Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: ESM Me 109e

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard ESM Me 109e

    Hej har en me 109e från esm i den sitter det det 8 st futaba s3003 standar servon är dessa bra nog? Den är inte flugen med dessa än orkar det, håller de? mm Svara allt om dessa servos! mvh

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Hej ,

    Jag ställer mig samma fråga , jag har ju en Stuka ESM som jag skall köpa ett antal vettiga servon till, tänkte köpa från Hobbyking , standardservo Turnigy 10,5 kilo borde ju räcka . Känner att ett lite snabbare ailservo kan behövad annars inga snabba servon.

  3. #3

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    men för hel...ete,köp inga skitservon från hobby king,dom är nog billiga här i sverige.Har fått nog själv av dessa kinesdyngeservon från hobbyking.
    Finns prisvettiga alternativ hos våra svenska hobbyhandlare
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard

    Jag frågar into om skit servo från kina utan äkta futaba s3003 är det bra nog?

  5. #5

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Kanske lite klena va,till trottel funkar det säkert bra,även till skev skulle jag tro.Men satsa på ett som drar runt 6kg på höjd&sida
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  6. #6

    Standard

    En bra regel brukar vara drag i servot skall motsvara planets vikt samt lite marginal. 109:an säger man skall väga ca 6kg så 6kg servo med lite marginal torde bli runt 7-8kg. Men sen har du väl ett servo per vinge mm så då halverar då varje enskilt servo inte behöver jobba med mer än "hälften". Futaba 3003 eller 148 är lagom och borde inte vara nått problem alls. Både jag och Bokis kör ofta med 3003 eller 148 i lika modeller utan probs. Tex så har Bokis i sin ESM DC-3 som är betydligt större 3003 servon och den flyger lika bra nu efter 4:e säsongen... Som sagt till höjd och sida kanske lite starkare men börja med att flyga den för att se om du behöver mera drag i servot, jag är tveksam.

    Det finns ingen anledning att proppa maskinen full med värsting dyra saker det tar bara upp vikt och är onödigt dyrt.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    men för hel...ete,köp inga skitservon från hobby king,dom är nog billiga här i sverige.Har fått nog själv av dessa kinesdyngeservon från hobbyking.
    Finns prisvettiga alternativ hos våra svenska hobbyhandlare
    Blir alltid lika förvånad... HK har mkt som inte är bra men mycket som också är riktigt bra. Om man köper saker för mindre än halva priset i tron om man köpt märkes servon så är det klart att man blir besviken... Varför tror du det är billigare?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Futaba 3003 är ett pålitligt standardservo på 4 kg/6V som funkar kanon till den kärran men som Hanke skriver så nåt med lite mer pulver till sidrodret så sporrhjulet får sitt..
    Minns inte men är det dubbla höjdroderservon på den? Hur som ,det funkar..
    Att man till en 3D kärra har pulver o fart i servona är förståeligt men jag tycker att det har ibland gått troll i servostorlek i "vanliga" kärror,i rekomendationerna på nätet så förundras jag hur starka och snabba servon det stoppas i..
    Men valet är fritt och det här är mina alldeles egna funderingar i ämnet..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard

    Nä där är bara ett servo på höjdrodert annars en annan fråga om servo till en boomerang sprint vad ska man ha för servo till den? Och i messerchmidten ska man ha något speciellt strömsystem just nu har jag bara en liten 4,8v ack tycker det känns lite unsafe kan man ha en emcotec för dubbla 6v batteri?

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Förstår ju inte riktigt varför ett Turnigyservo (metal Gear) är sämre om jag köper det från Hobbyking , alternativt om jag köper det från Tillex RC Rubin . Tillverkar Kineserna dåliga kopior på Turnigyservon , är det detta som påstås ......

    Tror knappast att det skiljer nåt på tillex ett Turnigyservo köpt från HK eller från ens Svensk handlare , i så fall priset .
    Även Hitecservon eller andra hyfsade märken är då skitservon om man köper från HK , verkar inte så väl genomtänkt .

    MVH Phonta

  11. #11

    Standard

    Huruvida en produkt är bra eller inte hänger starkt ihop med priset sen var de köps spelar det oftast ingen roll så länge det inte är frågan om olaglig "kopia" som jag misstänker finns på t.ex. ebay osv.
    Även de finare märkens billigaste servon är inget jag skulle rekommendera.
    Senast redigerat av AmRi den 2011-10-26 klockan 12:04.

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Pris och kvalitét hänger ju inte alltid ihop, men.....

    Jag köpte för ett tag sen en fyrpack TowerPro MG995, billiga servon med 11-13 kg dragkraft.
    "Jättebra" servon med ETT servo per kanal. När jag kopplade TVÅ servo på en Y-kabel blev det flipperspel i närliggande servon!!!

    Kan väl säga att servona åkte ut och ersattes med andra, välkända bra servon.
    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Jag har ringa erfarenhet i ämnet, men har lärt mig att kullagrat och metalldrev är bra för att vifta omring ett sporrhjul på en lite större modell.

    En som faktiskt har testat lite är denna killen:

    http://rcmodelreviews.com/chineseservos1.shtml

    Han nämner liksom andra att det är lämligt att akta sig för TowerPro.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som Bokis säger så är Futabas 3001 och 3003 servon bra standardservon. JR och Hitec gör också bra servon som Hs422 och
    Hs425.Samliga dessa servon drar ca 3-4kg vid 4,8V.
    Till en så pass stor kärra som Me 109:an skulle jag använda ett miniservo av typ Hs 65,81 eller Hs 85 på trottel, Futaba,Hitec eller JR standardservo på sidrodret (se ovan), Ett 5-6kg servo på höjd,skev och flaps, dubbelkullagrat som Futaba S3010,S3014 ellre S9001.
    Nylonväxellåda är glappfriast! Metallåda starkast! Personligen väljer jag helst nylonväxellåda där jag kan.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Hej, i min 109a körde jag Graupner digitala 5391 servon, 5kg drag och 12kg håll, ett av de bästa servona i den storleken då de är helt glappfria, Till sidan använde jag ett hyperion servo.

    I min Boomerang sprint använde jag 5391 till allt utom höjden och klaffen, höjd, Hyperion UMD servo 13 kg och till klaff Hitec 5645 digitalt.

    Använder aldrig no name servon i mina maskiner, och har hittils aldrig gått i backen pga servohaveri, servot är trots allt en av de mest kritiska komponenterna i en maskin så därför kör jag mest Graupner, Futaba, Hitec, Hyperion, det har funkat bra för mig.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

Liknande ämnen

  1. ESM Me 109E med annat ljud i skällan!
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 13:43
  2. Me- 109E Köptips
    Av serasia i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 18:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •