Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Stabilisering av 2-axis camera mount, hjälp.

  1. #1

    Standard Stabilisering av 2-axis camera mount, hjälp.

    Hej
    Kommer att sätta ett 2-axis (roll, elev) camera mount på min trikopter. Trikoptern änvänder ett KK-board. H
    1. Hur gör jag för att få ett stabilt system som inte driftar?
    2. Finns det dessutom en möjlighet att justera så att rollen kan följa med en aning eller vara nästan helt horisontellt?

    /Fredrik

  2. #2
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag vet att Openpilot kontrollkort har servoutgångar för ex. kameraplattform som hålls stabiliserande med GPS... men där tar min kunskap i ämnet slut. Du får googla vidare om ingen annan här vet mer.... Om det finns plugin till KK-kort har jag ingen aning om.

    Lasse

  3. #3

    Standard

    Är ute efter något billigt och enkelt. Det du beskriver låter dyrt?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Det beror på vad du menar med driftar? Menar du att kameran inte får drifta, eller trikoptern får inte drifta? Får det drifta i yaw led eller inte? Får det drifta i position?

    Om det inte får drifta varken i position, yaw eller andra leder etc så är tyvärr inte KK kortet mycket att hänga i granen eftersom det saknar accelerometrar och magnetsensorer (kompass). Coptercontrol har accelerometrar men inte magsensorer vilket gör att den vet vart "neråt" är (vart är gravitationen) och inte driftar i pitch och roll led. Avsaknaden av magsensor gör att den driftar i yaw dock. Den saknar dessutom GPS, så den driftar i position också, men inte lika illa i och med att den rättar upp sig själv och inte drar iväg hejdlöst.

    Om du vill ha en stabiliserad kamerapod så tror jag det billigaste är att köpa ett billigt gyron och installera för varje led du vill stabilisera...
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  5. #5

    Standard

    Hej
    Jag har köpt flycams naviboard som är anpassat till kk borden passar både till flycams egna kk bord eller andra enligt flycam
    har testat att det komunicerar med mina tre kk bord återkommer i ärendet när testflighten är gjord :-)

    http://www.kkmulticopter.kr/index.ht...iSet&id_no=115

  6. #6

    Standard

    Med driftar mnar jag att det inte hittar tillbaka till "0"punkten.
    Säg att jag sätter gyro på roll på kameran och ställer in insignalen till servot så att horisonten är horisontell. Om jag inte rör servot genom insignal utan bara vickar farkosten fram och tillbaka 1000ggr, kommer då kameran att vara kvar i samma position (horisonten fortfarande horisontell) när jag lägger ner farkosten igen?

  7. #7

    Standard

    multiwii har stöd för gyro till kamera...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Standard

    Jag har redan ett KK-kort i trin som jag inte slänger bort om det inte är så att någon säljer ett Multiwii för knappa 1000kr..

    ..men antag att jag bara trycker i 2 gyron. Är det olika gyron för Roll och Tilt ellr kan man använda samma typ? Tips på billiga fungerande gyron (gärna HK)?
    Senast redigerat av Mr_Handsome den 2011-10-17 klockan 15:03.

  9. #9

    Standard

    du behöver 2 gyron - ett för varje axel.

    multiwii

    1 arduino
    1 wm+
    1 nk

    shield/kretskort behövs ej men underlättar

    kostnad < 7-800.-

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10

    Standard

    Tack, var handlar man Wii kort?
    Vad betyder dina fina förkortningar?

  11. #11

  12. #12

    Standard

    Vad har du tänkt att använda för kamerafäste? Har kollat runt lite men de flesta tycker jag är oskäligt dyra för lite skurna kolfiberplattor och ev några hjullager. Jag har också tänkt göra ett stabiliserat fäste att kunna monteras på en trikopter men kommer nog att utveckla/bygga ett eget.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2011-10-19 klockan 09:44.

  13. #13

    Standard

    Tack för tipsen men nu var jag ute efter ett ganska snabbt bygge. Det där ser ut att ta ett tag.
    Här är fästet. Visst kostar det men det är nästan färdigt..

    http://quadframe.com/collections/fro.../products/g01k

    Jag tycker att det är roligare att flyga än att bygga så att jag föredrar färdiga lösningar. Det får nog bli en FY-30 till kamerafästet. Då kan jag köra den i flyget senare också. Alternativt 2 enkla gyron.
    Senast redigerat av Mr_Handsome den 2011-10-20 klockan 11:21.

  14. #14

    Standard

    Jag har precis fått hem ett sån kamerafäste från Jakub - fast svart och med kullager.

    Det ser helt OK ut men var lite pilligt att få ihop - en ruskig massa brickor o skruvar.
    (kräver pincett och en säker yta att jobba över om man tappar något)
    Jag saknar servon så jag kan inte testa det ännu(servon mm beställt)

    Med tidigare erfarenhet från ElectronicaRC så vågar jag nästan rekommendera ett fäste av dem också...


    //UndCon
    Senast redigerat av UndCon den 2011-10-20 klockan 12:26.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15

    Standard

    Jag har provat Jakubs gopro gimbal ett par gånger på mitt Quadrinokort och den fungerar ypperligt. Jag kör med små digitala emax servon på den.

  16. #16

    Standard

    Att bygga mwc med delar från olika ställen och massa lösa små trådar känns inte försvarbart idag.
    Ett MWC Quadrinokort (med kamerastabilisering) kostar 604:- frakten 89:-.
    Jag fick mitt kort på 8 dagar. Tullen är inte intresserade av ett litet kretskort.
    Quadrinokortet är dessutom tjockt, styvt och lackat (tål mycket stryk)
    Beställs av Witespy på RCG.

  17. #17

    Standard

    Jag har också fått igång Jakub's gimbal och den är mycket bra trots att det var pillrigt att få ihop den.

    Om man föredrar lösa sensorer eller allt på ett kort är en smaksak. Valfriheten är det bästa tycker jag.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18

    Standard

    Här är en liten skrivning om min Kamera stabilisator

    Inte nått speciellt men men... Ska justeras i mjukvaran innan den är bra.

    http://rcaddiction.blogspot.com/2011...-and-misc.html

Liknande ämnen

  1. Fyetech DOS Stabilisering & Autopilot + GPS flyg/multicopter (köpråd)
    Av Skrotiz i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2014-03-25, 19:41
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 13:48
  3. Ny Spektrum-mottagare med inbyggd AS3X-stabilisering.
    Av jocke1963 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 02:12
  4. Stabilisering av deltavinge med gyro?
    Av Boopidoo i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •