigt tråkigt.
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  7. #7
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Andreasson Visa inlägg
    Långt utlägg om KK mjukvaran och dess olika versioner.
    Har ju en hel del o göra med mjukvarubiten när det gäller KK korten är ett rent jävla minfält i min mening. All mjukvara som finns är hopkok och skräp, saknar källkod och är dåligt dokumenterade (i min mening).
    Tack för en intressant läsning! Jag har aldrig brytt mig om att sätta mig in hur det fungerar. Som slutanvändare så är man helt utelämnad till dessa programmerare och mjukvaruversioner.

    Jag börjar luta åt att ta steget till HK's kk-kort istället för det kk-kortet som säljs i Singapore (med Mike Barton som programmerare). Är missnöjd med support och säljaransvar. Är HK-kortet ett bra kort med dess programvara??

    Lasse

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Alltså i grund och botten så är hårdvaran samma, det är bara lite olika gyron etc som är monterade på dem och man ska kunna (med lite trixande) få in de olika mjukvaruversionerna på de olika korten, så du kan säkert få in Mike Bartons version på det kort du har idag....

    Vad gäller hobbykings kort så har jag inte testat det, men jag har precis bestället storebror (Atmega 168PA varianten) för att leka lite med. Det borde dock vara kompatibelt med de andra korten. En varning dock, det "lilla" kortet som är lite billigare har en Atmega 88 processor och alla programvaror fungerar inte på det kortet eftersom det har för lite minne.

    Dock... ett väääldigt hett tips, det släpps nya Coptercontrol kort till europa på måndag troligen. Beställ ett!! Det kortet är helt fantastiskt i jämförelse med KK kortet. Visst, det kostar 2-3gånger så mycket (70-80 usd mot 24 eller så för hk kk kortet), men du får 10 gånger bättre grejer i min mening.
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  9. #9
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Andreasson Visa inlägg
    En varning dock, det "lilla" kortet som är lite billigare har en Atmega 88 processor och alla programvaror fungerar inte på det kortet eftersom det har för lite minne.
    Det lilla HK-kortet tror jag inte säljs längre. Bara det nyare..

    Lasse

  10. #10
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Nu har jag testat ett tredje kort som jag köpte från MultiRCShop, ett tricopter-kort. Det är exakt samma visa med det kortet. Det fungerar inte.

    Min grabbs quad fungerar perfekt. Jag tar mitt quad-kort och sätter i, fungerar inte, jag tar tricopterkortet (fungerar ju med tre motorer inkopplade), fungerar inte, sätter tillbaka grabbens kort, det fungerar. Det är alltså inget av elektroniken, dvs Tx, Rx, ESC eller kopplingar, som fallerar. Allt är exakt samma i hela testet. Inget av mina kort fungerar, men grabbens gör det.... Man kan ju undra vad det är för skitkort dom säljer när bara ett av tre fungerar....

    Lasse

  11. #11
    pers avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    163
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    gran
    Klubb
    flyger här och där..

    Standard

    du har inge konstigt inställt på din kontroll då som stör\\mvh per

  12. #12
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av per Visa inlägg
    du har inge konstigt inställt på din kontroll då som stör\\mvh per
    Nä faktiskt.... ehum... snarare fel på mig. Jag har lösningen på problemet. När Dan (MultiRCShop) svarade på ett av mina majl när han testade mitt kort, så nämnde han något i förbifarten....

    After the Stick centering (after power up, hold the down elevator for 3 seconds as instruction from KR
    Ja, just det. Det hade jag glömt eller förbisett i hastigheten. Efter att ha hållit elevatornspaken nere i 3 sek. så fungerade allt precis som det skulle.... Det var ju lite konstigt att båda korten hade samma fel och det ledde tankarna in på något som jag (mkt riktigt) förbisett.

    Suck, ibland känner man sig riktigt dum.... men det får man väl bjuda på

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-10-16 klockan 14:08.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Nä faktiskt.... ehum... snarare fel på mig. Jag har lösningen på problemet. När Dan (MultiRCShop) svarade på ett av mina majl när han testade mitt kort, så nämnde han något i förbifarten....



    Ja, just det. Det hade jag glömt eller förbisett i hastigheten. Efter att ha hållit elevatornspaken nere i 3 sek. så fungerade allt precis som det skulle.... Det var ju lite konstigt att båda korten hade samma fel och det ledde tankarna in på något som jag (mkt riktigt) förbisett.

    Suck, ibland känner man sig riktigt dum.... men det får man väl bjuda på

    Lasse
    Jo fast det viktigaste är ju att du fått igång de så du kan flyga Sen misstagen är nått som är skoj å ljuga om vid läger elden...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. Flasha om KK2 kort!
    Av kajakmannen i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 09:08
  2. Ställa om ett KK kort!
    Av Carl i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 08:48
  3. Hk kontroll kort
    Av Danne76 i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 11:20
  4. Sommaren är kort men vad gör det..?
    Av Kennerdahl i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 23:07
  5. Kontroller kort
    Av cyberpete i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 10:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •