Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Detta med metanolmotorer

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard Detta med metanolmotorer

    Hej på Er, var ett antal år sen jag höll på med metanolmotorer . har nu skaffat en 60 modell från hangar 9 . Funderar över detta med acc till radiodelen , vad har hänt under de sista tio åren . vad skall jag ha för acc till 6 st servon samt mottagare . Motorn är en Saito 100 , funderar på om jag skall ha ombordglöd på den och hur mycket el detta i såfall drar . Som jag känner så skulle jag i så fall vilja ha en sep acc till detta .

    Lite tips på val av Acc samt även på val av standardservon , lite större och starkare är väl säkrast då det kanske frestar på ibland .....
    Senast redigerat av Phonta den 2011-10-17 klockan 10:52. Anledning: felstavning .......

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ombordglöd är helt onödigt om du använder ett OS F stift och lite nitro i bränslet. Saito brukar gilla nitro, själv använder jag mellan 5% och 10% inblandning.

    Vad gäller ackar så använder många litium-polymerbatterier, ofta i kombination med spänningsreglering för att inte elda upp servona. I mitt tycke är detta helt onödigt för modeller av den storlek du nämner. Enklast är att använda ett 5-cells NimH-batteri av den nyare typen med låg självurladdning (exv. Sanyo Eneloop eller Instant). Med ett 5-cellspaket vinner du fördelen att om en cell skulle kortslutas (den vanligaste felmoden på NimH-batterier) så har du fortfarande 4 celler att flyga hem modellen på. Så gott som alla servon klarar numera 5 celler.
    En bra säkerhetsgrej är att skaffa en "elektronisk" strömbrytare som inte innehåller några rörliga delar som kan glappa eller oxidera. Exempel på sådana strömbytare (som bl.a säljs av Hobbyborgen) hittar du här:

    http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=shop&SessionId=&a=catalog&t=6&c=26& p=26


    Valet av servon beror på vad det är för typ av modell du beställt. Hangar 9 har extremt utförliga bruksanvisningar och i dessa hittar du uppgifter om lämpligt vridmoment för servona.
    Senast redigerat av Michael den 2011-10-17 klockan 17:15.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tycker lipo är trevligast då det alltid går att snabbladda. Jag kör med LiPo till mina metanolplan + en BEC.
    T.ex. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6320__TURNIGY_5_7_5A_8_42v_HV_UBEC_for_Lipoly.ht ml
    J
    ag gillar Power HD servon
    7110 t.ex. är både starka, hållbara, precisa och snabba
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...2kg_19sec.html
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Tack för alla fina tips , jag har en 4 cells acc liggande , att använda en Bec verkarvju intressant , då reglerar väl den spänningen till servo och mottagare, rätt ? Har en liggande som jag kört en 450 heli på , skall den kopplas som vanligt , endast att inte använda de tre motorkablarna kan jag tänka .
    Hörde hos Roffes att just som ni säger så är Os stiften de som inte slocknar , låter som ett vettigt val då .
    Väntar på kärran nu som beställdes från RC Maffian i förra veckan . Hittade en fin video på Corsairen med en Saito 100 , fanns på You tube , verkar finnas tillräckligt med kraft även för avancerad flygning

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Om du ska använda BECen bör du kolla upp hur mycket ström den klarar att leverera. Det vore ju lite tråkigt att råka ut för ett haveri pga att BECen överbelastas. För egen del kör jag helst med moderna 5-cells NimH-batterier till mottagare och sändare. Då har jag inget som helst behov av spänningsreglering, kan ladda batterierna på 1-2 timmar och självurladdningen är så låg att jag inte behöver toppa ackarna mellan flygtillfällena.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Har kikat lite efter dessa NimH batterierna , inte det lättaste att hitta nån Rc handlare som saluför dessa . men en BEC
    som levererar spänning till 4 servon samt en 450 helimotor bör ju utan vidare klara av 6 st servon , som ju även inte går samtidigt , dvs ett snabbt stark Ailservo kan ja ta en del , dock knappast som en helimotor , eller tänker jag galet .....

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Lipo med en bra BEC som klarar många servo, en futaba GH-1 som ombordglöd och vettiga stift typ Enya3 eller OS F så är du i hamn...

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Hmm.. har en Turnigy 40 som jag inte har nån heli till , använder nog den samt en 3 cells lipo på 3000 mamph.

    Samt som du säger en ombordglöd , har läst en del gamla recensioner av hangar 9 Corsair, dom var inte så lysande , hoppas dom har skärpt till sig då det var en del brister på hjulställen samt även vad gäller materialval i fen mm. men det får väl visa sig när den kommer .....

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phonta Visa inlägg
    Har kikat lite efter dessa NimH batterierna , inte det lättaste att hitta nån Rc handlare som saluför dessa.....
    Minicars i Enköping distribuerar INSTANT NimH-packar av den lågurladdande typen. Enklast är att slå en signal till deras Hobbyshop:

    http://www.rynos.se/

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ombordglöd behövs inte om du ställer in motorn rätt!

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Skaffa accen Michel föreslår,trevliga men man får ladda dem lite försiktigare än vanliga accar (ca 700MaH max)..
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6321
    Jag gillar dem för självurladdningen är obefintlig.
    Vad gäller ombordglöd: Fördelarna är flera...
    I den modell du köpt så kommer du behöva vikt ifram,det hänger ihop med att orginalet hade en tung spis ifram och behåller man måtten när man skalar ner så räcker inte en modellmotor,det kommer att gå åt bly också..
    Så därför,sätt dit ombordglöd,t.e.x simprops och placera accen till den nånstans framme vid motorn istället för bly,andvändbar vikt!
    Samma med mottagaraccen,fram med den därnånstans,det kommer att behövas.
    Den stora fördelen är att man slipper kroka upp nån glödklämma o fingra bakom motorn med detta,trevligt!
    Sen blir motorn mycket mera lättinställd på tomgång,man kan fuska lite och låta den gå lite fett utan problem..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Kör bara med INSTANT accar 5 st per mottagare och det har funkat felfritt i flera år. INSTANT accar finns även på Kjell o Co

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  13. #13

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hejsan!

    Jag kör också med instant accar numera. Funkar kanon. Skulle bara använda lipo större flygplan som behöver stora accar. Är väl lite gammaldax men är van att sätta radion på laddning kvällen innan man ska flyga. Instant kan man ju lämpligtvis ladda när man flugit klart för dagen eftersom de knappt laddar ur sig nåt när de inte används. Då är de ju fulladdade nästa gång du ska flyga. Moderna accar är ju så stora så man knappast behöver snabbladda på flygfältet längre... Eller?

    Så det här med ombordglöd då...
    Jag använder inte ombordglöd längre. Körde med det förr men kom på att de flesta motorer går lika bra utan så jag vill spara den vikten.
    Sen har ju Bokis en poäng med att det är bättre att ha en glödack i stället för bly som dödvikt. Man slipper ju startkablarna iaf.

    Som vanligt har ju alla sina egna idéer här!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Det var en hel del värdefulla tips tycker jag , ombordglöd kommer det att bli , accen till denna så långt fram som möjligt låter fö väl genomtänkt. Varför inte då en vanlig lipo acc med en bec till servostyrning , den lilla vikten extra som becen ger kan ju vara gott att balansera tyngdpunkten med. Har alla grejor till detta . Behöver däremot tips om tillförlitliga stora servon som ligger inom rimliga slantar , behöver inga snabba servon till denna kärra . Har även problem med att man i manualen har uttag i vingen för både ail samt flapsservo ,men i mina vingar så finns bara ett servouttag , djäkligt irriterande .......

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bättre att lätta kärran baktill än att fylla på men en massa grejer som är onödiga!
    Det går alltid att lätta flygplan,även ARF kärror! Om nu planet skulle visda sig baktungt med den motorn du valt så karva bort lite onödig trä baktill, finns alltid spant som är för kraftiga och servobrickor i plywood som är onödigt massiva som man kan minimera med hjälp av en dremel med sliptrissa. Sporrhjulet är också en sån sak som kan bytas ut mot ett lättare. Stötstänger kan bytas mot vajrar både på höjd och sidroder och servon,acc och mottagare kan flyttas fram. Lätta flygplan flyger alltid bättre än tunga och så varar de längre...

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Jo, det är så sant , verkar vara just vajer på denna modell . Jag har inte fördjupat mig så mycket än ....

  17. #17
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Flög just en sån här Stuka idag,fick äran och ta upp en god väns idag för första gången...Trevlig!
    Dock så kan man nog fundera över tipset om att lätta den baktill,har läst detta tips förut om i stort sett alla kärror från Jaka och är mycket tveksam till att lätta en compositmodell på det viset utan att att veta hur den ser ut..
    Och vad gäller vikt så flyger de inte bättre ju lättare de är,för låg vingbelastning får en del kärror att bli på tok för vindkänsliga när de blir större..
    Ett bra exempel är en Mustang jag har som växte från 23 till 25 kilo med hjälp av bly och blev helt plötsligt en stabil kärra med auktoritet i luften efter att tidigare ha varit orolig i vind..
    Jaka,i en del fall så tror jag att dina tips grundar sig på erfarenheter från små flygetyg och det stämmer definitivt inte när de kommer upp lite i storlek..För tungt är aldrig bra MEN för lätt är det inte heller!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Kul... Vad satt det för maskin i den , vad tror du om en saito fa100 , kommer min att flyga bra med den?
    Eller skall jag skaffa en större , i så fall så går jag upp ordentligt till en 180 motor

  19. #19

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    bör flyga med saito 100:an.men välj rätt snurra där,16x6 är åt helvete för stort.Jag har använt 14x6 till mina 100,då apc.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  20. #20
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hoppsan,missade och svara dig!
    Den var eletrocifierad med ampere hit o dit men den där funkar med en Saito 100 ,inte tu tal om det..
    Poängen med såna här kärror är att de behöver inte ha ett dragkraftsförhållande på 1:1,ska du flyga lite stiligt och skalenligt så är en Saito 100 helt OK.
    Den var snäll och flyga och han hade C.G enligt manualen och det förvånade mig att den var helt neutral när klaffen åkte ut,
    ingen uppnos där inte!
    Gå på Lennarts proppstorlek,kanske t.om 14x7 ,vill faktiskt minnas att den var helt ok med en 15x6 också Lennart men 14x6 är en bra storlek,då blir motorn snäll och ställa in..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Vad är detta????
    Av Gyld i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 20:23
  2. Metanolmotorer och slanglängd
    Av MagnusStrömqvist i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 11:46
  3. Vad är detta?
    Av pilotkalle i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 06:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •