Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Flyga var man vill?

  1. #1

    Standard Flyga var man vill?

    Hej!
    Jag undrar om det finns någon lag som säger att man inte får flyga modellflyg (el) på några platser i Sverige.
    Fick nämligen klagomål av en granngubbe idag som tyckte att min lilla elkärra skrämde livet ur gumman hanns.
    Tacksam för svar!

    Gustav

  2. #2

    Standard

    Beroende på storlek med mera på det man flyger med så är det väl det sunda förnuftet som säger var man borde flyga och inte flyga..

  3. #3

    Standard

    ~450g, 1m vingbredd.
    Jag alltså inte bli stämd för att jag flyger över ett bostadsområde (bortsett från om jag flyger in i en ruta etc.)?

  4. #4

    Standard

    Stämd lär du inte bli. Bara ersättningsskyldig om olyckan skulle vara framme..
    Välj att inte flyga över just hans egendom så behöver han inte bry sig för sin kärring..

  5. #5

    Standard

    Gnälliga tanter får hålla sig inne när pottkramarna spinner loss. Kaffe o kaka kan ho väl bju på!
    vh/R

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Min personliga åsikt är att man aldrig skall flyga inom bostadsområden och andra tättbebyggda områden - varför riskera att reta upp/skrämma andra människor som inte är intresserade av vår hobby ?
    Som Smajly sa - använd sunt förnuft. Det finns så många andra ställen att flyga på så använd dessa istället. Sen skall du nog se över ditt försäkringsskydd om du inte flyger på modellflygfält och är medlem i en klubb. Även mindre kärror kan ställa till skada om oturen är framme och utan bra försäkringsskydd så kan det då bli dyrbart.
    Att något inte är förbjudet innebär inte att det med automatik är "tillåtet" utan här är det omdömet som måste styra.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2011-10-26 klockan 06:26.

  7. #7
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Gustav
    Ta en titt på denna sida här finns information om hur och vart du bör flyga http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...sakerhetregler

    /Martin



  8. #8

    Standard

    Tack för svar!
    Kan ju faktiskt vara bra att veta vad som gäller när man sysslar med en hobby.


    Gustav

  9. #9
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Detta hände mig förra året:
    Var ute på östkusten hos några vänner, ville flyga lite så jag gick 100 meter från närmsta stuga inte ett hus i sikte åt det hållet, startade min lilla 55cm EPP Vinge med en Feigao 12mm körd på 11,1v, riktigt bra varv på den lilla motorn , flög en stund över träden framför mig, då kommer det en gubbe hukandes på cykel mot mig, och viftar/ skriker något. Jag landar och får en riktig omgång med skäll för att bakom träden ligger tydligen en stuga och hans katt är helt panikslagen och hoppar upp och ner.... och han satt minsann med i kommunen och skulle stoppa dessa djävulsmaskiner ... jag packar ihop mina saker och går tillbaka till stugan. Blev inget mer flyga där inte.

  10. #10
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Blomster Visa inlägg
    skulle stoppa dessa djävulsmaskiner ...
    Ja, udda karaktärer finns överallt. Ibland kan det räcka med att peta näsan ute på torget.... Du gjorde ju vad du kunde för att undvika att flyga bland hus o folk. Att det sedan kom en gube som svalt en citron till frukost... tja, otur bara.

    Lasse

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Fråga om det är OK att sparka fotboll eller spela brännboll - för det är också klassat som leksaker...
    Modellflyg klassas just som leksaker - och vi hoppas att det ska betraktas så i lång tid framöver.

    Som sagt - bäst är att visa respekt och att vara försiktig. Gnälliga människor finns det alltid. Är gnället obefogat ska man sakligt lägga fram sina synpunkter och peka på att exempelvis bollsporter inte har några restriktioner mer än att man ska använda sunt förnuft.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  12. #12

    Standard

    Jag gillar inte mopeder som trimmats/förstörts så de låter som f-n (låter mer än 95dB som är lagligt max, min bil blir stoppad, men ej Harleys och skränmoppar) när de kör runt på alla gator i städerna. De låter hemskt, är nära in på, är tunga, snabba, kan sällan trafikreglerna, osv... ändå måste jag stå ut med dem. ?! Så mja, vi som pysslar med denna hobby kan omöjligen störa mer. Flyg överallt med förnuft, kan man inte flyga får man väl lära sig först, olyckor händer överallt vare sig man vill eller inte. Men gör inget dumt så det drabbar mig. ;-) Eller hur brukar det heta?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Sunt förnuft var det
    Nu får granngubben säga vad han vill så länge jag inte kraschar på hans tomt eller hus

    Trevlig kväll
    Gustav

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    15
    Klubb
    Åmåls modellflygklubb

    Standard

    Att ens överväga att flyga nära hus i bebyggda områden är inte att rekomendera.....
    Som alla modellflygare vet så är det lätt att olyckan är framme, både pga av felbedömning hos piloten som att något slutar fungera i modellen.
    Det finns inget hobbyintresse som kan motivera risken att ev. skada en annan människa.

    Stoppa fingrarna i propellern när motorn går på fullvarv, och känn hur jävla ont det gör.
    En olycka kan givetvis hända även ute på klubbfältet, men där är folk av fri vilja, och alla är medvetna om eventuella risker.
    Mvh / Anders

  15. #15

    Standard

    Löjeväckande att en katt skulle bli vettskrämd av ett modellflygplan, då är det katten och kattägaren som har problem. Inte modellflygaren Jag har själv klippt upp ett fält hemma på gården. På den gården vistas fyra hästar fyra katter, sedan igår bara tre , en hund och tidigare tre olika getter. Inget av dessa djur har visat något som helst obehag av mitt flygande som sker både med tjutande metanolmotorer och med el. Enda problemet är väl att hästarna är lite väl nyfikna ibland och buttar mig på axeln med mulen. Kan var lite knepigt just vid landningen. Annars är hästar av naturen rädda men vänjer sig väldigt snart med nya ljud och föremål.

    Sedan tycker jag det finns all anledning att inte flyga i bostadsområden. Det drar bara till sig ogillande mot hobbyn. Dessutom kan ju alltid olyckan vara framme. Själv bor jag på landet och har några hundra meter till närmsta granne så jag behöver aldrig flyga över några hus utom det egna.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 22:49
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 23:48
  3. Precis vad jag vill göra när man inte kan flyga...
    Av Graffen i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 22:52
  4. sååå vill jag me flyga min ultimate!!
    Av kenneth67 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 19:48
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •