Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Startvagga/-vagn

  1. #1

    Standard Startvagga/-vagn

    Jag är i färd med att färdigställa en storseglare (tycker jag i alla falla att det är) som jag motoriserat med en växlad Hacker-motor och 20x13 fällbar propeller. Det är en ”skalamodell” av DFS Kranich "måsvingeseglare" från 1935 och med en spännvidd på 3.60m samt flygvikt på ca 4,5-5,0 kg, tror jag att det blir.

    Flygplanskroppen är inte greppvänlig och därmed ganska klumpig att slänga iväg. Jag avser därför att bygga en STARTVAGGA/-VAGN (eller vad det heter) i lämplig storlek och har kanske visst grepp om hur den kommer att se ut, MEN efterlyser bilder/beskrivning/ritning eller liknande för att undvika onödiga misstag.

    En fråga: skall vaggan/vagnen byggas så att modellen ligger i planflykt eller med viss stigning?

    Samma inlägg har jag skrivit i Svenskt Modellflyg

    /Örjan

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Med tanke på att det är vingarna som ska lyfta planet från marken genom at planet rör sig tillräckligt fort för att vingarna ska generera lyft nog för att stiga så skulle jag bygga vagnen med planet monterat i planfykt. Bygger du den så att planet ligger i en stigande attityd kommer det enbart att generera extra luftmotstånd vilket inte är till någon glädje. Jag skulle snarare öka lyftkraften med klaffar vid start strax efter att jag gasat upp planet till strax under startfart.


    Lycka till, det lär bli en läcker syn när den sticker uppåt. Kranichen är snygg!
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  3. #3

    Standard

    Tack Thomas,
    Ja, det är ju helt riktigt det du säger så vingen kommer att ligga i motsvarande planflykt, flera har ansett desamma i forumet på Svenskt Modellflyg...då blir det så.
    Javisst är Kranichen och andra "gull-wingar" vackra skapelser, inte särskilt akrobatiska jfr moderna seglare, men det är ju inte heller meningen.
    Dessvärre saknar "Tranan" klaffar så och den riktiga fullskalan.
    Motorn jag har, är en växlad Hacker med vertikalt drag på 6,5-7,0 kg...så egenligen skulle jag bara kunna ställa kärran med nosen upp och ge mig iväg...men det eller handkast får i så fall ske när jag känner maskinen bättre....om jag överhuvudtaget kan greppa flygplanskroppen för kast!
    Har fått några bilder och videor på Svenskt Modellflyg så jag har ett gott grepp om hur skapelsen (vaggan) kommer att se ut

    /Örjan

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag skulle nästan vilja ha lite nos ner, för att den inte skall lyfta för tidigt. Det är inte ovanligt att flygplan studsar upp innan de har flygfart, kärran sätter sig med hög anfallsvinkel och klipper. Detta är vanligast bland motorsvaga modeller där man står med fullt höjdroder för att försöka komma upp innan rullbanan är slut.

    Bygg vaggan med justerbar alfa och börja med väldigt lite alfa. :-)
    Senast redigerat av henke2 den 2011-10-30 klockan 15:25.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    ...det var ju en synnerligen intressant kommentar, samtidigt vill man ju inte ha en plog heller, så det blir en prövning att få till rätt vinkel
    Hade i och för sig tänkt göra hjulupphängningen med lite fjädring á la WW1 dubbeldäckarna, men inga av mina fält är i närheten av en jämn bana, så studs lär det ju bli i alla fall. Dock borde motorn klara av för tidigt "ofrivillgt" lyft med tanke på sin styrka/Örjan

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Kan du inte bygga kärran tvåhjulig (kanske en extra liten dolly längst bak med ett sporrhjul på) och släpa rumpan i starten. Då blir det som en klassisk sporrhulskärra. Det borde också kunna funka.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #7

    Standard

    ...det var min ursprungliga tanke och det var oftast så man startade en Kranich, dsv med ett hjulpar under landningsskidan som man sedan släpte efter start, men då var man ju bogserad.
    Jag har ju "propelleriserat" min Krancih och då är det nog enklare med en 4-hjuling/Örjan

  8. #8

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Lova en sak !! FILMA premiären. det ska bli ett sant nöjje att se denna fulsnygga modell !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  9. #9

    Standard

    HS-Racing,
    Om någon har filmkamera till hands eller liknande...ja...men jag gör kanske premiären på ett eget fält här i närheten och då är jag förmodligen själv där, vilket jag gärna är vid en premiär...så premiären kan nog bli utan "skådis", men det får vi se den dagen.
    Just nu går färdigställandet på sparlåga pga andra hemmagöromål och i detta nuet vet jag inte om jag ska satsa på "vagga (dolly)" eller "gummirepskatapult"
    /Örjan

Liknande ämnen

  1. Vagn till moped?
    Av flygaren_93 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 01:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •