Har en super Tigre s2000 25cc liggande på hyllan.
Till vilka arf plan kan jag använda denna motor.
Har en super Tigre s2000 25cc liggande på hyllan.
Till vilka arf plan kan jag använda denna motor.
Till alla modeller som har en spännvid på 1,8-2 meter. Behöver en tank på minst 0,5liter och en 18x8 propeller och gärna ett OS-F glödstift.
Super Tigre S2000, S2000/25, S3000 och S3250 är alla nära släkt med varandra och har en del intressanta egenskaper. De väger en hel del, vill ha bränsle med endast lite olja och är i det närmaste outslitliga. Man bör beakta motorernas tyngd vid val av modell. Långnosade flygplan kan lätt bli framtunga.
Jag har en S3000 som sitter i i en Staudacher S-600 med 1,8 m spännvidd (bild nedan). Motorn drar en Mejzlik 18x10 med bra fart och prestanda räcker och blir över . En S2000/25 bör även den fungera utmärkt för flygplan i 1,8 m-klassen.
Precis som Amir skriver så funkar motorerna oftast bäst med OS F-stift, onitad soppa och ca 10% oljeinblandning. Vid inkörningen bör man dock ha ca 15% oljeinblandning.
Som utgångspunkt för propellervalet kan man utgå från fabrikens prestandaangivelser. S2000/25 ger bästa effekt (2,8 hp) vid 10000 rpm och bästa vrid (2,4 Nm) vid 7900 rpm enligt den gamla bruksanvisning jag har. Jag misstänker att detta är med öppet blås varför man när en vanlig ljuddämpare används kan välja en propeller som på marken ger ett något lägre varvtal, knappt 9000 rpm för bästa effekt i luften. För en maskin som ska flyga aerobatic (ej 3D) skulle jag tro att en 16x8 eller 16x10 skulle ge en lämplig avvägning mellan fart och dragkraft.
S3000 är helt annorlunda portad och ger bästa effekt (3 hp) vid 7900 rpm och bästa vrid (2,7 Nm) redan vid 5000 rpm.
![]()
Hitta rätt med GPS-fältlistan, http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken