Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Fällbar Tricopter

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    63
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard Fällbar Tricopter

    Hej
    Vi som alla andra tycker att det är kul med multirotorer och framföra allt tricoptrar men det fanns ingen som hade en bra ram ute i handeln så vi fick designa ett själva och fräsa fram i vår CNC fräs i G10 laminat.


    Vi kör med JRs nya TAGS01 FBL gyro som med hjälp av Jr har lyckats att ställa om och fungera riktigt bra
    Här är en länk på en filmsnutt som vi har gjort på riggen. Vad tycker ni?


  2. #2
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Verkligen en fin design! Jag skulle bergis tro att den var köpt. Gillar kamerahållaren i nosen. Fin video också. Vad är det som sticker upp mitt i tricoptern?

    Lasse

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    63
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Verkligen en fin design! Jag skulle bergis tro att den var köpt. Gillar kamerahållaren i nosen. Fin video också. Vad är det som sticker upp mitt i tricoptern?

    Lasse
    Det är gyrosensorerna som är placerade i den lilla lådan.

  4. #4
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Amir Visa inlägg
    Det är gyrosensorerna som är placerade i den lilla lådan.
    Aha, det såg nästan ut som en extra motor....

    Lasse

  5. #5

    Standard

    En undran..vad har du för inställning i radion..Flyg eller helimode...
    ================================================== ==================

    Alldeles för många plan i garaget

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    En sak som slår mig... Din mottagarantennplacering är inte helt lyckad. Att strappa fast antennen alldeles vid en kolfiberram är dåligt för mottagningen åtminstone när antennen befinner sig på andra sidan koptern från sändaren sett.

    I övrigt bör du få bättre mottagning och räckvidd generellt om du har stående (lodrät) antenn både på mottagare och sändare. Tänk radiosignalernas effektiva fält som toroider (donuts) runt antennerna. Du vill ha både sändarens fält och mottagarens fält riktade åt samma håll och undvika att flyga i hålet. Det borde dock inte spela någon större roll på kortare avstånd.

    Men nu när jag läser noggrannare så ser jag att du fräst ur G10, och det är väl egentligen glasfiberlaminat, inte sant? Om det "bara" är infärgad glasfiber så borde det inte spela någon roll. Bara riktningen på antennen i så fall.


    Kalasläcker ram för övrigt! Den inbyggda kameratilten var riktigt inspirerande.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-10-27 klockan 00:27.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    63
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wavis Visa inlägg
    En undran..vad har du för inställning i radion..Flyg eller helimode...
    Man får köra i helimode och med ccpm mixning

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    63
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    En sak som slår mig... Din mottagarantennplacering är inte helt lyckad. Att strappa fast antennen alldeles vid en kolfiberram är dåligt för mottagningen åtminstone när antennen befinner sig på andra sidan koptern från sändaren sett.

    I övrigt bör du få bättre mottagning och räckvidd generellt om du har stående (lodrät) antenn både på mottagare och sändare. Tänk radiosignalernas effektiva fält som toroider (donuts) runt antennerna. Du vill ha både sändarens fält och mottagarens fält riktade åt samma håll och undvika att flyga i hålet. Det borde dock inte spela någon större roll på kortare avstånd.

    Men nu när jag läser noggrannare så ser jag att du fräst ur G10, och det är väl egentligen glasfiberlaminat, inte sant? Om det "bara" är infärgad glasfiber så borde det inte spela någon roll. Bara riktningen på antennen i så fall.


    Kalasläcker ram för övrigt! Den inbyggda kameratilten var riktigt inspirerande.
    Tack för tipsen, G10 är glasfiberlaminat/kretskortslaminat och den vi använder är svart färgat

    Tack

  9. #9
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Amir, har du en bild på undersidan? Skulle vara kul att se hur du löst ihopfällningen av tricoptern och batterihållaren, samt hur din yaw-servo ser ut. Hur stabilt är G10? Klarar den lite hårda landningar utan problem?

    Lasse

  10. #10

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    63
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Amir, har du en bild på undersidan? Skulle vara kul att se hur du löst ihopfällningen av tricoptern och batterihållaren, samt hur din yaw-servo ser ut. Hur stabilt är G10? Klarar den lite hårda landningar utan problem?

    Lasse
    Hej

    Tomas har ramlat ner med våran från ca 25meters höjd pga att han tappade en av propparna som han inte hade dragit åt tillräkligt hårt och det hände ingenting med chassit utan en av kolfiber armarna gick av bara.

  12. #12
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Amir Visa inlägg
    Hej

    Tomas har ramlat ner med våran från ca 25meters höjd pga att han tappade en av propparna som han inte hade dragit åt tillräkligt hårt och det hände ingenting med chassit utan en av kolfiber armarna gick av bara.
    Låter som att den tål en hel del! Du skulle kanske fundera på att sälja några chassi..

    Lasse

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    63
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Låter som att den tål en hel del! Du skulle kanske fundera på att sälja några chassi..

    Lasse
    Vi har redan lagt ut dem faktiskt

    http://www.hab.se/ShowSearchResult.a...hstring=trikop

  14. #14

    Standard

    Lyfter en gammal tråd... =)

    Sitter just nu och pillar på en HAB Tricopter (längre armar än den ovan) med JR TAGS01 3-axligt FBL gyro. Grejer som börjar få nåt år på nacken. Känns lite som en KK2 typ (utan display) och används inte alls på samma sätt, men samma flygegenskaper typ.

    Ägaren ville ha mig att testa den med kamera och FPV osv. Den är otroligt mycket stabilare än vad min RC Explorer-tricopter med KK2 va. Men det är viss prisskillnad också. =)

    Nu återstår bara att fundera ut hur man väljer mellan hover-mode och 3D-mode... månne det är Gain-värdet i sändaren som styr det. Positivt värde för 3D ("Stunt") och negativt för Hover (Normal)? Kanske Amir/Tomas ser detta inlägg och minns allt som i förrgår. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Ingen som vet något om TAGS01? Allt funkar som det ska, bara undrar om den har autolevel i Normal FlightMode. Manualen och hela grejen är sanslöst krånglig så jag blir ej klok på vad JR TAGS01 har för funktioner.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Det är väl ett helikopter gyro inget man använder till multikopter

  17. #17

    Standard

    Det verkar lite så på bruksanvisningen jo... ;-) Nu när du säger det.
    Kanske kan byta ut det mot en KK2 istället... Vad är ett JR TACS01 värt idag då?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Tricopter 2.5 KK2 pid
    Av LeoR i forum Tricopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 19:13
  2. Tricopter med EDF...
    Av zooks i forum Tricopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 20:42
  3. tricopter vinkel
    Av per i forum Tricopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 14:43
  4. hjälp tricopter
    Av per i forum Tricopter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 09:27
  5. Fällbar prop på metanolare?
    Av mac77 i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •