Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Tips om första modell att bygga?

  1. #1
    ramenfeeds avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard Tips om första modell att bygga?

    Hej hej,

    Jag är en nybörjare inom Rc-flyget (trots år av intresse) och skulle vilja ha tips om ett lättbyggt och lättfluget första plan att bygga, helst med en metanolmotor då jag tycker att elmotorerna tar bort en stor del av själva byggandet och känslan av flygplanet.

    Det enda plan jag har värt att nämna sen tidigare är en Kyosho Clipped Wing Cub som nu står på hyllan efter en spektakulär krasch

    Jag har läst om bygge och lite tips i Pär Lundquists "Nya Radioflygboken" från 1979, som jag fick för en femma i biblioteket. Där nämner han en modell som heter Newbourn, som ska vara både lättflugen och lättbyggd, och det finns ett par ritningar utan nån egentlig källa, utom ett telefonnummer. Är det någon som har hört talas om denna modell? Är väldigt frestad att bygga den då den både ser ut som en härlig gammal oldtimer och (förhoppningsvis) inte kommer att smälla ihop med asfalten efter första starten.

    Då jag misstänker att boken är mycket föråldrad, så undrar jag vad ni har att rekommendera som första bygge!
    Newbourn ska enligt anvisning ha en 1.5-2.5cc motor. Vad bör man köpa för märke/modell av motorn och vilket material/vilka verktyg bör man köpa?

    Mycket tacksam för svar!

  2. #2
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Tycker att du ska kontakta en klubb, få hjälp med flygningen och börja med en trainer.. Försöka glömma "utseendet" till en början och försöka lära dig flyga...
    Under tiden kan du mycket väl bygga t ex en cub som du kan flyga när du väl lärt dig..