Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lättare att flyga fpv än visuellt (trikopter)

  1. #1

    Standard Lättare att flyga fpv än visuellt (trikopter)

    Tycker ni att det är lättare att flyga trikopter med videobrillorna än visuellt?

    Tyckte att det absolut svåraste var att bedöma vilket håll som var fram på den, ser ju lika dan ut överallt

    Ska man lära sig att flyga den bra innan man tar på sig videobrillorna eller vad tycker ni som flyger fpv med trikopter.


    Mvh defuncta

  2. #2

    Standard

    Lär dej flyga visuellt först!
    Kan ju hända att man tappar bilden!

    Sätt på Olikfärgade InnebandyBollar under motorerna så ser du orienteringen.
    Dessutom funkar de bra som landningsställ.
    Det går alderles utmärkt att "Drifta" längs marken med dom!...

    Sen kan man sätta lysdioder i bollarna.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jag tyckte det var mkt lättare att flyga den fpv. Det tycker jag iofs om både flygplan och helikptrar
    Men som PatrikE säger det är viktigt att lära sig flyga visuellt först, man vet aldrig vad som händer!

  4. #4

    Standard

    Ja de finns väl inga genvägar hehe... Smart tipps med bollarna.. Tror ni att man kan öva i phoenix och flyga hellikopter eller kanske blir långt ifrån trikopter?

    Försökte få igång mitt kk2 board men den vänstra motorn ville inte kompensera mycket alls av någon anledning så fick sätta tillbaka mitt gammla multirotor board :/ någon som vet va de kan vara?

  5. #5

    Standard

    Vet inte hur många gånger jag har kraschat min tricopter för jag har tappa orientationen Har en röd markering men när man är ''långt'' bort så hjälper den inte mycket och har inte provat att flyga FPV med den då jag inte har några videobrillor enu

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Man "behöver" ju inga videobrillor =)
    Jag började med en 7" skärm för ca $50 från dealextreme.com

  7. #7
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jag kan fortfarande inte flyga mina trikoptrar och elände utan brillor.. tror jag har för kass syn eller nåt. Tappar orienteringen på under 10m ibland, helmysko.
    Nä, jag rattar glatt vidare i mina brillor.. skulle bilden haverera så är det som det är..

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att det skulle finns en genväg via FPV och brillor för att lära sig flyga tror jag inte på. Generellt tror jag som många andra att man skall börja med visuellt flyg för att få känslan för flyg. Sen kan jag ha full förståelse för att främst multicoptrar kanske kan vara enklare med "brillor" eftersom dessa är svåra att orientera i luften. Men jag tror fortfarande att man måste ha grundkunskaper om flygning innan man skall sätta på sig brillorna.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Håller med, man måste kunna flyga visuellt. Sen att man av olika anledningar kan ha problem med orienteringen, det får man lösa... Färger, flyga nära osv.
    Jag tränade upp mig genom att flyga visuellt inom säg 20m. Hände att jag krashade pga orienteringen. Oftast höll jag mig lågt, några meter så smällarna var inte farliga.
    Tappar jag bild i brillorna 150m bort så är jag säker på att jag inte reder ut att få hem den... smällar man får ta

    Efter den inledande träningen utan FPV går inlärningen av FPV ganska fort. Det känns naturligt att "åka med".

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag håller med om att det är svårare att flyga på längre avstånd visuelt, såg en spiderhexa gå i backen i veckan som stilade och råkade komma för lång bort, med krasch som följd, han fick aldrig kontroll på den.

    Jag flyger så fort jag får chansen med min trikopter med FPV och det går inte alltid bra, igår bröt jag en propeller då jag uppe i trädkronan körde in i en gren när jag skulle filma närbilder av de fladdrande bladen, de fladdrade in i proppen och skiten störtade men blev hängande i mjuka grenar 2 meter ovan marken. Denna gången hade jag tur, den kunde fastnat på 15m höjd eller slagit i marken, bytte propp och fortsatte.

    Balsa Regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 21:49
  2. Lättare att flyga med Naza + gps än t.ex KK2?
    Av Defuncta i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-29, 09:25
  3. 2:a gången ja försöker flyga min trikopter
    Av Defuncta i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 14:06
  4. ändra ändlägena för en lättare flygning?
    Av Defuncta i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 09:23
  5. Ny lättare setup till inomhuskärran
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •