Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Tips om första modell att bygga?

  1. #1
    ramenfeeds avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard Tips om första modell att bygga?

    Hej hej,

    Jag är en nybörjare inom Rc-flyget (trots år av intresse) och skulle vilja ha tips om ett lättbyggt och lättfluget första plan att bygga, helst med en metanolmotor då jag tycker att elmotorerna tar bort en stor del av själva byggandet och känslan av flygplanet.

    Det enda plan jag har värt att nämna sen tidigare är en Kyosho Clipped Wing Cub som nu står på hyllan efter en spektakulär krasch

    Jag har läst om bygge och lite tips i Pär Lundquists "Nya Radioflygboken" från 1979, som jag fick för en femma i biblioteket. Där nämner han en modell som heter Newbourn, som ska vara både lättflugen och lättbyggd, och det finns ett par ritningar utan nån egentlig källa, utom ett telefonnummer. Är det någon som har hört talas om denna modell? Är väldigt frestad att bygga den då den både ser ut som en härlig gammal oldtimer och (förhoppningsvis) inte kommer att smälla ihop med asfalten efter första starten.

    Då jag misstänker att boken är mycket föråldrad, så undrar jag vad ni har att rekommendera som första bygge!
    Newbourn ska enligt anvisning ha en 1.5-2.5cc motor. Vad bör man köpa för märke/modell av motorn och vilket material/vilka verktyg bör man köpa?

    Mycket tacksam för svar!

  2. #2
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Tycker att du ska kontakta en klubb, få hjälp med flygningen och börja med en trainer.. Försöka glömma "utseendet" till en början och försöka lära dig flyga...
    Under tiden kan du mycket väl bygga t ex en cub som du kan flyga när du väl lärt dig..
    Tänker inte utveckla detta så mkt mer än att kontakta närmaste modellflygklubb och be om hjälp.. Du blir väl bemött, jag lovar!!

    /Micke

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Pär Lundqvist har en hemsida om foto, på den hemsidan har han även en modellflygblogg.
    Hemsidan med kontaktinfo (Adress, telefon, e-post):
    http://www.per-lundqvist.se/info/kontakt.htm

    Bloggen:
    http://www.per-lundqvist.se/modellfl...aden/om/start/

    Gissar att han kan sälja dig en ritning på hans Newbourn.
    Planet var med som "Månadens ritning" i Allt om hobby 1977 nr 4. Se PDF filerna nedan.

    /Bo
    Bifogade filer Bifogade filer

  4. #4
    ramenfeeds avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Tack så hemskt mycket för ritningarna och länkarna!


    Och ewalds, även om jag tycker att modellen ser bra ut, så vill jag även bygga den eftersom den ska vara ett bra första plan och den verkar enkel och robust Men en Piper Cub vore inte helt fel, otroligt fina flygplan!

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tänker du metanol så kanske du skulle fundera på något i 40-storlek.
    Det är nog inte många motorer som är så lättstartade som till ex en OS 46 LA.
    I och för sig kan en 2,5 cc också vara rimligt bra om den är inkörd.
    Fördelen med en aning större plan kan vara flera.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ska du bygga själv rekommenderar jag antigen hobbyträ eller Bo Gårdstad. De har bägge kit till modeller i lämpliga storlekar. Man bör gå upp till 1.5m spännvidd för att få ett plan som går lugnt även i lite vind. Hobbyträ har Blue Stick 20 som är lite mindre (1,37m) och Bo Gårdstad har Lajban (1,80m). Det är dock dyrare att bygga själv än att köpa en ARF. När det gäller motorer börjar fler och fler byta till el, el är mer lättstartat så man hinner inte ge upp. Själv har jag ASP, OS, SAITO och RCGF explosionsmotorer, alla fungerar bra, bara man har rätt inställningar på nålarna och bra glödstift. OS och saito var rätt inställda från leverans, ASP var det bara på sist inköpta motorn.

    Men jag flyger ändå mest med el för det är så lätt att bara ladda batterierna och gå ut och flyga.

    Jag har elmotorer till inomhusflyg på 19gram upp till motorer till en 2,2m P38 Lightning som väger 300gram. De sistnämda motsvarar en 10 cc metanolmotor.

    En guide till motorinställning
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/20721-Att-st%C3%A4lla-in-motorn-r%C3%A4tt%21

    Blue Stick 20
    http://www.hobbytra.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.f lypage&product_id=122&option=com_virtuemart&Itemid =1&vmcchk=1&Itemid=1

    Bo Gårdstad Lajban
    http://www.gardstad.se/lajban/lajban.htm

    lycka till
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej!
    Newbourn är en trevlig modell som flyger långsamt och lätt, men som tyvärr aldrig fick någon större spridning på den tiden det begav sig eftersom den jämfört med andra samtida modeller (dvs. Bosse Gårdstads Lill-Johanna ) var mer komplicerad att bygga med exv. torsionsnäsa på vingen. Låt dock inte detta avskräcka dig.

    Är du intreserad av att lära dig bygga från lösvirke är Newbourn en utmärkt modell. Lill-Johanna är ett samtida, charmigt alternativ med likartade flygegenskaper, lite större spännvidd och en något enklare konstruktion. Bägge hanterar vind lika bra.

    Eftersom du vill flyga med metanolmotor rekommenderar jag att du skaffar dig en motor ur OS LA-serie om du inte sedan tidigare har vana av att hantera förbränningsmotorer. Till Newbourn blir en .15 motor utmärkt och för Lill-Johanna en .25. LA-motorerna är okomplicerade, lättstartade och driftsäkra. Jag använder själv OS46 LA-S i mina linkontrollerade stuntmodeller. Utrustningen kan hållas minimal, en glödstiftsack, en gummiöverklädd pinne att flippa propellern med och en flaska bränsle, förslagsvis med handvevad bränslepump. Glöm startmotorer, glowdrivers och annat, det behövs definitivt inte för en motor ur LA-serien.

    Vad gäller byggtekniker så vill jag varmt rekommendera http://www.airfieldmodels.com/ . Det som inte står där är knappt värt att veta.

    Eftersom både Newbourn och Lill-Johanna är avsedda för tre kanaler (sidroder, höjdroder och trottel) så har jag ett litet tips som jag vet går mot strömmen, men som jag själv en gång i tiden hade otrolig nytta av när jag gick över till att flyga även med skevroder: Koppla sid- och höjdroder precis så som man normalt gör när man flyger mod 2 dvs., sidroder och trottel i vänsterspaken och höjdroder (och senare även skevroder) i högerspaken. Den gängse rekommendationen är att man har sid- och höjdroder i högerspaken, men då lär man in beteenden som man senare måste ändra vid övergången till en skevroderförsedd modell.

    Genom att redan från början flyga med sidrodret i vänsterspaken så kommer alla de reflexer du tränar upp vid flygning med trekanalsflygplanet att fungera på samma sätt när du senare går över till flygplan med skevroder. Det gäller exv. taxning på marken, sidroderhanteringen i svängar och under grundläggande manövrar som looping, wingover, spinn och kvickroll (som alla går utmärkt att träna med ett trekanalsflygplan).
    Senast redigerat av Michael den 2011-10-29 klockan 18:03.

  8. #8
    ramenfeeds avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Jag hade spanat in en SC-12 motor på 1.94cc för runt femhundringen, som finns i den enda lokala hobbyhandeln, men är det något att köpa? Eller bör man beställa något annat?

    Just nu ligger väl valet mellan Newbourn och Lill-Johanna. Har fått svar om ritning på Newbourn men så vitt jag förstår så ska den kosta minst 300.
    Och om jag nu vill bygga eget så är väl 2.4Ghz överlägset bäst att köpa, om jag nån gång vill använda radion för nån annan modell.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    2.4 GHz är numera det naturliga valet av frekvensband för modellflyg.

    Vad gäller motorn så upprepar jag min rekommendation. LA-serien må vara någon hundralapp dyrare, men det är synnerligen lättanvända motorer. SC motorn fungerar antagligen bra, men enligt min erfarenhet är spridningen i kvalitet större på "kinamotorer" som SC, ASP mm. Dessutom är portning och kompression nästan alltid avpassade för hög effekt snarare än lätthanterlighet.
    Senast redigerat av Michael den 2011-10-29 klockan 18:11.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    OS har varit med väldigt länge och är det fabrikat andra fabrikat ofta försöker ta efter. OS kan väl sägas vara den ledande tillverkaren av glödstiftsmotorer. Förr var även Webra ett stort märke men de gick i konkurs för nåt år sedan. Idag finns många Kina-motorer och de kan säkert vara bra också. Men OS är ett säkert kort så har du råd att lägga nån hundring till för t ex en OS 15LA så kanske du blir mer nöjd i längden.

    2.4GHz radio är det förhärskande idag när man köper ny radio. Har du råd så håll dig till de etablerade större fabrikaten som har varit med många år, men här finns Kina-radio också förstås som kostar en spottstyver. T ex Futaba, JR, Spektrum, Multiplex, Graupner är etablerade fabrikat som har bra radioanläggningar som passar såväl nybörjare som mer avancerade användare. Själv har jag en Futaba.

    Du har prickat in två bra modeller tycker jag, Newbourn och Lill-Johanna. Jag antar du hittat till Bo Gårdstads hemsida och information om Lill-Johanna som finns där. Den beskrevs även i Allt om hobby 1975 nr 1. Se PDF filerna nedan.

    Det är lite ovanlig ingång till modelllyget du väljer då det inte är så många nybörjare som bygger plan från ritning nuförtiden skulle jag tro (förr var det lite vanligare, men byggsats var vanligast då). Men det är ofta halva nöjet att skapa en modell själv. De allra flesta börjar idag med en "färdigmodell" (ARF, Almost ready to Fly) och ofta i "cellplast" (Elapor, EPP osv) och ofta med elmotor. Kul att du vill bygga.

    /Bo
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av bem den 2011-10-29 klockan 18:45.

  11. #11
    ramenfeeds avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Finns det nån sida ni rekommenderar där man kan köpa motorer?

    Eftersom ritningen till Lill-Johanna kostar runt hälften så mycket som Newbourn, så lutar det nog mer åt att jag bygger Lill-Johanna. Även om jag fortfarande tycker att Newbourn ser riktigt bra ut för att vara en extremt lättflugen trainer.

    bem, Jo jag har bara fastnat för gamla tiders sätt att flyga/bygga plan. Jag har en Kyosho Clipped Wing cub sen tidigare som inte har rört sig efter en misslyckad dykning för ett par år sedan, men jag tycker bara att ett plan du köper i butik inte har den riktiga känslan, utan man ska bygga det själv så att man verkligen vet att det är "din" modell

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ett exempel bland flera svenska handlare är HAB:

    http://www.hab.se/os-max-25la-silver-p-3884-c-577.aspx

    Prova också att ringa Bosse på Hobbyborgen, http://www.hobbyborgen.se/, som brukar kunna ge bra priser.

    Ytterligare ett tips: Häng inte upp dig på priset för ritningen. 150:- mer för Newbourn spelar liten roll i det stora hela. Det kan löna sig att annonsera i "köp och sälj" här på rcff.se eller hos svensktmodellflyg.se. Det finns många ritningar runt om i landet som ligger oanvända som du kanske kan få tag på till ett bra pris.
    Senast redigerat av Michael den 2011-10-29 klockan 23:38.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    OS motorer i Sverige, Model-Craft
    http://www.model-craft.se

    /Bo

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Sen kan man även köpa från England
    justengines
    http://www.justengines.co.uk/
    eller
    hongkong
    himodel
    http://www.himodel.com/sort.php?sub2=CH
    hobbyking
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__251__55__Gas_Glow_Engines_parts-Glow_Engines.html


    O
    m man rekommenderar motorstorlek för ett flygplan så ligg alltid i överkant av rekommendationen. Detta för att det blir en obehaglig upplevelse om man inte har tillräcklig kraft. Men ligg inte mycket över, för det blir en annan obehaglig upplevelse att flyga tungt.

    Platsen för tyngdpunkt ska du speciellt beakta, det går inte att flyga baktungt.
    Bygg lätt och rakt. Mitt huvudlim är vitlim av hög kvalitet. Det tar lite tid men håller bra, seg fog som inte går upp.
    http://byggkatalogen.byggtjanst.se/s...d_540/i171547/

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Lill-Johanna (Bosse Gårdstad kärra)är ett bra val! Började själv med en sån kärra för 36år sedan när jag var 21 år gammal.
    Till den passar en OS .25 LA utmärkt! Allt över det i motorstorlek ger för mycket kraft. Till den motor/planet kombinationen funkar en 9x6 eller 10x4 prop bäst (RAM, Graupner eller APC).
    Väljer du fyrtakt (vilket inte är så lämpligt för en ren nybörjare) så är en .40 motor godtagbar.men då blir planet betydligt vassare och får inte så bra flygegenskaper som med en lätt .25 motor.
    Planet kläs lämpligen med Oracover eller Oratex!
    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby Modellflygare
    Senast redigerat av jaka den 2011-10-30 klockan 12:23.

  16. #16
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    I våran klubb för en massa år sedan så var det några stycken som byggde Newbourn, kan inte påstå att det var en optimal nybörjarmodell, enligt mitt tycke så tyckte jag inte att dom flög speciellt bra.

    Jag har inte flugit Lill-Johanna men jag tror nog mer på den i allafall.

    Men har du möjlighet att få tag på ritning till RC-Viking så är det också ett bra val.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  17. #17
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    I våran klubb för en massa år sedan så var det några stycken som byggde Newbourn, kan inte påstå att det var en optimal nybörjarmodell, enligt mitt tycke så tyckte jag inte att dom flög speciellt bra.

    Jag har inte flugit Lill-Johanna men jag tror nog mer på den i allafall.

    Men har du möjlighet att få tag på ritning till RC-Viking så är det också ett bra val.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    R/C Viking är ju en en-kanalskärra från 1958 !!!! Inte speciellt lämplig för en ren nybörjare idag!

    Newborn är en lite för liten kärra och går inte att jämföra med Lill-Johanna vad gäller nybörjarlämplighet (Kunna taxa på marken,starta lätt från gräsfält, flyga stabilt när det blåser,lättflugen pga låg vingbelastning,lättlandad pga låg vingbelastning osv)!
    Senast redigerat av jaka den 2011-10-30 klockan 13:08.

  19. #19
    ramenfeeds avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    I våran klubb för en massa år sedan så var det några stycken som byggde Newbourn, kan inte påstå att det var en optimal nybörjarmodell, enligt mitt tycke så tyckte jag inte att dom flög speciellt bra.
    Enligt Pär Lunqvist själv ska Newbourn vara väldigt lättflugen, men jag tror ändå att Lill-Johanna blir vald att bygga.

    Den billigaste OS .25 LA hittills är http://www.hab.se/os-max-25la-silver-p-3884-c-577.aspx , plus 50 kr frakt. Det verkar inte finnas några OS motorer i den enda lokala hobbyhandeln

    Just nu är det väl en 2.4Ghz radio som oroar, priset kan ju vara rätt så högt om man inte vill satsa på billigare och sänka kvalitén.

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Ang 2.4 GHz radio - ibland kan man göra begagnatfynd på Köp & Sälj här och även på den andra svenska siten svensktmodellflyg.se
    Du klarar dig med en enklare radio på 4-6 kanaler i början (efter ett tag brukar de flesta vilja ha lite fler finesser och då blir det ofta en mer avancerad radio). Om man mot förmodan skulle tröttna på hobbyn så ha även i åtanke är det lite enklare att sälja en väl beprövad radio av känt fabrikat.

    /Bo

Liknande ämnen

  1. Bygga depronplan modell lite större
    Av doujoh i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 07:01
  2. Tips på modell
    Av immo i forum Elmodeller
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 17:04
  3. Bygga första foamie
    Av Siimon i forum Elmodeller
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 14:17
  4. Ska bygga mitt första depron [hjälp]
    Av finnen i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 17:06
  5. hej jag är 8 år o ska bygga mitt första plan
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •