Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: material i vingarna wingdragon vs. ez hawk

  1. #1
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard material i vingarna wingdragon vs. ez hawk

    Godkväll godkväll.
    Som rubriken lyder, vad är det för material i tex en dyam ez hawk? Körde runt med min arttech wingdragon idag när ena vingen går av... Okej, jag erkänner jag tok dök å gjorde loopingar å grejer... Det är ju så tråkigt att bara köra rakt fram frigolit räppel ifrån helv@$%%

    Var ju inne på ett ez hawk plan, men vad är det för material egentligen? Vill ju inte att vingarna ska gå av sådär givetvis blev det en krash pga det, men resten höll! Så ska testa å limma dit vingen å stabilisera den med nånting nu...

    Den här nybörjar kärran börjar bli rätt dyr nu )

    //Magnus

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Jag skulle tro att det är epo i ez hawk...
    på min wingdragon har jag också knäckt vingen. Det beror dock inte på materialet utan på att vingen bara är förstärkt ca 5-7 cm och där förstärkningen slutar går vingen av och man kan se att vingen flexar väldigt mycket under stress...
    Min Axn floater(snarlik en ez hawk) har ett långt kolfiberrör i vingen och det leder till att vingen flexar i princip ingenting och är väldigt stabil.

    På den nya vingen till wingdragonen har jag lagt armerad tejp på undersidan från spets till spets och då flexar den mycket mindre, dock måste man ändå vara försiktig i svängar och loopar...

  3. #3
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Vad mer exakt är epo?
    Det ser väldigt frigolit aktigt ut, att försöka limma ihop vingen igen kanske är idiotiskt då, för det lär väl aldrig hålla... Och nästa krash går nog förmodligen inte lika bra

    Får köpa ett nytt krash kit, och förstärka upp vingen med armerad tejp

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Frigolit går att limma, skaffa uhu por eller liknande lim. Personligen skulle jag antagligen (beroende på skada och flygplan) riva upp skadan, dra igenom 1-2 kolfiber eller träpinnar för att ge extra fäste, limma dem i båda ändar, limma skarven, och slutligen dra 2-3 lager med 40-50mm genomskinlig packtejp runt skadan.

    That's me . Som min helikopterflygande vän brukar driva med mig om, "ni flygplansnissar och era tuggummin och tandpetare"....
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  5. #5
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Eller skaffa en limpistol för smältlim. Det limmar det mesta. Du kan skaffa lite extra depron och laga med om du skulle behöva.

    Lasse

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Japp, smältlim är definitivt bra, så länge som du inte limmar delar med "varma" saker i närheten (läs ESC etc )
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om det är frigolit så fungerar vanligt vitlim utmärkt - eller epoxi. Sen kan du endera dra lite bredare tejp runt vingenskarven eller använda t ex en glasfiberremsa ("målarremsa") som du ätter fast med lämpligt lim eller lack - allt beroende på vad vingkärnan är klädd med.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Då har jag fått lite tips iaf tackar.
    Får se om det blir att laga eller köpa nytt, blir nog samma kostnader, 200:- för ett kit med vingar.

    Men måste köpa ett annat roligare plan nu innan jag tröttnar känns redan som att man vuxit ur det jag har nu, men det måste bli nått jag kan kasta upp, stora åkrar men ingenstans att starta ifrån...

    Men som jag frågade tidigare, vad är epo? Också nå frigolit aktigt?

    Mvh Magnus

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du söker på EPO foam på nätet så får du en hel del träffar så du kan läsa på. Men om jag förstått det rätt så tillhör det samma familj som bl a EPP - alltså lite segare än vanlig frigolit (EPS kallas väl det vill jag minnas) och det tål dessutom bl a vanligt CA-lim vilket EPS inte gör - men där skall man nog ändå testa innan man är säker. Det har liksom EPP och Elapor en lite "oljig" yta jämfört med EPS/frigolit. Men sök på nätet och du kommer att finna betydligt bättre beskrivningar.
    Gissar att Multiplex Elapor i själva verket är av EPO-typ men det är bara min gissning.... Skulle tro att Elapor -liksom t ex Depron - bara är ett handelsnamn.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Ska ta å googla lite, säkert bara jag som oroar mig i onödan. Men materialet känns ju lite klent, fast det kanske det inte är?

    Hur som helst så blir det en sväng till jula å köpa en limpistol efter jobbet

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av immo Visa inlägg
    Vad mer exakt är epo?
    Det ser väldigt frigolit aktigt ut, att försöka limma ihop vingen igen kanske är idiotiskt då, för det lär väl aldrig hålla... Och nästa krash går nog förmodligen inte lika bra

    Får köpa ett nytt krash kit, och förstärka upp vingen med armerad tejp
    Limma din wingdragon vinge med uhu por(limmas som kontakt lim) alternativt smältlim jag rekommenderar dock uhu por(finns också på teknikmagasinet).
    Jag avråder det bestämdaste ifrån vitlim(om det är trälim som avses) det är inte vanligt frigolit i vingen på wingdragon utan snarare något åt epo hållet(epo ser ut om frigolit men är betydligt segare)

  12. #12
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Köpt mig en limpistol å ska göra ett försök ikväll efter ungarna somnat så man pysslar ostört ... får se hur det hela går, ska försöka köra i nån trästicka också ... sen förstärkt tejp

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Limpistol är inte riktigt det jag personligen skulle rekommendera. I så fall är "våtlimning" med UHU Por bättre - alltså att du lägger på lim och trycker ihop grejorna direkt - sen kan du ta lite tejp och fixera bitarna med medan limmet torkar (över natten).
    Om det är vanlig "frigolit" - alltså EPS - så fungerar vitlim ypperligt. Litar du inte på det så fungerar normalt även epoxi utmärkt men då bör du välja en mera långsamhärdande typ - alltså gärna 30-minuters eller längre så har du lite tid på dig att fixera bitarna. Epoxi fungerar också bra på t ex EPP/EPO så det limmet kan användas på många material men man skall som alltid vara lite försiktig med att bl a få epoxi på huden. Sen är det nog inte så nyttigt att andas in heller men det kan man ju lösa gemom att t ex hålla till utomhus medan man blandar och limmar.
    Av det lilla jag läst så verkar det som man använder EPO när man gjuter men EPP används när man skär - men det ä säkert inte hela sanningen. Dock skall dom ha snarlika egenskaper.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    En sak att beakta är att det inte är så många vingar oberoende av om de är EPP EPO EPS balsa eller annat som tål en skarp upptagning efter en fullgasdykning ;-) I bästa fall håller vingen men flexar så mycket att man inte får någon roderverkan.

    Limma går med i stort sett vad som helst beroende på vem man frågar. Man ska förstås undvika lim som smälter plasten - det märker man ju rätt så fort.
    Snabbepoxi brukar vara det kvickaste på fältet om man inte har foamsafe CA med kicker.
    Personligen tar jag förstås vitlim av bättre kvalitet (orange flaska) om jag har ett par dagar på mig som det får torka.
    Både Epoxi och CA är hälsovådliga men perfekta om man har bråttom.
    Smältlim måste appliceras så varmt och mycket att det biter men då är det lätt att bränna sig när man torkar bort överflödet efter att ha tryckt ihop delarna..... Inte så varmt att det smälter sönder skumplasten....
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Det blev uhu por lim, sen köpte jag en kolfiber stav som jag ska stabilisera vingen med, vi får se hur det går ... annars får jag köpa en ny vinge för 199:-

    Perfekt med mycket tips iaf! Tackar å bockar!

  16. #16
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Märkte det ... :P Jag ville ju bara göra lite trixx å det gick ju inte direkt så bra =)



    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    En sak att beakta är att det inte är så många vingar oberoende av om de är EPP EPO EPS balsa eller annat som tål en skarp upptagning efter en fullgasdykning ;-) I bästa fall håller vingen men flexar så mycket att man inte får någon roderverkan.



Liknande ämnen

  1. Gummiband till vingarna på Josefin
    Av Ilfrazr i forum Allmänt om flyg
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 06:40
  2. Arttech Wingdragon + HTC Legend
    Av immo i forum Elmodeller
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 22:20
  3. Vibrationer..hur mycket tar vingarna ut??
    Av lennart wiklund i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-21, 16:07
  4. Transportera vingarna lite smidigare?!
    Av Per P i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 08:33
  5. Uppgradera wingdragon sportster
    Av /Maiden/ i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 17:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •