Reklam

 
Sidan 5 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 150

Ämne: Nu blir det skorpor och vatten ett par månader :S

  1. #81

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Några bilder på designen som den ser ut idag.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DJI_quad_frame_02.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	19,0 KB 
Id:	24318

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DJI_quad_frame_03.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	16,1 KB 
Id:	24319

    Blir högt landningställ på den så att en Camera Gimbal får plats under.

    MVH / Kajaken

  2. #82

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    En till bild på hela framen med landningställ

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DJI_quad_frame_04.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	21,0 KB 
Id:	24328


    MVH / Anders

  3. #83

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Någon som vet vart man hittar aluminium "lazy Susan" snurrplattor?

    Behöver få tag på en sådan här (se länk) med ytterdiameter runt 8"-9"

    http://www.lulusoso.com/upload/20110...an_bearing.jpg

    Skulle bli sjukt bra grundplåt till en Kamera Gimbal

    MVH / Kajaken

  4. #84

    Standard

    Vill man ha en liten quad ram kan man få det på köpet. Även vi som köpte DJi direkt...
    Lasse som tipsade mig och se gärna reklamfilmen om ramen. Bland de roligaste reklamfilmerna jag sett idag.
    http://www.foxtechfpv.com/djiwookong...ame-p-387.html

  5. #85

    Standard

    Jag mailade Foxtech igår o fick svar imorse om att han ska skicka en till mig så fort han får in den. Lite sugen på en arducopter eller en Openpilot som man kan sätta den i.
    En annan fråga som jag ställde på rcgroups men de var ingen som svarade på den. Men hur ska man programmera esc:arna? Turnigy plush 40a har jag. Så här har jag programmerat alla mina andra quaddar med vanliga esc:ar

    Fredde
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	progkort.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	73,7 KB 
Id:	24338

  6. #86

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    Jag mailade Foxtech igår o fick svar imorse om att han ska skicka en till mig så fort han får in den. Lite sugen på en arducopter eller en Openpilot som man kan sätta den i.
    En annan fråga som jag ställde på rcgroups men de var ingen som svarade på den. Men hur ska man programmera esc:arna? Turnigy plush 40a har jag. Så här har jag programmerat alla mina andra quaddar med vanliga esc:ar
    Helt rätt programmering av fartreglaget. Det enda du kan testa dig fram med är timingen (låg, mellan eller hög). Välj ett läge där motorerna fungerar bra vid alla varvtal. (D.v.s. gör de redan det så behöver du inte ändra)

  7. #87

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    En till bild på hela framen med landningställ

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DJI_quad_frame_04.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	21,0 KB 
Id:	24328


    MVH / Anders
    Coolt!
    Hur går det nu?
    Själv har jag en trasig arm som satte stopp i byggandet för en tid.

  8. #88

    Standard

    Tommy, Tiger moterna har du mätt dem? Sitter å kollar på en tricopter setup för att optimera ström åtgången och enligt kalylatorn ger de med 10x5 graupner proppar och en flygvikt på 1200g 13A vid hovring, jag undrar om det verkligen är så att de är så snåla? Jag har nu KDA 20-22L och de tar nästan 24A vid hovring å kan man halvera den vore det ju nice
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #89
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Mina motsvarande RC Timer 750kv drar ca 2.5-3A per motor vid hovring, dvs 10-12A totalt. Min quad väger drygt runt 1000 gram beroende på batteri. Så 13A låter fullt troligt. Däremot är 24A vid hovring helt åt skogen. Har du mätt rätt? Motorn klarar ju en 10-propp utan problem.

    Lasse

  10. #90

    Standard

    Jag har provat med KDA 20-22L, sen samma som Dadde DT-750 å de drar ungf lika 22-24A vid hovring med tricoptern enligt EzOSD och min separata Whattsup mätare så att två olika skulle ge samma fel verkar inte troligt? Jag har provat GWS 9x4,7" 10x4,7" samt mikrokopters 10x4,5" och alla drar mer eller mindre lika. Jag tycker själv det är jävligt skumt för Dadde flyger 12min på en 2200 ack vilket jag aldrigt lyckast med så nått är fundamentalt fel på min setup tror ja...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #91
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Hade du samma ESC vid båda testtillfällena? Det kan vara dom som spökar? Vilka kör du med? Skillnaden mellan 9 och 10-tum är i alla fall minst 5A vid full gas, så du ska märka lite skillnad mellan dem..., kanske 1-1.5A vid normal hovring 30-40% gas. Men du borde inte ligga högre än 12-15A med 1200 grams vikt. Du har kanske högre vikt än du räknat med??

    Lasse

  12. #92

    Standard

    Jupp bytte bara motorn, ska göra lite flera labbtester imorn. Som ni säger nått är inte rätt... Även om jag måste ha ett 5000mah ack för att klara flygtiden så nej fan vågen ska nog fram imorn också... återkommer i ärendet
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #93

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jodå. det rullar sakta men säkert framåt. Konstruktionen klar och filerna skickade till vattenskärningskillen. Skall ta in pris där och är det rimligt så sker skärning av delarna där (kolfiber för de platta delarna i kroppen samt POM till distanser och boomhållarna).

    Motorerna och ESCarna kom idag med posten samt propparna och styrningen hade jag ju redan.

    Inte särskillt mycket kvar alltså.

    MVH / Kajaken

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Coolt!
    Hur går det nu?
    Själv har jag en trasig arm som satte stopp i byggandet för en tid.

  14. #94

    Standard

    Då är det ju bara resten kvar Kajaken
    Dr,Hanke! Jag kommer förmodligen aldrig orka mäta tigermotorerna. Men om jag tar fram wattometern så skall jag berätta.

  15. #95

    Standard

    Helt ok Tommy

    Vägde min... 1890g är lite väl mkt va... Vete fasen hur det gick till men byte av bommar till tunnare och en liten optimering så verkar den hamna runt 1200g inkl gopro vilket jag tror är hälsosamt. Bytte till 20x20 bommar å en tung gammal thunder tiger raptor bladhållare med tillhörande hyperion digital servo å bara bakre bommen med mekanik å servo var nästan 250g så förmodligen har mitt bytande av bommar och annat lett till att den vart löjligt tung utan att jag egentligen tänkt på det så tack för att ni pratar motorer å ampere

    Nu ska ja inte stjäla tråden mera, men onekligen verkar dessa tiger vara riktigt skyssta så får inhandla ett par å testa...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #96

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    En liten uppdatering. Taking the thread back

    Har fått pris från vattenskräningen nu på ramen och till veckan kommer den att skäras.

    Senaste tiden har gått till att botanisera i kamera gimbals med autostabilisering (electroniken och mjukvaran finns i styrningen men måste ju ha mekaniken)

    Finns en hel del på marknaden men alla är sjukt dyra med tanke på vad man får. runt 300$ för en upphängning i 10 och alltså inte ens i kolfiber. :/

    Det går ju inte för sig.

    Satt igår och tittade på UH efter delar som man kan använda från elhelikoptrarna och kom då på den smarta ideen att man borde kunna använda tailboomhållare och tailrotordrivlådan från en HK 600 heli samt tailboomen i kortat format (har några stumpar liggande som funkar) för delen mellan framen och ner till tiltdelen som man bygger upp av tailboom från HK 500 GT heli och med tailboomlåda och tailboomhållare. Kommer bilder så snart jag fått delarna och har börjat bygga

    Kommer att bli riktigt snyggt med kolfiber och aluminium hehe

    MVH / Kajaken

  17. #97

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Gimbal ide

    Här kommer en liten enkel beskrivnign av vad jag tänker bygga för Gimbalen.

    Börjar med ett ett tailboomfäste för HK600 heli som fästes i ett vibrationsdämpat fäste under quadframen.
    Riktning på boomröret är neråt och röret skall vara ca 150 mm långt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tailboomholder_HK600.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	28,6 KB 
Id:	24544

    i andra änden (den nedre) så sitter det en HK600 tailassembly. Axlen sitter riktad framåt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tailassembly HK600.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	18,6 KB 
Id:	24542

    På axeln sitter det ett aluminiumblock som jag måste tillverka som kan låsas på axeln. På övre och undre sidan av aluminiumblocket så sitter det en kolfiberplatta som är ca 30 mm breda och 200 mm långa. I varje ände av dessa plattor så sitter det ett HK500 tailboomfäste mellan plattorna med anslutningen till boomröret framåt.

    500 HK boomrören på varje sida av arrangemanget är ca 100 mm långa och i änden som pekar framåt så sitter det ett taillassembly för HK 500 med axlarna pekande innåt. I dessa axlar fäster jag sen tilt plattformen som består av två vertikala plattor (en i v arje sida) samt en horisontell platta att fästa kameran i

    Drivningen blir ett servo för roll (HK600 tailassemblyn) som sitter uppe vid quadframen och driver rollväxeln med remdrivt samt ett servo på någon av sidorna för tiltboomarmarna i den nedre delen som också driver via remdrivt till tiltväxlen.

    Vad tror ni om denna lösning?


    Aluminiumdelar och kolfiber och till en bråkdel av vad en köpesgimbal kostar och nu blir det remdrift och kullagrat runt om

    MVH / Kajaken

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tailboomholder_HK500.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	33,3 KB 
Id:	24543Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tailassembly HK500.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	33,1 KB 
Id:	24541

  18. #98

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jag tror nog att det kan fungera efter lite pyssel. Helikopterdelar håller generellt sett god kvalitet och hög precision. Det som kan strula till det för dig, som jag kan komma på är väl remdriften till den ena axeln. Fast det kanske handlar om att jag inte ser helt och hållet för mig hur du tänkt montera servon för tilten. Tanken känns klart tilltalande och borde bli robust nog även för en ganska rejäl kamera.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  19. #99

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Själva servodriften är inte 100 % löst än men tar det allt eftersom då jag har grejorna. Torr att det är den enkla delen om jag får till en robust och smidig mekanik.

    MVH / Kajaken

  20. #100

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    detta ser jag fram emot att se hur det går... låter mycket lovande... många bilder på lösningarna vill ja se....

Liknande ämnen

  1. Quad över (och lite i) vatten
    Av Tobbe A i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 14:41
  2. Anorlunda landning på vatten..
    Av jugg i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 22:32
  3. Man blir så förbannad
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 19:24
  4. Vatten lekar :)
    Av Joakim E i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 23:55
  5. Jag blir så glad
    Av Stig Johansson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •